בהתיישבות הצעירה אין קלפיות | היכן מצביעים אלפי בעלי זכות ההצבעה?

גם בבחירות האלה, תושבי 70 יישובי ההתיישבות הצעירה הפזורים ברחבי יהודה ושומרון, לא יזכו להצביע בקלפי במקום מגורם. "לתושבי הגבעות של איתמר יש קלפי במרחק עשר דקות נסיעה. אתה חושב שכולם יצביעו?", תוהה מנהל פורום התיישבות צעירה, אליהו עטיה

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 23/03/21 08:43 י בניסן התשפא

בהתיישבות הצעירה אין קלפיות | היכן מצביעים אלפי בעלי זכות ההצבעה?
צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

12,127 הקלפיות ברחבי הארץ נפתחו הבוקר (ג') וכמעט כולנו הולכים להצביע בקלפי במקום המגורים שלנו. השנה היא 2021 אך גם בבחירות לכנסת ה-24, אלפי בעלי זכות הצבעה המתגוררים באחד מ-70 יישובי ההתיישבות הצעירה לא יצביעו במקום מגוריהם אלא בקלפי בישוב אליו הם משויכים חוקית, שכן אין קלפיות בישובים לא מוסדרים.

מנהל פורום התיישבות צעירה, אליהו עטיה, אומר לחדשות כיפה כי הם לא מופתעים וכי זה מובן מאליו. "אין אוטובוס, אין רבש"ץ - אז יהיה קלפי? אין כלום אצלנו אז נוסעים להצביע במקום אחר". הקלפי של עטיה מוצבת בייט"ב שבבקעת הירדן למרות שהוא מתגורר במבואות יריחו שהוסדר ימים ספורים לפני סבב הבחירות השני ב-2019. "תיאורטית כבר היתה אמורה להיות קלפי הפעם כי יש לנו סמל ישוב. אבל אלה פרוצדורת של הוועדה, בסוף אתה צריך לעבור משרד-משרד ולסדר, זה לא שיש גוף אחד שמטפל בהכל". 

לפני כשלושה חודשים התקיים דיון (שנדחה בסופו של דבר) בוועדת הבחירות המרכזית בנושא הסעות ביום הבחירות ליישובי הבדואים הלא מוכרים בדרום, אך התעלם מההתיישבות הצעירה שנמצאת במצב משפטי טוב יותר. "במקרה של הבדואים יש עליהם דיון ומנסים לדאוג להם", אומר עטיה, "יש בעיה ומנסים לפתור אותה. בהתיישבות הצעירה למי אכפת בכלל?". 

צילום: מבואות יריחו

הדמוקרטיה נפגעת?

"ברור שכן", קובע עטיה. "חלק מהאנשים לא הולכים להצביע. לתושבי הגבעות של איתמר יש קלפי במרחק עשר דקות נסיעה. אתה חושב שכולם יצביעו? לא. מי שמאוד חשוב לו ילך. זה לא כמו קלפי מחוץ לבית. המדינה אומרת, 'אתם רוצים להצביע? לכו'. למה אין קלפי? מה אנחנו לא אזרחי המדינה?", סיים עטיה בעצב.

שמחים שנתניהו הצהיר שיסדיר

כאמור, גם בישובים הבודדים שכן הוסדרו, אין קלפיות. פני קדם הוסדר באוקטובר 2020, אך תב"ע טרם פורסמה בפועל ואין ליישוב שום תוקף הסדרתי. מצב דומה קיים גם בישוב נופי נחמיה בשומרון, שהחל את תהליכי ההסדרה שלו בינואר 2021 ועדיין לא קיבל סמל מוסד וסמל ישוב.

אורי ברטפלד הוא תושב עשהאל, מזכיר היישוב פני קדם ומייסד פורום ההתיישבות הצעירה. גם ברטפלד מסכים שאחת מזכויות היסוד של התושבים נפגעת. "הקלפיות לא קיימות בישובים הלא מוסדרים וכל אחד צריך לתת את הרגליים שלו לישובים אחרים. רק אחרי שהמקום יוסדר לגמרי הקלפי תוכל להגיע". תושבי עשהאל מצביעים בשמעה, ותושבי פני קדם מצביעים בקלפי הממוקמת ביישוב החרדי מיצד המרוחק מספר דקות נסיעה.

פני קדם הוסדר לאחר 20 שנה

פני קדם הוסדר לאחר 20 שנהצילום: ענף והמועצה האזורית גוש עציון

יש מי שמטעמי אידאולוגיה או נוחות בוחר שלא להצביע?

"מתאר לעצמי שיש תושבים שזה מקשה עליהם. לא בדקתי אם יש כאלה שלא מצביעים בכלל, אבל זה נכון שאנשים צריכים לעשות מאמץ ואם לא היתה האידאולוגיה והלהט הגדול, היה הרבה יותר נוח לא להצביע בכלל".

מה בנוגע להבטחות ההסדרה של ראש הממשלה ומנגד התירוץ שעד כה לא הסדיר בגלל הממשלה הפריטטית, יהיה שינוי?

"לא, אבל אנחנו מאוד שמחים שהוא הצהיר, שזה הרבה יותר ממה שהיה לפני כן". אורי מציין כי בתכנית החלת הריבונות של נשיא ארצות הברית לשעבר, דונלד טראמפ, רבים מיישובי ההתיישבות הצעירה היו מחוץ למפות. "זה היה חלק מהקרב שלנו, דיברו על ריבונות והמפות של טראמפ, אבל עשהאל לדוגמא, נעלמה מהמפה למרות המיקום האסטרטגי והדיבור על הסדרה בטוחה. פתאום במפה של טראמפ היינו בשטח האדום כמו ישובים נוספים".

"אחרי "פטירתה" של הריבונות," הוא אומר, "הצלחנו להעלות על נס את נושא ההתיישבות הצעירה. זה מה שנשאר לליכוד לדבר עליו. אם ראש הממשלה היה נזכר מוקדם יותר היינו מגיעים לתוצאות טובות הרבה יותר. לצערנו הוא חיכה וחיכה עד הרגע האחרון ואז נתלה בבני גנץ והפריטטיות. זה גם נכון שבסופו של דבר זה תקע אותנו". לסיום אומר ברטפלד: "מבחינתנו זה יהיה המדד: למי הוא מתקשר ראשון, לאהוד ברק  וציפי לבני כמו תמיד או למפלגות ימניות". 


(ראש הממשלה נתניהו בגבעת הראל בשבוע שעבר)