מועצה אזורית שומרון מכחישה: "מעבר לנזקי פיח המבנים באביתר לא נשרפו"

בתיעוד שעלה אמש ברשתות החברתיות בשפה הערבית והסעיר גם את הגולשים הישראלים, נראתה אש בסמוך מאוד למבני הקבע ביישוב אביתר. מועצת שומרון מכחישה כי נגרם נזק למבנים, יוסי דגן: "הסיפור הוא לא שריפת המכולה אלא קריאת תיגר על ריבונותה של ישראל"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 27/07/21 07:55 יח באב התשפא

מועצה אזורית שומרון מכחישה: "מעבר לנזקי פיח המבנים באביתר לא נשרפו"
המבנה שנפגע ושופץ, צילום: מועצה אזורית שומרון

אמש (ב') מעט לפני השעה 21:00, עלה ברשתות החברתיות סרטון מטריד שצולם על ידי ערבים בסמוך לישוב אביתר שננטש בתחילת החודש מאזרחים. בסרטון נראתה אש אוחזת בצמחייה הסמוכה מאוד למבני הקבע ביישוב ונטען כי המבנים נפגעו מהלהבות. הרשת סערה. 

במתווה הפשרה שנחתם מול המתיישבים ותנועת נחלה נכתב, כי צה"ל יבטיח באופן מידי נוכחות צבאית במקום, אך החיילים לא נראו באזור השריפה ועבר זמן עד שהגיעו למקום והאש כובתה. מדובר צה"ל נמסרה תגובה מאוחרת: "הפרת סדר אלימה מתקיימת בשעות האחרונות באזור המאחז ״גבעת אביתר״ שבמרחב החטיבה המרחבית ״שומרון״. מאות מפרי סדר פלשתינים מבעירים צמיגים, מיידים אבנים וזורקים בקבוקי תבערה לעבר כוחות צה"ל ומג״ב. הכוחות פועלים במקום ומגיבים באמצעים לפיזור הפגנות. במהלך הפרת הסדר, בקבוק תבערה שהושלך על ידי מפרי הסדר נפל בסמוך למכולה הנמצאת במקום והתלקחה שריפה שכובתה על ידי כוחות הכיבוי וההצלה במקום".

מכבאות והצלה לישראל, מחוז יו"ש, נמסר: "מתחקור ראשוני עולה כי בעקבות הפרות סדר במרחב היישוב אביתר הוצתה שריפה בשטח פתוח בסמוך למבנים. לשני מבנים נגרמו נזקי פיח וחום. מעבר לכך בתי התושבים לא ניזוקו ולא נשרפו. לוחמי האש פעלו לכיבוי השריפה".

מתנועת נחלה הדגישו כי השלכת בקבוקי התבערה הינה המשך ישיר וחלק מהתפרעויות הענק שמארגנת ומממנת הרשות הפלשתינית סביב אביתר במשך 90 יום ברציפות. "אנו דורשים משר הביטחון לעמוד בהסכם ככתבו וכלשונו ולהפסיק בצורה נחרצת ומידית את ההתקפות היומיומיות על הישוב אביתר. לא יעלה על הדעת שהתקפות רצחניות על חיילי צה"ל השוהים במקום יהיו יום יום, ללא תגובה נחרצת והולמת להפסקתם המידית".

מועצה אזורית שומרון מיהרה אמש להגיב לאירוע, ובהודעתה הראשונה נכתב כי התקיימו הפרות סדר של פלשתינים סמוך לאביתר וכי חיילי צה"ל הדפו את המתפרעים שזרקו בקבוק תבערה. "נשרפו שיחים וקוצים. יצויין כי גורמי פח"ע מהרשות הפלשתינית ניסו בתעתועי מצלמה להעביר מסר כאילו ישנו בית שנשרף באביתר. אנו מדגישים כי כל הבתים עומדים על תילם, שום בית לא נשרף. חייל צה"ל ממשיכים לשמור על המקום על פי ההסכם, והמנהל האזרחי עובד במרץ על סקר הקרקע להסדרת מעמד המקום".

מאוחר יותר הכחישו שוב כי נגרם נזק ממשי למבני הקבע: "לאחר התחקור הראשוני, אנו מחדדים, כי בישוב אביתר הלילה,  נשרפו קוצים, וכן נגרמו נזקי פיח וחום למכולה ולמבנה בשל השריפה, אולם מעבר לכך כפי שהדגשנו, וכפי שהובהר בהודעת כיבוי אש - ובשונה מהשמועות שהופצו - מעבר לנזקי פיח וחום לא ניזוקו המבנים ולא נשרפו המבנים באביתר. הנזקים מתוקנים ברגעים אלו".


(הדר בר-חי באביתר: "צעד גדול. נחזור באישור והכרה של המדינה")

ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן, דרש הבוקר מצה"ל לעבור להתקפה אל מול הפרות הסדר של המחבלים מביתא הסמוך לאביתר. "מדובר באירועי טרור לכל דבר ובקריאת תיגר על מדינת ישראל כמדינה ריבונית.  מדי ערב מתמודדים חיילי צהל עם מתקפה רבתי של מחבלים מהכפר ביתא עליהם סמוך לאביתר, ועל צה"ל לעבור ממגננה להתקפה. המכולה שנפגעה מנזקי חום בישוב אביתר תוקנה והמבנה הנוסף נצבע. הסיפור הוא לא שריפת המכולה אלא קריאת תיגר על ריבונותה ובטחונה של מדינת ישראל וכך צריך להתייחס לזה. אנחנו לא אורחים במדינה שלנו. יש להוריד למחבלים הללו את המוטיבציה לתקוף שוב".

צילום: מועצה אזורית שומרון