יותר ממאה הרוגים ואלפי פצועים בלבנון. טראמפ: "מתקפה איומה"

לפחות 80 בני אדם נהרגו בפיצוץ מיכלי האמוניה בנמל ביירות, והספירה רק בתחילתה. אלפי בני אדם נפצעו, והאזור כולו נחרב כליל. נשיא ארה"ב טוען כי הפיצוצים "נגרמו מסוג של פצצה". ישראל הציעה סיוע

חדשות כיפה חדשות כיפה 05/08/20 07:32 טו באב התשפ

יותר ממאה הרוגים ואלפי פצועים בלבנון. טראמפ: "מתקפה איומה"
מראות ההרס בלבנון, צילום: צילום מסך

האם פיצוצי הענק בנמל ביירות בלבנון אמש (ג') הם תוצאה של חבלה מכוונת? נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, אומר הבוקר כי על פי הערכות של הצבא האמריקני, מדובר בפצצה: "הפיצוץ שאירע ביירות נראה כמו מתקפה איומה שנגרמה מסוג של פצצה כלשהי", אמר הנשיא, והוסיף כי "אנחנו שולחים את תפילותינו למשפחות כל הקורבנות". בנוסף, הציע טראמפ סיוע ללבנון.

שורת הפיצוצים, שתועדו היטב מזוויות רבות, התרחשו אמש אחר הצהריים בנמל ביירות, בירת לבנון. במדינה מתייחסים לאירוע כ"אסון לאומי, וראש ממשלת לבנון חסאן דיאב אמר כי "המדינה כולה הרוסה היום, האחראים לאסון הזה ישלמו את המחיר, זאת הבטחה לשהידים ולפצועים והתחייבות לאומית". דיאב הוסיף כי "כרגע הצורך להתמודד עם האסון, לטפל בפצועים ולדאוג למתים. אני בטוח שנתמודד באופן מיטבי". דיאב אמר כי במשך שנים היה מידע על אודות המחסן המסוכן.

על פי ההערכות הנוכחיות בלבנון, ועל אף דבריו של טראמפ, מדובר בתאונה שמקורה בהזנחה. על פי הדיווחים בערוצי הטלוויזיה במדינה, הפיצוץ אירע במפעל זיקוקים, שהיה סמוך למקום בו אוחסנו כ-2,750 טון של חומר מסוכן מסוג אמוניה, שאוחסן במקום כשש שנים, וכשהגיעה האש אליהם אירע פיצוץ אדיר נוסף, ופטרייה אדירה נראתה בשמים. חלק מצוותי הכבאות וההצלה שהגיעו למקום נפגעו בפיצוץ השני.

האירוע גרם גם לנפילת החשמל באזור ובאזורים הסמוכים, דבר שהקשה על עבודת המחלצים במשך הלילה. גורמי ההצלה במקום דיווחו על 78 הרוגים ולמעלה מ-4,000 פצועים, והספירה צפויה לעלות במשך היום, עם המשך עבודת החילוץ. ראש הצלב האדום בלבנון אמר: "אנחנו עדים לקטסטרופה אדירה. יש פצועים והרוגים בכל מקום – ברחובות ובאזורים שקרובים לפיצוץ ורחוקים ממנו". דווח כי הדי הפיצוץ נשמעו אפילו בקפריסין, מרחק של כ-450 ק"מ מביירות.

ישראל הציעה סיוע: "זמן להניח את המחלוקות"

בישראל פנו באופן רשמי ללבנון והציעו סיוע הומניטרי. הפנייה הועברה באמצעות גורמים בינלאומיים, וייתכן כי כבר הבוקר יגיעו לישראל, דרך מעבר ראש הנקרה, פצועים מקרב חיילי האו"ם בלבנון, לטיפול בבתי החולים הגליל בנהריה וזיו בצפת, שמנהליהם הודיעו באופן פומבי כי הם ערוכים לקליטת פצועים מלבנון.

נשיא המדינה ראובן ריבלין כתב אמש כי "משתתפים בכאבו של העם הלבנוני בשעת אסונו ושולחים יד מושטת לסיוע כן בשעה קשה זו". דובר צה"ל בערבית צייץ את הצעת הסיוע וכתב "הגיע הזמן לשים את המחלוקות בצד".

נזכיר כי לבנון נמצאת במשבר הכלכלי החריף ביותר מאז מלחמת האזרחים, וממשלתה לא מצליחה לגייס השקעות זרות. בנוסף לכך, המדינה נמצאת בדריכות לקראת ההחלטה של טריבונל של האו"ם בפרשת רצח ראש הממשלה לשעבר רפיק אל-חרירי, שבו הואשמו פעילי חיזבאללה. אל-חרירי חוסל בביירות ב-2005, והרצח שלו הוביל למחאת המונים נגד הנוכחות הסורית במדינה ובסופו של דבר לנסיגת הכוחות.