הרב בזק לרב אבינר: "לא ייתכן גיבוי רבני לשקר ולצביעות"

הרב אמנון בזק התייחס לטענות הרב אבינר ("מתביישים מצבאנו, צה"ל השתגע") בנוגע לראיונות הדת שהצבא עורך לבנות דתיות, " מצער מאוד שרבנים קוראים להסתפק בהצהרה שבנות שומרות כשרות בשבת"

חדשות כיפה משה ויסטוך 03/05/18 09:30 יח באייר התשעח

הרב בזק לרב אבינר: "לא ייתכן גיבוי רבני לשקר ולצביעות"
חיילות. למצולמות אין קשר לכתבה, צילום: נבו כץ

הרב אמנון בזק, יצא היום (חמישי), בפוסט שכתב בדף הפייסבוק, שלו נגד דברי הרב שלמה אבינר שקרא לבנות מסורתיות להצהיר כי אין דתיות ולא להתגייס לצה"ל אף במחיר של כליאה.

"בשנים האחרונות מתרחבת, למרבה הצער, תופעת ההשתמטות מצה"ל", הוא כתב וציין כי "בין היתר היא באה לידי ביטוי בבנות המצהירות שאינן יכולות לשרת בצבא מטעמי דת ומצפון, למרות שאורח חייהם רחוק מלהיות כשל בת דתייה המקפידה על חיי תורה ומצוות".

הרב בזק המשיך וכתב כי "כדי להתמודד עם תופעה בעייתית זו, צה"ל עורך לעתים מעקב אחרי בנות הלומדות בבתי ספר חילוניים הבאות להצהיר, ואם מתעורר חשד (על פי רשתות חברתיות וכיו"ב) שההצהרה אינה אמינה, הוא מזמן את הבנות לראיון הבוחן את אמינות הצהרתן".

מי שיצא חוצץ נגד ראיונות הדת בצבא הוא ארגון "חותם" שהפיץ סרטון שבו מדומה נערה דתייה כשהיא נשאלת שאלות פרטיות וחודרניות. הרב בזק טען בפוסט שהעלה כי התנהלות צה"ל בנושא היא "הגיונית וערכית" וכי הסרטון היה "מזעזע" מאחר והוא הציג "את הראיונות של צה"ל כחקירה משפילה המזכירה משטרים אפלים, ויצר מצג שווא כאילו ראיונות כאלה נעשים גם לבנות אולפנות חסודות".

הרב אבינר

הרב אבינרצילום: באדיבות המצלם

כאן עבר הרב מישיבת הר עציון להתייחס לטענותיו של הרב אבינר, "שבמאמר שכתב תקף בחריפות את צה"ל בביטויים כמו 'חקירות קג"ב', 'אנחנו מתביישים מצבאנו', הצבא הוא 'חוטא ופושע' ו'צה"ל השתגע', ואף טען מפורשות שגם בת המנצלת את האפשרות להצהיר רק מתוך אינטרס אישי להשתמט מהשירות מקיימת בכך מצווה ויש בכך ערך".

"ובכן, לגיטימי בחברה דמוקרטית לנהל קמפיין נגד גיוס חובה לנשים, ולגיטימי שרב יחשוב שלבת דתית אסור להתגייס לצבא. אולם, לא ייתכן גיבוי דתי-רבני לשקר ולצביעות. יש בהחלט מקום לבחון כיצד בת שלא הייתה לה בעיה "מטעמי דת" ללמוד בתיכון חילוני ולהעלות תמונות לא צנועות לפייסבוק, מצהירה לפתע שאינה יכולה לשרת בצבא "מטעמי דת".

הרב בזק הוסיף כי במידה והצבא מתנהל בצורה לא נכונה, "ש להתייחס לכל מקרה לגופו ולמנוע מקרה שבו בנות שההצהרה אכן הולמת את אורח חייהן לא יגוייסו בעל כורחן. אולם מצער מאוד שרבנים קוראים להסתפק בהצהרה שבנות שומרות כשרות בשבת, ולא דורשים באותה מידה שההצהרה שהיא לא יכולה לשרת "מטעמי דת" תהיה אמינה ורצינית".