על רקע דו"ח המבקר: שיטת המינויים במועצות הדתיות עולה לדיון

בצל הליקויים החמורים שנמצאו בדו"ח שהוגש לאחרונה, תדון ועדת השרים לענייני חקיקה בהצעת חוק המבקשת לשנות את אופן מינוי חברי המועצות. מטרת ההצעה היא הבטחת תפקודן התקין תחת פיקוח ציבורי

חדשות כיפה חדשות כיפה 17/06/18 10:38 ד בתמוז התשעח

על רקע דו"ח המבקר: שיטת המינויים במועצות הדתיות עולה לדיון
מבקר המדינה, צילום: פלאש 90. יונתן זינדל

ועדת השרים לענייני חקיקה תדון היום (א') בהצעת חוק המבקשת לשנות את אופן מינוי החברים למועצות הדתיות, כך שיבטיחו את תפקודן התקין תחת פיקוח ציבורי כנדרש בחוק. את ההצעה מובילה ח"כ עליזה לביא מיש עתיד, בשיתוף עם תנועת נאמני תורה ועבודה.

הצעת החוק מגיעה על רקע דו"ח מבקר המדינה שפורסם לאחרונה, שבו הוקדש פרק ייחודי לנושא המינויים במועצות הדתיות. המבקר הצביע על כך שהשרים לא פעלו לבחירות של כל רבני הערים ומינוי הרכבן של כלל המועצות הדתיות במועדן כמתחייב בחוק. מהבדיקה עולה כי בלמעלה ממחצית מהמועצות הדתיות עומדים ממונים ולא מועצה נבחרת, וכי הליכי המינויים נגועים בהתערבות פסולה ומינויי מקורבים.

מקור הבעיה נעוץ במצב החוקי כיום, הקובע את הרכב המועצה הדתית בחלוקה בין שלושה גופים שחייבים להגיע להסכמה: 45% מהחברים נקבעים על ידי  השר לשירותי דת, 45% על ידי המועצה המקומית, ו-10% נוספים על ידי הרבנות המקומית. לפי החוק נדרשת הסכמת שלושת הגופים האמורים על מנת לאשרר את מינוי כל חברי המועצה המוצעים. פעמים רבות קורה שגופים אלה אינם מגיעים להסכמה במועד, וכך השר ממנה אנשים מטעמו שאינם בהכרח מייצגים את האינטרס הציבורי.

לפיכך, מבקשת ההצעה לקבוע כי לא יהיה צורך בהסכמת שלושת הגופים למינוי כל המועצה, אלא כל גוף ימנה את נציגיו ללא צורך בהסכמה כללית. ההצעה מבטלת את הווטו ההדדי שיש לשר לשירותי דת ולמועצת הרשות המקומית, ומחייבת את חידוש ההרכבים תוך 90 יום מיום הבחירות לרשויות המקומיות.

ח"כ עליזה לביא, יו"ר שדולת עם, דת ומדינה, אמרה כי "המועצות הדתיות אחראיות על מתן שירותי דת לכלל התושבים, וחייבות להיות נגישות, לתפקד ביעילות ובניקיון כפיים. המצב הקיים מייצר מתח מובנה בין הגופים השונים, מעודד אי סדרים ופוגע בשירות לציבור. 

"ההצעה שאנו מקדמים תעשה סדר בבלאגן. היא תבטיח שהרכבי המועצה יתמנו במועדן, המועצות ישובו לתפקד בצורה תקינה ונקייה, ותאפשר למשרד לשירותי דת להתחיל בתיקון הליקויים שעלו בדוח המבקר. קבלת ההצעה תטיב עם המועצות הדתיות, עם שירותי הדת בישראל, ותסייע בהשבת אמון הציבור במערכת".

תני פרנק, ראש תחום דת ומדינה בתנועת נאמני תורה ועבודה, הוסיף כי "רוב המועצות הדתיות הן גוף לא מפוקח, לא על ידי הרשות המקומית ולא על ידי נציגי ציבור. כדי להבטיח שירותי דת איכותיים ולצמצם שחיתות חייבים להביא לכך שנציגות ונציגי ציבור יוכלו לפקח על הנעשה במועצות הדתיות. הצעת החוק שיזמנו יחד עם ח"כ עליזה לביא נועדה לשים סוף לפוליטיקה הקטנה ולעסקנות ולהביא לחידוש הרכבי המועצות הדתיות לטובת הציבור ולמען שיפור שירותי הדת".