טראמפ הודיע על פרישת ארה"ב מהסכם הגרעין

לאחר יממה דרוכה, הודיע הערב (ג') נשיא ארצות הברית על פרישתו מהסכם הגרעין האיראני. מדובר בהחלטה גורלית אשר תשפיע בהמשך ככל הנראה על ביטולו הסופי של ההסכם. נתניהו בתגובה: "טראמפ קיבל החלטה נכונה ואמיצה".

חדשות כיפה חדשות כיפה 08/05/18 20:47 כג באייר התשעח

טראמפ הודיע על פרישת ארה"ב מהסכם הגרעין
צילום: פלאש 90

לאחר יממה דרוכה, הודיע הערב (ג') נשיא ארצות הברית על פרישתו מהסכם הגרעין האיראני. אמש יצאה הודעה מהבית הלבן אשר הכריזה כי היום תובא ההחלטה בפני הציבור. האפשרויות שעמדו בפני טראמפ היו, פרישה מוחלטת מההסכם, או הוספת תיקונים להסכם הקיים. 

מדובר בהחלטה גורלית אשר תשפיע בהמשך ככל הנראה על ביטולו הסופי. בישראל מעריכים כי מצד אחד הדבר יגרור סנקציות על איראן, אך מצד שני גם יאפשר לה להתקדם בחופשיות ובלי פיקוח לכיוון השגת הגרעין. בין השינויים שהוצעו על ידי מומחים, ביטול הגבלת זמנו של ההסכם והידוק הפיקוח על האיראנים.

ראש הממשלה בנימין ‏נתניהו נאם בישראל מיד לאחר הודעת טראמפ ואמר: "הנשיא טראמפ קיבל היום החלטה אמיצה, החלטה נכונה. לו היה הסכם הגרעין עם איראן נשאר על כנו, תוך כמה שנים הוא היה מאפשר לאיראן להעשיר מספיק אורניום כדי לייצר ארסנל שלם של פצצות גרעין. בנוסף, ההסכם הזה כבר הזרים לאיראן מיליארדי דולרים, והכסף הזה מממן את מכונת המלחמה של איראן ברחבי מזרח התיכון - בתימן, בעיראק, בלבנון, בעזה, כמובן גם בסוריה. זה מה שאיראן עושה היום כשאין לה ארסנל גרעיני, ואני מבקש מכם לחשוב מה איראן תעשה כשיהיה לה נשק כזה בתוספת מאות מיליארדי דולרים שהיא תקבל מהסרת הסנקציות למימון הטרור והתוקפנות שלה, וזה מה שהיה קורה בוודאות אם ההסכם הזה היה נשאר על כנו. 

לכן, אנחנו מעריכים מאוד, אני מעריך מאוד ועם ישראל כולו צריך להעריך מאוד את ההחלטה הנחושה של הנשיא טראמפ לבלום את ההסכם הרע הזה ולבלום את התוקפנות של איראן. הקהילה הבינלאומית שאומרת שהיא רוצה שלום ורוצה ביטחון - הקהילה הזו צריכה לפעול היום בשלושה מהלכים מקבילים: 1. לעצור את ההסכם הרע הזה ולמנוע מאיראן מלייצר ארסנל של פצצות גרעין. 2. להפסיק את הזרמת הכסף למכונת המלחמה האיראנית באמצעות החזרת משטר הסנקציות. 3. לבלום את התוקפנות האיראנית באזורנו, ובייחוד מסוריה. 

אנחנו ראינו את ההסכם הזה, ראינו כבר את הנזק העצום שהוא כבר הספיק לגרום, כי הסרת הסנקציות מעל איראן לא הפכה אותה למתונה יותר, אלא לתוקפנית שבעתיים. מזה חודשים איראן מעבירה לכוחותיה בסוריה נשק קטלני כדי לפגוע בישראל. איראן מצהירה במפורש שמטרתה להשתמש בסוריה כבסיס קדמי ממנו היא תתקוף אותנו. 

אנחנו נחושים למנוע מצבא איראן מלהתבסס בסוריה נגדנו, ואנחנו נגיב בעוצמה על כל פגיעה בשטחנו. הצבא מוכן, הצבא חזק, ומי שינסה אותנו ירגיש היטב את נחת זרוענו".