חותם נגד ראיונות הדת של צה"ל: "צעדים קיצוניים הרומסים את כבודן של הנערות"

בארגון יצאו בחריפות נגד זימון בנות דתיות לראיונות משלימים לצורכי קבלת פטור מגיוס, "הן עוברות שיחות קשות וחקירות באווירה עוינת  תוך יצירת אוירה תוקפנית ומשפילה". צפו בסרטון החדש שפרסמו

חדשות כיפה משה ויסטוך 26/04/18 16:06 יא באייר התשעח

חותם נגד ראיונות הדת של צה"ל: "צעדים קיצוניים הרומסים את כבודן של הנערות"
נערות דתיות. תמונת אילוסטרציה, צילום: פלאש 90

בחודש הבא צפוי להתקיים בבג"ץ דיון בנושא הראיונות שעוברות חלק מהבנות הדתיות בבואן לבקש פטור מגיוס. בארגון 'חותם', שטען בעבר כי מדובר במעשה לא חוקי של צה"ל, פרסם היום (חמישי) סרטון שלועג להליך הצבאי

בחותם טענו כי העתירה, שהוגשה בשם 5 בנות שעברו ראיונות דת, הבשילה "לאחר בדיקה מעמיקה של הנושא שנמשך כשנתיים ובעקבות בעקבות תלונות רבות של מאות בנות הוחלט להגיש עתירה בדרישה לבטל לאלתר את ההליך המשפיל".
 
לדבריהן, על פי חוק הבנות נדרשות להצהיר רק כי הן שומרות שבת וכשרות, בעוד שלטענתם בצה"ל מזמנים את חלק ממבקשות הפטור "לראיון בו שואלים המראיינים שאלות חודרניות ולא לגיטימיות".

מנכ"ל ארגון חותם עמיטל בראלי אמר כי "בניגוד לחוק הדורש מנערה  הצהרה על שמירת כשרות ושבת, לשכות הגיוס נטלו לעצמן תפקיד של 'משמרת הצניעות' תוך חדירה ופגיעה  בפרטיותן של נערות צעירות כבר בגיל תיכון.

"הופתענו לגלות שמאות נערות שמגיעות ללשכת הגיוס במטרה למסור תצהיר לצורך תרומה משמעותית במסגרת השירות הלאומי, עוברות שיחות קשות וחקירות באווירה עוינת  תוך יצירת אוירה תוקפנית ומשפילה"

לדבריו "במסגרת הראיונות נשאלות הנערות, שאלות מביכות החודרות לצנעת הפרט ולחייהן האישיים שלהן ושל בני משפחותיהן. נדהמנו שבצבא הגדילו לעשות כאשר במספר מקרים אף נלקחו מנערות המכשירים הסלולריים שלהן לצורך חיטוט וחיפוש "תמונות מביכות", ונשאלות שאלות בקשר למידת הצניעות של בני משפחתה".

בארגון הוסיפו לטעון כי לשכות הגיוס שולחות אף חוקרים פרטיים המתעדים את הבנות בהיותם בחוף הים או תוך היותם במסגרת הלימודית עם חברותיהם, במטרה לרגל אחריהן ולנסות לדלות מידע אישי מהחברה הסובבת אותן.

"מדובר בצעדים קיצוניים הרומסים את כבודן של הנערות", ציין בראלי,"החקירה נערכת פעמים רבות ללא זימון מקדים ובלי יידוע בדבר משמעותה וזכויותיה של הנערה, האווירה בראיונות ופעמים רבות נעשים ניסיונות לשכנע את הנערות ולהפעיל עליהם לחץ לוותר  על ההתנדבות במסגרת השירות הלאומי".