סנקציות חדשות על איראן. ליברמן: "טראמפ, עשית זאת שוב! תודה"

מדינות האיחוד האירופי, לצד מדינות נוספות ומאות חברות, יידרשו להפסיק לייבא נפט מטהרן, ולא, ארה"ב תפסיק את המסחר עמן. שר הביטחון: "במכה אחת פוגעת אמריקה אנושות בהתבססות של איראן בסוריה, בלבנון ובעזה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 05/11/18 09:04 כז בחשון התשעט

סנקציות חדשות על איראן. ליברמן: "טראמפ, עשית זאת שוב! תודה"
דונאלד טראמפ, צילום: shutterstock

פרישת ארה"ב מהסכם הגרעין עם איראן קיבלה הבוקר (שני) פן מעשי, בשמות הטלת סנקציות חדשות-ישנות על המשטר בטהרן.

עיקר הסנקציות שנכנסו הבוקר לתוקף מתמקדות בנושא יצוא הנפט האיראני למדינות העולם. מלבד 8 מדינות שיוחרגו בשלב זה מהמהלך, על מדינות האיחוד האירופי יידרשו להפסיק לקיים קשרי סחר עם איראן, ולא ארה"ב תפסיק לסחור עמן בתגובה.

בנוסף למדינות, מאות חברות ייאלצו לבחור בין סחר עם טהרן להמשך יחסי המסחר עם וושינגטון. מזכיר המדינה האמריקני, מייק פומפאו, ציין מדובר בסנקציות "הקשות ביותר שהוטלו על איראן אי פעם". נשיא איראן, חסן רוחאני, טען מנגד כי מדינתו תמשיך למכור נפט לעולם במטרה "לשבור את הסנקציות".

עונים לאיראן. ליברמן, נתניהו ואיזנקוט

מרוצים מהסנקציות. ליברמן, נתניהו ואיזנקוטצילום: פלאש 90. אריאל הרמוני

בישראל קיבלו את המהלך בסיפוק. שר הביטחון, אביגדור ליברמן, צייץ בטוויטר וכתב כי "החלטתו האמיצה של הנשיא טראמפ היא שינוי המציאות שלו חיכה המזרח התיכון. במכה אחת פוגעת אמריקה אנושות בהתבססות של איראן בסוריה, בלבנון, בעזה, בעיראק ובתימן. הנשיא טראמפ,  עשית זאת שוב! תודה".

גם שגריר ישראל לאו"ם, דני דנון, התייחס להטלת הסנקציות ואמר כי "מדיניות הסנקציות עובדת וחונקת את המשטר האיראני - אנחנו רואים את זה בשטח, בכלכלה ובפחד של המשטר". לדבריו, "בכל מקום שיש טרור, יש גם טביעת אצבע איראנית. לכן אירופה ושאר המדינות חייבות להצטרף לארה"ב כדי לייצר חזית אחידה למען יציבות המזרח התיכון והעולם כולו. מהיום, העולם יצטרך לבחור צד - ארה"ב או איראן".