מעז יצא מתוק: ריבונות OUT הסדרה IN

בעוד כחודשיים יתחלף הממשל בארצות הברית וישנה אפשרות כי בחודשים הקרובים גם הממשלה בישראל תשנה את פניה. הריבונות כבר מאחורינו ולכן צריך לחשוב הלאה: הסדרה. וגם - מה היתרון של הסדרה על פני מפת הריבונות שהציגו נתניהו וטראמפ? | פרשנות

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 13/11/20 08:31 כו בחשון התשפא

מעז יצא מתוק: ריבונות OUT הסדרה IN
עשהאל, הר חברון, צילום: אלעד הומינר

אם לא יקרה נס, ייכנס ג'ו ביידן לבית הלבן לאחר השבעתו ב-20 לינואר, ויחד עם הממשל האמריקאי החדש יציג לנו מדיניות חוץ חדשה-ישנה, כשבין השאר יחודשו שיחות הסרק עם הפלשתינים ופתרון שתי המדינות השגוי יעלה שוב על שולחן הדיונים. בחודשיים הקרובים ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עוד יכול לעבוד בצמוד לנשיא, דונלד טראמפ, ולקדם כמה מהלכים שיסייעו ליהודה ושומרון. בנוסף, הבחירות הבאות מתקרבות, ולנתניהו, שעלול למצוא את עצמו מחוץ למשרד ראש הממשלה בירושלים מוקדם ממה שהיה רוצה, ישנה הזדמנות להשאיר חותם אליו לא הגיע עד כה.

ביהודה ושומרון מבינים כי מפת הריבונות כבר נכנסה לדפי ההיסטוריה, וכעת, פונים ראשי ההתיישבות הצעירה (מאחזים) לנסות ולקדם את הסדרתם הרוחבית של כ-70 שכונות ויישובים. הסדרה תפתור בעיות רבות בהתיישבות הצעירה - כל אותם עשרות יישובים שהוקמו סביב שנת 2000 דוגמת אחיה הסמוכה לשילה שבבנימין ועשהאל שליד שמעה בהר חברון. ברגע שמדינת ישראל תסדיר את ההתיישבות הצעירה, היא תבסס אותה בשטח ותשנה את מפת ההתיישבות ביהודה ושומרון על ידי כניסה לתאי שטח חדשים. מדובר במהלך משמעותי מאוד, מעין חצי ריבונות.

חלק לא מבוטל מיישובים אלה הופיעו במפת הריבונות, אותה הציגו נתניהו וטראמפ בחודש ינואר האחרון, כיישובי מובלעות. מפת הריבונות היתה מכניסה את אותם 70 יישובים למציאות קשה עד בלתי אפשרית. מדרכי גישה ועד לבידוד מוחלט. חמור מכך, על פי המפה, 25 מהיישובים היו צריכים להתפנות מכיוון שהם בכלל לא הופיעו עליה ונמצאו בשטח שמיועד למדינה פלשתינית עתידית.

הסדרת ההתיישבות הצעירה, תפתור ממילא גם את בעיית המובלעות והפינוי ממנה חששו ביהודה ושומרון, בין אם דרך הסדרת יישובים חדשים ובין אם דרך חיבור שכונות ליישוב קיימים. בנוסף, מפת הריבונות טמנה בחובה ויתור על אדמות שנמצאות היום בשליטת ישראל, דבר שלא יקרה בהסדרת יישובים. 

צילום: מבואות יריחו

 

יומיים לפני בחירות ספטמבר 2019 הוסדרה ההתיישבות במבואות יריחו שבבקעת הירדן, לאחר שמספר ימים קודם לכן הכריז נתניהו כי יחיל ריבונות בבקעת הירדן. במשך שנים, אזור מבואות יריחו יועד בכלל לפלשתינים אך לבסוף הופיע היישוב בתוך מפת הריבונות. ראשי ההתיישבות הצעירה הבינו שזה בדיוק הזמן להפעיל לחץ על ראש הממשלה, ובצעד של תעמולת בחירות, הסדיר נתניהו את היישוב והוריד שתי ציפורים שמנות מהעץ: גם נתפס כמי שרוצה ריבונות וגם לכד מצביעים שנמצאים ימינה מהליכוד. 

המערכת הפוליטית החלה את הכנותיה למערכת בחירות, ובתקופה האחרונה שרים וחברי כנסת מהקואליציה והאופוזיציה מגיעים לביקורים רבים ביהודה ושומרון בכלל ובהתיישבות הצעירה בפרט. בשבוע הבא צפוי לעלות קמפיין הסברה חדש של ההתיישבות הצעירה וראשיה מנסים לדחוף להסדרה במספר דרכים. אחת מהן דרך חברי כנסת משתי המפלגות שמרכיבות את ממשלת האחדות המקרטעת. הריבונות כבר מאחורינו, כאמור, אבל ההסדרה עוד לפנינו, והיא יכולה לפתור מספר בעיות שהיתה מביאה עמה מפת הריבונות של טראמפ ונתניהו. ריבונות OUT הסדרה IN.