"חותם" נגד הרב בזק: "כותב בדברים שלא מבין בהם"

הרב אבנר פורת יצא בחריפות נגד הביקורת שהשמיע הרב מישיבת הר עציון, נגד הרב אבינר, בעקבות דבריו השנויים במחלוקת בנוגע לראיונות הדת בלשכות הגיוס. "לא ערך בדיקה מינימלית בעניין לפני הטחת האשמות"

חדשות כיפה חדשות כיפה 03/05/18 15:03 יח באייר התשעח

"חותם" נגד הרב בזק: "כותב בדברים שלא מבין בהם"
צילום: פלאש 90. משה שי

בארגון "חותם" יצאו היום (ה') במתקפה חריפה נגד הרב אמנון בזק מישיבת הר עציון, בעקבות הביקורת שהשמיע מוקדם יותר כלפי הרב שלמה אבינר. בתגובה לדבריו החריפים של הרב אבינר נגד ראיונות הדת שנערכות לבנות בלשכות הגיוס, כתב הרב בזק כי "לא ייתכן גיבוי דתי-רבני לשקר ולצביעות". הרב אבנר פורת מ"חותם" השיב בדברים חריפים משלו, וטען כי הרב מהר עציון מעוות את המציאות.

"עצוב מאוד. עצוב, שרב בישיבת הסדר, כותב בדברים שהוא לא מבין בהם ועל מציאות שהוא לא מכיר. רבנים בדרך כלל לומדים את המציאות לפני שהם אומרים את דעתם. עצוב, שהוא תוקף ומשמיץ את מי שמנסים להתמודד עם תופעה שלילית בצה"ל, ומתוך אג'נדה של 'הכל טוב' מוכן לעוות את המציאות ולהוציא דיבה", כתב הרב פורת מ"חותם".

"עצוב, שמי שמגנים על זכותן של נערות דתיות לתרום למדינה במסגרת השירות הלאומי, כפי שמתאים לאורחות חייהן ולאמונתן, וכפי שהחוק מאפשר להן, מואשמים בסיוע לשקרניות ולמתחזות. ההצטדקות והניסיון הבלתי נלאה להיראות  יפה נפש, גורמת לעיוותים לא רציונליים.

"בשנה האחרונה שימשנו כתובת לפניות של מאות נערות והוריהן, שנתקלו בקשיים שונים, שרשויות הגיוס מעמידות בפניהן, מלקבל פטור על רקע דתי, ומלשרת בשירות הלאומי. האם היו בין הפונות כאלו שניסו לתפוס עלינו טרמפ? בודדות. והן נדחו ולא קיבלו טיפול", הוסיף.

"מי כן פנו אלינו?", שאל הרב פורת רטורית, "פנו אלינו תלמידות מאולפנות רבות, שזומנו ללא כל סיבה לחקירה בדבר רמת הדתיות שלהן". הרב פורת הציג דוגמאות מכמה פניות שנעשו ל"חותם" על ידי בנות שעברו בלשכות הגיוס, מהן עולה לכאורה תמונה של חדירה לפרטיות, שעולה בקנה אחד עם טענות בארגון. 

"פנתה אלינו ש', תלמידת אולפנה, שעברה חקירה 'תוקפנית ומזלזלת', שבמהלכה הראו לה תמונה, בה היא עומדת ליד החבר שלה, ללא מגע. היא קיבלה תשובה שלילית, ורק לאחר טיפול משפטי ארוך 'זכתה' במה שמגיע לה על פי חוק", סיפר הרב פורת.

"פנתה אלינו י', עולה מאתיופיה דתיה, חניכת בני עקיבא, שמשיקולים שונים למדה בתיכון ממלכתי, והגיעה לחקירה בלשכת גיוס, שבה נשאלה שאלות רבות שאין קשר בינן לבין הצהרתה. המראיין סירב אפילו להסתכל במכתב ההמלצה שהביאה מרב העיר שלה. רק לאחר סיוע משפטי נפטרה בעייתה", הוסיף.

הרב פורת המשיך והציג דוגמאות נוספות: "פנתה אלינו ל', שבחקירתה הראו לה תמונה מגיל 13, חיטטו לה בפלאפון ואף ניסו לאלצה באיומים לחתום על ויתור על התצהיר. בהמשך הגיעה לביתה נציגת משרד הביטחון שערכה חקירה נוספת. היא קיבלה תשובה שלילית. רק לאחר מאבק משפטי ממושך שכלל עתירה לבג"ץ, היא קיבלה את מבוקשה, כמעט שנתיים מאז שהצהירה על היותה נערה דתיה.

"פנו אלינו נערות, שבמהלך חקירתן, שנועדה לכאורה לבחון את כנות הצהרתן, ניסו לשכנע אותן להתגייס בטענות שונות ומשונות. פנו אלינו נערות שאולצו לחתום על ויתור על הצהרתן, למשל, בשביל לקבל אישור לצאת למסע לפולין".

לדבריו, "פנו אלינו עוד נערות רבות, שמתלבשות כפי הנורמות המקובלות בחלקים מהציבור הדתי, אך הלבוש שלהן לא עמד ב'דתומטר', שמאן דהו במיטב החליט שהוא מדד לזכותו לגייס אותן לשירות צבאי בניגוד לאמונתן ואורח חייהן.

"חבל שהרב לא ערך בדיקה מינימלית בעניין לפני הטחת האשמות. הרב מוזמן לפנות לכל אחת מעשרות הנערות ולהתרשם ישירות האם מדובר ב'מתחזות' או בנערות תמימות שביקשו רק שתינתן להן האפשרות להמשיך לשמור על אורחות חייה", סיים.