מיוחד מפלגות המגזר נערכות לבחירות: ימינה, הציונות הדתית והבית היהודי | תמונת מצב

המצב הפוליטי אליו נקלעה מדינת ישראל סוחף לתוכו כמובן גם את הציונות הדתית: ימינה המתפוררת, הציונות הדתית שממריאה והבית היהודי ששומרת על הגחלת | תמונת המצב העדכנית בכל מפלגה

אביחי ישראל אביחי ישראל, חדשות כיפה 21/06/22 07:17 כב בסיון התשפב

מפלגות המגזר נערכות לבחירות: ימינה, הציונות הדתית והבית היהודי | תמונת מצב
סמוטריץ', שקד ובנט בבחירות. אי שם, צילום: Ben Dori/Flash90

לציונות הדתית, המגזר, לא המפלגה, יש ברוך ה' כמה וכמה ייצוגים פוליטיים, ועם ההודעה של בנט ולפיד על פיזורה של הממשלה בשבוע הבא כולם מתכנסים ומחשבים את דרכם. הנציגה של המגזר בקואליציה הייתה מפלגת ימינה, באופוזיציה זו הייתה הציונות הדתית כשבינתיים הבית היהודי ממתינה על הספסל.

ימינה: הסקרים ידברו

מפלגת ימינה, בראשה עומד ראש הממשלה ה-13 של מדינת ישראל כבר לא תראה אותו הדבר. זה התחיל עם עמיחי שיקלי, עבר לעידית סילמן ונסגר עם ההתנדנדות של אורבך. לראש הממשלה בנט נותר רק נאמן אחד מתוך המגזר: סגן שר הדתות מתן כהנא. בשבוע הבא עתיד בנט להפוך לראש הממשלה החליפי והממונה על נושא הגרעין האיראני, וכנראה שהסקרים יקבעו את גורלה של המפלגה המתפוררת.

סיעת ימינה

סיעת ימינה ביום הבחירות. התפוררות צילום: Yossi Zeliger/Flash90

הציונות הדתית: הפנים לפריימריז

באופן אבסורדי, המצב במפלגת הציונות הדתית מורכב יותר. המפלגה בראשה עומד חבר הכנסת והשר לשעבר בצלאל סמוטריץ' מורכבת בעצם מהאיחוד הלאומי-תקומה, עוצמה יהודית ונעם. מספר שלוש ברשימה הוא חבר הכנסת איתמר בן גביר יושב ראש עוצמה יהודית, ובמקום השישי מוצב אבי מעוז יושב ראש נעם.

המפלגה נערכת לקיומם של פריימריז שפניו עוד לא ברורים, ובינתיים השטח מתחיל להתחמם. נישא על גלי אהדת הציבור ידרוש בן גביר לטפס למקום השני, ומעריך תיאורטית בשיחות סגורות כי כוחו שווה ואף חזק יותר מסמוטריץ'. אינו מן הנמנע כי בקונסטלציה החדשה, מפלגת נעם תשונמך אף יותר למקום השביעי או השמיני.

הציונות הדתית ביום הבחירות

הציונות הדתית ביום הבחירות. פנים קדימה צילום: Sraya Diamant/Flash90

הבית היהודי: שובה של הגוויה?

לא ברור לאן תלך הבית היהודי, מפד"ל ההיסטורית והמקפצה של בנט לראשות הממשלה. בראש המפלגה עומדת חגית משה שקידמה לפני כחודש מהלך הזדהות עם המפלגה עליו חתמו 450 חברים, ונועד בעיקר לנקות מהמפלגה את תומכי ימינה והציונות הדתית. לא נגענו בציטוט: "יש צימאון בציבור לחזרתה של מפלגת האם הממלכתית של הציבור הדתי לאומי לקדמת הבמה הפוליטית".

חגית משה מצביעה בבחירות למרכז ולסניפים

חגית משה מצביעה בבחירות בפריימריז הבית היהודי. ארכיון | צילום: יח"צ


(צפו בסרטון קמפיין של איחוד מפלגות הימין על הציונות הדתית)