תקדים: בית הדין ביטל את נישואי סרבן הגט עודד גז

בתום דיונים מאומצים בתיק העגינות הקשה ביותר, ביטל בית הדין הרבני בחיפה את נישואיהם של בני הזוג, ושחרר את האישה מעגינותה. "בית הדין לא מותיר אבן שלא הפך במאמצים אדירים להביא מזור לכל העגונות"

חדשות כיפה חדשות כיפה 18/06/18 15:22 ה בתמוז התשעח

תקדים: בית הדין ביטל את נישואי סרבן הגט עודד גז
עודד גז, צילום: יחצ

נפתר תיק העגינות הקשה ביותר עמו מתמודדות מערכת בתי הדין הרבניים: לפני שעה קלה שוחררה מעגינותה ג', אשתו של סרבן הגט עודד גז, בפסק דין וביטול נישואין על ידי הרכב בית הדין בחיפה בראשותו של הראב"ד הרב אברהם מאיר שלוש.

מדובר בתיק קשה מאוד שהתנהל בבית הדין הרבני בפתח תקווה ולאחר מכן בבית הדין הרבני הגדול ובבית הדין הרבני בחיפה. כאשר הגיע בית הדין בחיפה למסקנה כי יש לחייב את הבעל ד"ר עודד גז בגט הופעלו כנגדו סנקציות חמורות. בין השאר, ובהנחיית בית הדין, פוטר גז מעבודתו באוניברסיטת בר אילן והוטלו עליו הרחקות דרבנו תם במסגרתם אין לדבר עמו, להעסיק אותו ולחלוק לו כבוד.

כמו כן, בית הדין התיר לפרסם את שמו ותמונתו ברבים. ה"שיימינג" גלש לרשתות החברתיות, זכה לעשרות אלפי שיתופים וחשיפות ועורר פולמוס ציבורי רחב וחסר תקדים תוך שהוא מעלה את המודעות לבעיית סרבני הגט.

עם הטלת הסנקציות נמלט גז מהארץ באמצעות דרכון מזויף שהיה ברשותו. בשלב זה הוכנס לתמונה אגף העגונות בהנהלת בתי הדין הרבניים שהצליח להביא את האסמכתאות הדרושות משפטית להוכחת העבירה הפלילית שביצע גז, ובעקבות זאת החליטה המחלקה הבינלאומית במשרד המשפטים לפתוח בהליכי הסגרה של גז לישראל.

במקביל פתח אגף העגונות בהנהלת בתי הדין הרבניים במרדף חוצה יבשות אחר גז באמצעות חוקרים פרטיים וגורמי מודיעין. המרדף החל בקפריסין, משם נמלט גז לאומן שבאוקראינה, אך גם משם נמלט למערב אירופה - תחילה ללונדון ובהמשך לבלגיה – כל זאת כשנציגי אגף העגונות דולקים בעקבותיו.

בפעילות משותפת של אגף העגונות, האינטרפול, משטרת ישראל והמחלקה הבינלאומית במשרד המשפטים נעצר גז בבלגיה והוא נמצא בהליכי הסגרה לישראל. במקביל, ועל מנת לתת רשת ביטחון לחירותה של האישה, פתח הרכב בית הדין הרבני בחיפה בראשות הראב"ד הרב אברהם מאיר שלוש, הרב דניאל אדרי והרב שמואל אברהם חזן, בדיונים באשר לתוקף הקידושין של בני הזוג.

לאחר דיונים מאומצים בהם נשמעו עדויות והתקבלו חוות דעת וסקירות מקצועיות ובהשקעה מרובה של בית הדין הוחלט היום לבטל את קידושיהם של בני הזוג גז ולהתיר את הגברת ג' גז מעגינותה. המשמעות היא שמעמדה של הגברת ג' הוא כשל רווקה שלא נישאה מעולם. על פסק הדין סמכו את ידיהם גדולי הרבנים העוסקים בתחום. על פי החלטת בית הדין, פסק הדין נותר חסוי.

מנהל בתי הדין הרבניים, הרב דוד מלכא, מסר: "אני שמח כי אחת מפרשיות העיגון הקשות ביותר עמן התמודדה מערכת בתי הדין הרבניים הגיעה היום לסיומה. פסק דין זה מוכיח שוב כי בית הדין נוקט בכל האמצעים העומדים לרשותו – הן המבצעיים והן ההלכתיים ולא מותיר אבן שלא הפך במאמצים אדירים להביא מזור לכל העגונות במדינת ישראל".

יו"ר תנועת "נאמני תורה ועבודה", תהלה פרידמן, בירכה על פסק הדין, ואמרה: "משמח ומרגש שבית הדין הפעיל את הכלי ההלכתי של ביטול קידושין, וזאת אחרי שלפני שבועיים הופקעו קידושין בידי בית הדין הפרטי בראשות הרב שפרבר, כלים הלכתיים ששנים רבות נמנעו מלהפעיל. נראה שהלחץ מבחוץ וההבנה כי אם לא יתעשתו בתי הדין של המדינה, הרי שיש סכנה אמיתית להמשך קיומם בגלל אובדן אמון הציבור, אכן נותן את  אותותיו".

גם בעמותת "מרכז צדק לנשים" בירכו על החלטת בית הדין, ומסרו: "לאור עיתויו, אין ספק כי פסק הדין למעשה מושפע ישירות מפסק הדין שניתן על ידי בית דין פרטי ביוזמת מרכז צדק לנשים רק לפני כשבועיים – ואשר שיחרר מעגינותה את צביה גורודצקי לאחר 20 שנה שבהן הייתה כבולה לבעלה.

"יחד עם זאת, חשוב לציין כי החלטת בית הדין שלא לפרסם את פסק הדין הנה החלטה פסולה, לאור חשיבות פסק הדין והתקדים החשוב שהוא עשוי להוות למסורבות גט ועגונות אחרות. אי פרסום פסק הדין מותיר את הציבור באפילה לגבי אפשרויות לביטול נישואין וזאת כשמדובר באחד הנושאים החמורים והכואבים ביותר עמם מתמודדים בתי הדין הרבניים".

עוד נאמר כי "מוטב היה לפנות לפתרון הלכתי בשלב מוקדם אף יותר, זאת במקום הסנקציות שהוטלו על סרבן הגט גז, אשר לא הועילו ולו במעט לעגונה והיוו לא יותר מאשר עיכוב נוסף בדרך להתרת כבלי נישואיה שיכולה הייתה להתרחש כבר לפני זמן רב".