"חוק גדעון סער" יקודם בהליך מהיר במיוחד

החוק, שמטרתו לחסום אפשרות שהרכבת הממשלה תוטל על מי שאינו יו"ר המפלגה הזוכה לתמיכה הרחבה ביותר, יעלה לדיון בוועדת שרים לחקיקה כבר ביום ראשון הקרוב

חדשות כיפה יהונתן קליין 05/11/18 10:56 כז בחשון התשעט

"חוק גדעון סער" יקודם בהליך מהיר במיוחד
ידעו ימים טובים יותר. נתניהו וסער, צילום: פלאש 90. מרים אלסטר

הפרנויה שהפכה לחוק או מהלך חוקתי עקרוני? "חוק גדעון סער", של יו"ר הקואליציה ח"כ דודי אמסלם (ליכוד), יעלה בוועדת השרים לחקיקה כבר ביום ראשון הקרוב. החוק, שמטרתו לחסום אפשרות לפיה הנשיא יטיל את הרכבת הממשלה על חבר כנסת שאיננו יו"ר מפלגה, מגיע בעקבות טענותיו של ראש הממשלה על 'תרגיל חתרני' של 'שר בכיר לשעבר' בליכוד, כי נתניהו יוביל את הליכוד לניצחון בבחירות, אך הנשיא יטיל את הרכבת הממשלה על גדעון סער. סער עצמו הכחיש את הדברים ואף תקף את ראש הממשלה בחריפות, ודרש ממנו להציג ראיות לכך שאכן היה תרגיל כזה.

על פי לשון ההצעה של ח"כ דודי אמסלם, המתפרסמת ב'וואלה', מדובר בתיקון לחוק יסוד: הממשלה, לפיו ראש מפלגה המוצב במקום הראשון ברשימת מועמדים שנבחרה לכנסת, יקבל מנשיא המדינה את התפקיד להרכבת הממשלה רק לאחר ש"הנשיא יזמן את נציגי הסיעות בכנסת ויקבל מכל סיעה הודעה באשר לזהות ראש המפלגה שהינו חבר כנסת המומלץ מטעמה, כמי שיוטל עליו תפקיד הרכבת הממשלה".

יו"ר הקואליציה. ח"כ דודי אמסלם

יו"ר הקואליציה. ח"כ דודי אמסלםצילום: Miriam Alster/FLASH90

כיום, החוק קובע כי הנשיא מטיל את הרכבת הממשלה, לאחר שהתייעץ עם נציגי הסיעות בכנסת, על אחד מחברי הכנסת שהסכים לכך. הצעת החוק של אמסלם תצמצם משמעותית את מרחב התמרון של הנשיא.

ההצעה של אמסלם קובעת, כי אחרי שהנשיא יתייעץ עם נציגי הסיעות ויקבל את המלצותיהם, הוא "יטיל את הרכבת הממשלה על חבר הכנסת שהינו ראש מפלגה, אשר סך כל ההמלצות שניתנו לטובתו על ידי נציגי הסיעות מבטא את המספר הגדול ביותר של חברי הכנסת", ויהיה עליו לעשות זאת תוך שבוע מיום פרסום תוצאות הבחירות, או מיום היווצרות העילה לכינון ממשלה חדשה, ובמקרה של פטירת ראש הממשלה - בתוך שבועיים מיום הפטירה.

בדברי ההסבר להצעת החוק נאמר, כי בחוק הקיים יש פתח ל"מצב אבסורדי בו מלאכת הרכבת הממשלה תוטל על חבר כנסת שאינו ראש מפלגה, ואשר לא היה כלל מועמד לעמוד בראשות הממשלה במהלך הבחירות עצמן". עוד נכתב בדברי ההסבר, כי "לשון החוק הקיים איננה מגדירה באופן ברור על מי צריך להיות מוטל התפקיד ומחייבת למעשה לבצע, בעת הטלת התפקיד, הערכת סיכויים של המועמדים השונים, אשר לא ברור כלל כיצד היא יכולה להיעשות ועל פי אילו קריטריונים".

מזימה נגד נתניהו? סער וריבלין

מזימה נגד נתניהו? הנשיא ריבלין וגדעון סערצילום: Roy Alima/Flash90

בהמשך דברי ההסבר נטען כי "כתוצאה מכך, עלול נשיא המדינה, אשר מתוקף תפקידו הוא גורם ממלכתי ומאחד, למצוא את עצמו בחוסר ברירה בליבה של מחלוקת ציבורית קשה ובאופן שיש בו כדי לפגוע באמון הציבור הן בתהליך הבחירות, הן במוסד הנשיאות והן בתקינות ההליך הדמוקרטי. הצעת חוק זו נועדה ליצור ודאות בהליך הטלת התפקיד להרכיב את הממשלה באופן שיבטיח כי רצון הציבור יבוא לידי ביטוי בצורה המיטבית על ידי כך שהתפקיד יוטל על ראש מפלגה אשר נהנה במועד הטלת התפקיד מהתמיכה הרחבה ביותר בקרב חברי הכנסת שנבחרו". 

הצעה צפויה לזכות לתמיכת חברי הקואליציה, ובראשם תמיכתו המפתיעה של יו"ר 'כולנו' משה כחלון, שתומך בהצעה שהרכבת הממשלה תוטל על ראש סיעה בלבד. יצויין כי מאחר ומדובר בתיקון לחוק יסוד, ההצעה צריכה לעבור ברוב של 61 חברי כנסת לפחות.