לא רק כשרות: מיזם הנישואין הפרטי הראשון

ההתארגנות המסודרת הראשונה, שקוראת תיגר על מוסד הנישואין של הרבנות הראשית, מבטיחה נישואין וגירושין נוחים יותר ומנסה לעקוף את עונש המאסר שעלול לחול על מי שיפעל דרכה. אחת היוזמות: "המצב כיום הוא חילול השם"

חדשות כיפה משה ויסטוך 24/06/18 17:06 יא בתמוז התשעח

לא רק כשרות: מיזם הנישואין הפרטי הראשון
ניושאין על פי ההלכה ולא באמצעות הרבנות?, צילום: shutterstock

לאחר שעולם הכשרויות הפרטיות הפך לעובדה מוגמרת, מנסים גורמים שונים לשמוט את שטיח מעמד הנישואין מתחת לרבנות הראשית. בארגון 'מבוי סתום' מעודדים זוגות להתחתן דרכם, תוך הבטחה שיינשאו כדת ומשה וישראל ובמקרה הצורך יוכלו להתגרש ביתר קלות. עם זאת לסכנת המאסר, שאותה נוטל זוג על בחירתו שלא להתחתן באמצעות הרבנות, אין להם עדיין פתרון.

"מסלול ’נישואים פרטיים כהלכה‘ נועד לענות על הצורך של זוגות רבים בישראל המבקשים להינשא כדת משה וישראל, אך מחוץ לרבנות", נכתב בחוברת מיוחדת של ארגון 'מבוי סתום' אשר הגיעה לידי 'כיפה'.

בארגון תלו את מצב העגונות ומסורבות הגט באי השוויון שבעולם ההלכה לצד מונופול הרבנות הראשית בכל נושא הנישואין והגירושין. "בישראל, כיום, הממסד הרבני מחזיק בידיו סמכויות בלעדיות בתחום הנישואים והגירושים, ונמנע מלהחיל פתרונות ליבראליים לבעיות סרבנות הגט והעגינות", נאמר במסמך שהופק על ידי הארגון שייצג בעבר לא מעט מסורבות גט בבתי הדין הרבניים.

לדבריהן, "מציאות זו מעצימה את אי-השוויון המובנה בהלכה היהודית בין גברים לנשים, ומעודדת תופעות פסולות כגון התנכרות וזלזול כלפי נשים, והפעלת לחץ על נשים להיכנע לסחיטה המוצבת כתנאי לקבלת גט".

במטרה לתת מענה לבעיות השונות בנושא, הן הציעו את מסלולם המיוחד שישלב בין מעמד "ידועים בציבור" לבין נישואין המבוססים על ההלכה האורתודוכסית, תוך הבטחה לעשות שימוש בכלים אשר יפשרו לטענתן התנהלות יעילה גם במקרה שהקשר הזוגי יעלה על שרטון.

משרדי הרבנות הראשית

משרדי הרבנות הראשיתצילום: פלאש 90. יונתן סינדל

בהמשך החוברת סקרו מחבריה את האפשרויות הקיימות כיום לזוגות שאינם מעוניינים להינשא באמצעות הרבנות הראשית ואת החסרונות העיקריים שלהן. על אופציית הנישואין האזרחיים הם כותבים כי במקרה של פירוק התא המשפחתי לא יוכלו בני הזוג להימנע מהופעה בפני בית הדין הרבני. ואילו בנושא ה'ידועים בציבור כתבו כי "מוטל נטל מוגבר של הוכחת הקשר הזוגי, שחל בכל עת שיידרשו לה לשם קבלת זכויותיהם וחובותיהם מהרשויות השונות".

כפתרון לבעיות אלו, הסבירו ב'מבוי סתום' כי המסלול שהם מציעים יאפשר לזוגות לצלוח את מרבית המכשולים, בין היתר באמצעות השימוש בהסכם קדם נישואין ובתנאי לקידושין שלדבריהם יביא במקרה הצורך לביטול הנישואין ולמניעת סרבנות גט.

בין הרבנים שיקחו חלק במיזם ניתן לציין את הרב ד"ר אלי פישר והרב ד"ר מאיר בן שחר. בארגון פרסו את המסלול לחמישה שלבים: פגישת ייעוץ, הליך בירור רווקות, טקס החופה והקידושין, הנפקת תעודת זוגיות ופרסום דבר הנישואים.

כיום על פי חוק, מי שמעוניין להינשא כדת משה וישראל מחויב לעשות זאת באמצעות רב המוכר על ידי הרבנות הראשית ובנוסף עליו להירשם במועצות הדתיות. העונש על סטייה מן החוק הנו שנתיים מאסר. ב'מבוי סתום' הודו כי לא ניתן להתעלם מסיכון זה אך טענו כי מדובר בחוק שלא נאכף ושנעשים ניסיונות לבטלו.

"אם כי במישור העקרוני אין אפשרות לבטל לחלוטין את קיום הסיכון הזה", נכתב, "יש לציין שני
דברים: ראשית, החוק איננו מיושם בפועל. נכון להיום לא ידוע על אף מקרה של אישום פלילי בגין נישואים פרטיים, וזאת על אף שבישראל נערכות חתונות פרטיות כדבר שבשגרה.

עודד גז

האם עודד גזצילום: יחצ

"שנית, על פי הפרשנות המשפטית שמציע ארגון ’מבוי סתום‘, פקודת החוק חלה רק על נישואים שנערכו על-ידי רבנים המורשים לסדר קידושין על-ידי הרבנות. לפי פרשנות זו נישואים במסגרת מסלול ’נישואים פרטיים כהלכה‘, אינם מנוגדים לחוק. עם זאת, פרשנות זו טרם הועמדה למבחן והתקבלה על ידי בית המשפט".

לסיום כתבו חברות הארגון כי מטרת יוזמתן, מעבר להקלה על הזוגות המעוניינים להינשא, היא לחולל שינוי בעולם ההלכה, "אנחנו מאמינות שבדומה למה שהתרחש במהפכות אחרות בעבר – גם כאן השינוי יצמח מלמטה. תקוותנו היא שאימוץ הדרגתי של הפתרונות ההלכתיים למניעת סרבנות גט ועגינות על ידי ציבור גדל והולך, הוא שיצעיד לבסוף את עולם ההלכה ואת מנהיגיו בדרך לתיקון".

מנכ"לית 'מבוי סתום' עו"ד בתיה כהנא דרור התייחסה ליוזמה ואמרה ל'כיפה' כי "יותר ויותר זוגות לא מעוניינים להתחתן באמצעות הרבנות הראשית כי מדובר בהליך מאוד בעייתי. אנחנו חושבות שזה חלק ממהפכה אזרחית חשובה שתביא לתיקון עולם".

כהנא דרור ציינה כדוגמה לחשיבות הנישואין ובתי הדין הפרטיים, את ביטול הנישואין של סרבן הגט עודד גז ותלתה את החלטת בית הדין הרבני בחיפה במהלך דומה שבוצע כשבועיים קודם לכן על ידי בית דין רבני פרטי בעניינה של המסורבת צביה גורודצקי.

לדבריה, "המצב כיום של הנישואין והגירושין הוא כל כך ירוד שבעיני מדובר בחילול השם. אני מאמינה שאם יעשו הפרדה בנושא הזה ויהיו נישואין וגירושין פרטיים התחרות תעשה את שלה וזה יעשה טוב גם ליהדות וגם לאזרחי ישראל".