הרב אבינר במתקפה: "מתביישים מצבאנו, צה"ל השתגע"

על רקע סרטון המחאה של ארגון חותם נגד ראיונות הדת שנערכות לבנות בלשכות הגיוס, פרסם אחד מבכירי רבני הציונות הדתית מכתב חריף. לדבריו, עדיף ללכת לכלא ולא להתגייס: "לפחות שם שומרים על צניעות"

חדשות כיפה דויד ליבנה 02/05/18 14:08 יז באייר התשעח

הרב אבינר במתקפה: "מתביישים מצבאנו, צה"ל השתגע"
הרב שלמה אבינר, צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

הרב שלמה אבינר, מבכירי רבני הציונות הדתית, פרסם היום (ד') מכתב חריף, שבו יצא נגד ראיונות הדת שעורכות לשכות הגיוס לבנות המעוניינות לשרת במסגרת השירות הלאומי. במכתבו פסק הרב כי  עדיף ללכת לבת לכלא ולא להתגייס, בטענה ש"לפחות שם שומרים על צניעות והפרדה".

את המכתב פרסם הרב אבינר על רקע העתירה לבג"ץ של ארגון חותם בנושא הצהרות הדת, ובעקבות פרסום סרטון המחאה נגד ההליך בשבוע שעבר. במכתבו מכנה הרב אבינר את צהל בשם "צבא הצקה לישראל", לאור הטענות לחדירה לפרטיות שעוברות הבנות בלשכות הגיוס. תחת הכותרת "לא לגיוס כפוי לצבא" מתח הרב אבינר ביקורת נוקבת על התנהלות הצבא. 

"אנו סומכים על יושרו של צה"ל, לכן איננו מבינים למה כל כך הרבה בנות מקבלות את האישור על הפטור רק חצי שנה או אפילו שנה וחצי אחרי בקשתן, מה שמעכב בינתיים את אפשרותן להירשם לשירות לאומי. מתגנבת מחשבה שמכשול זה מצטרף לשאר מכשולים שמעמיד צה"ל בדרכן של מצהירות דת", כתב הרב.

עוד מוסיף הרב אבינר כי "אולי מישהו יוכל להסביר למה בנות רבות מוזמנות לתחקיר מביש ומזלזל, עוין ותוקפני, כאילו מדובר באיזו פושעת. הנה מבחר האשמות, שחלקן הוקלטו: 'את לומדת בבית ספר לא דתי שהרי הוא מעורב', 'אמך הולכת עם מכנסיים?', 'העבירי לי את הפלאפון שלך... הנה תמונות שלך בבגד ים! - זה מהבריכה שלנו בבית... לא נכון!  סתמי את הפה!' 

"חוק שירות בטחון מתנה מתן פטור בכך שהבת מצהירה בפני שופט או בית דין רבני על שלושה דברים בלבד, שלושה ולא יותר: א. סיבה דתית מונעת ממנה לשרת. ב. שומרת כשרות. ג. אינה נוסעת בשבת. מישהו מבין מה כל חקירות קג"ב אלו קשורות לשלושת התנאים שקבע חוק?!"

הרב אבינר, שבדרך כלל נוקט בקו ממלכתי, המשיך לתקוף את צה"ל וכתב: "אנו מתביישים מצבאנו.  צה"ל הוא תפארתנו וגאוותנו אבל בזה הוא חוטא, הוא פושע. כמובן, הוא טוען שכל הנ"ל הוא שקר. מאוחר מדי! הספקנו להקליט לפני שהוא אסר על הבנות להיכנס לראיון עם הסלולרי שלהן. צה"ל השתגע".

בתנועת נאמני תורה ועבודה הגיבו לדברי הרב אבינר, ומסרו: "לפי החוק, כל בת המנהלת אורח חיים דתי זכאית לקבל פטור מצה"ל. מנגד, הצבא מתמודד עם תופעה של הצהרות כוזבות על ידי צעירות שמתחזות לשומרות מצוות בכדי להשתמט משירות צבאי. על כן, לגיטימי להזמין בנות לראיון ולא 'לחלק' את הפטור משירות צבאי באופן אוטומטי וללא בירור.

"כמובן שאם היו דברים נקודתיים לא ראויים שנאמרו יש לטפל בהם, אך יש לזכור שבמציאות, אף בת שומרת מצוות לא גויסה בניגוד לרצונה. הסגנון שבו בוחר ארגון חותם להתמודד עם הנושא אינו מקרב בין הציבור הדתי לצבא ששומר עליו, אלא יוצר במכוון חיץ דמיוני ונועד לייצר את האשליה, השגויה, שנערות דתיות מתקשות לקבל פטור על רקע דתי. הדבר מצטרף לפעולות רבות נוספות הנעשות במטרה להשחיר את הצבא ולייצר מציאות חלופית והזויה לפיה הצבא מתנכל לדתיים.

"יתרה מכך, ההכפשה והדמוניזציה שמשדר הרב אבינר היא חמורה, יש בה קריאה להשתמטות והיא בעיקר אינה מחוברת למציאות בשטח. אנו סומכים על בני ובנות הציונות הדתית והאוכלוסייה המסורתית, שיודעים להתמודד הלכתית בצה"ל ולהוות דוגמה ומודל לחיים משותפים, דתיים וחילוניים, חרדים ובני מיעוטים, ללא חשש שמא אמונותיהם ייפגעו או שלא ידעו להיזהר. מי שחפץ בחיזוקו של צבא העם חייב לפעול על מנת להוקיע גישה שלילית זו".