טראמפ מחזק את החרם על איראן

נשיא ארה"ב הודיע כי בעלות בריתה של ארצו, אשר ממשיכות לרכוש נפט מהאיראנים, יחויבו להפסיק לעשות זאת, ולא - תטיל ארצות הברית עיצומים כלכליים גם עליהן. משמעות הדבר היא פגיעה אנושה נוספת בכלכלה האיראנית

חדשות כיפה חדשות כיפה 22/04/19 17:38 יז בניסן התשעט

טראמפ מחזק את החרם על איראן
דונאלד טראמפ, צילום: shutterstock

הסנקציות מתגברות. הבית הלבן הודיע אחר הצהריים (ב') כי כמה מדינות, בעלות בריתה של ארה"ב, אשר עד כה זכו ב'פטור' מארצות הברית מהשתתפות בסנקציות על איראן, ועקב כך רכשו נפט מהמדינה השיעית הגדולה, לא יוכלו לעשות זאת יותר. הפטור שקיבלו אותן מדינות - יפן, דרום קוריאה, טורקיה, סין והודו, ושלוש מדינות נוספות - יוון, איטליה וטייוואן - שכבר הפסיקו לרכוש נפט מהאיראנים, אפשר לכלכלת המשטר השיעי תומך הטרור מרווח נשימה, על אף הסנקציות שמטילה ארה"ב.

על פי הודעת הבית הלבן, מטרת ההחלטה היא "להוריד את ייצוא הנפט האיראני לאפס, ובכך למנוע ממשטר האייתולות את מקור ההכנסה העיקרי שלו". עוד נאמר בהודעה הרשמית כי ארה"ב סיכמה עם יצרניות הנפט הגדולות במפרץ הפרסי, ערב הסעודית ואיחוד האמירויות, מאויבותיה הגדולות של איראן, שיגבירו את ייצוא הנפט ממדינותיהן, ובכך יימנע מחסור במדינות שעד כה התבססו על הנפט האיראני.

הצעד הדרמטי צפוי לפגוע באופן קשה בכלכלה האיראנית, הסובלת גם כך מהסנקציות האמריקאיות, שהחלו לפני שנה, בעקבות החלטת הנשיא טראמפ לפרוש מהסכם הגרעין שחתמו ממשל אובמה והמעצמות העולמיות עם הדיקטטורה השיעית הגדולה. מדינה נוספת הצפויה להיפגע באופן ישיר מהצעד היא טורקיה, הנסמכת על ייבוא נפט מאיראן בקנה מידה גדול.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אמר בעקבות ההודעה: "ההחלטה של הנשיא טראמפ והממשל האמריקני היא בעלת חשיבות רבה להגברת הלחץ על משטר הטרור האיראני. אנו עומדים לצד נחישותה של ארה"ב נגד התוקפנות האיראנית וזוהי הדרך הנכונה לעצור אותה".

יו״ר הכנסת יולי (יואל) אדלשטיין כתב: ״ההחלטה של נשיא ארה״ב דונלד טראמפ להדק את החרם על איראן בעלת חשיבות אסטרטגית עבור ישראל. לחץ נוסף והכרחי על מדינות מערביות שעדיין סוחרות עם איראן להפסיק לאלתר את הקשרים עם משטר טרור.״