סמוטריץ' הגיע לזירת התאונה בבנימין - המשטרה מנעה את כניסתו

יו"ר האיחוד הלאומי הגיע לזירת התאונה סמוך ליישוב מכמש, בה נהרג צעיר יהודי - אך המשטרה מנעה את כניסתו לאזור, כמו גם את כניסתם של עורכי הדין מארגון חוננו. השטח הוכרז כשטח צבאי סגור שניתן בעל פה. ראש מועצת גוש עציון: "אלימות משטרתית שחייבת להיפסק"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 21/12/20 16:56 ו בטבת התשפא

סמוטריץ' הגיע לזירת התאונה בבנימין - המשטרה מנעה את כניסתו
סמוטריץ' סמוך לתאונה, צילום: דוברות

יו"ר האיחוד הלאומי, ח"כ בצלאל סמוטריץ', הגיע אחר הצהריים (ב') לזירת התאונה סמוך למכמש שבבנימין, תאונה בה נהרג צעיר יהודי מ"נוער הגבעות". המשטרה סירבה לתת לו להגיע לזירה ושוטר תועד כשהוא רודף אחריו. מאוחר יותר השוטרים במקום הציבו דוקרנים מתחת לרכבו.

סמוטריץ' אמר כי הוא רואה בחומרה רבה את המעשה של המשטרה: "אני רואה בחומרה רבה מאוד את הניסיון של משטרת ישראל למנוע ממני להגיע כאן לזירה ולעשות את עבודתי כחבר כנסת ולוודא שלא מטייחים את החקירה. אני חבר כנסת ויש לי חסינות . העובדה ששוטר שם לי דוקרנים מתחת לרכב של חבר כנסת, וכשאני יוצא מהאוטו הוא תוקף בכוח ומונע ממני להגיע ולבצע את חובתי, בהתאם לחוק חסינות חברי הכנסת - היא בושה וחרפה למשטרה". 

מהמשטרה נמסר: "מבירור ראשוני עולה, כי במפגש עם חבר הכנסת טעה השוטר בשיקול דעתו כשלא אפשר לו הגעה עד לזירת האירוע. המקרה ייבדק ויופקו הלקחים הנדרשים בהתאם".

שר הביטחון לעבר, ח"כ נפתלי בנט, גיבה את סמוטריץ'. "מצר על מותו של הנער בן ה16 היום בארוע הקשה בכוכב השחר. אני מגבה את ח״כ בצלאל סמוטריץ שירד לשטח כדי ללמוד את הארוע. כך ראוי שיפעל חבר כנסת. יש למצות את חקירת הארוע הקשה, על כל היבטיו", דברי בנט.

ח"כ מתן כהנא אמר לאחר התיועד המטריד של סמוטריץ': "אירוע חמור! אסור למשטרה למנוע מח"כ לעשות את תפקידו. מחזק את חברי בצלאל סמוטריץ' שמילא את תפקידו נאמנה והגיע לזירת האירוע".

אהוביה סנדק ז"ל שנהרג בתאונה

אהוביה סנדק ז"ל שנהרג בתאונהצילום: באדיבות המשפחה

 

"אלימות משטרתית שחייבת להיפסק"

יו''ר מועצת יש''ע דויד אלחייני שוחח במהלך הערב עם השר לביטחון הפנים, אמיר אוחנה, ומפקד מחוז ש"י ניצב משה ברקת, בנוגע לאירוע החמור. אלחייני הציג בפניהם את דרישת מועצת יש"ע לחקור ללא משוא פנים את האירוע החמור ולהגיע אל חקר האמת בהקדם האפשרי. השר ומפקד המחוז עדכנו שאכן זו כוונתם ובהתאם לכך הונחו לפעול כלל הגורמים הרלוונטיים. ממועצת יש''ע נמסר: "נמשיך לעקוב, ולפעול על מנת שהאירוע הזה יתוחקר ויטופל עד תום".

ראש מועצת גוש עציון שלמה נאמן, התייחס הערב למותו הטרגי של אהוביה ז"ל, ואמר כי מדובר ביום קשה מאוד ליישוב בת עין ולגוש עציון כולו. "מדובר במשפחה יקרה, מוכרת ופעילה מאוד בכל תחומי החברה בגוש. אנחנו נמצאים איתם באבלם הכבד ונעמוד לצידם ככל שיידרש. חברי ועובדי המועצה, תושבי גוש עציון מחבקים ובוכים על האובדן".

נאמן הדגיש כי הטיפול המשטרתי, המעצר או אפילו המרדף אחר נער יהודי לא אמור להסתיים בלוויה. "אנחנו מזועזעים ודורשים לחקור עד תום את ההתרחשויות בשטח. מעבר לצורך בגילוי האמת, תביעתנו החד משמעית היא להפסיק מיד את האלימות המשטרתית. אילו רק חלק קטן מהמשאבים האדירים המושקעים במרדף אחר נוער הגבעות, היה מושקע בחברה וחינוך, לא היינו עדים לאסון הנורא שהתרחש היום".

ראש מועצת בנימין, ישראל גנץ, אמר כי מן הראוי שתפתח חקירה בידי יחידה עצמאית: "מקרה חמור מאד עם תוצאות קשות ביותר שגבו חיי אדם. תפקידה של המשטרה להציל חיים ולא לגרום את ההיפך. חייבת להיפתח חקירה מקיפה שתנוהל על ידי יחידה עצמאית ובשקיפות. המשטרה חייבת לשנות את דפוסי המחשבה. נערי הגבעות אינם אוייב ודמם לא מותר. משטרה צריכה לפעול תמיד בגבולות המותרים ועל פי חוק, ובלי לסכן כך חיי אדם".

חוננו: "התיעוד מהזירה מוכיח כי הניידת של ימ"ר ש"י פגעה ברכב ההרוג"

גם בארגון חוננו טענו כי משטרת ישראל מנעה מהם כניסת לזירת התאונה. עו"ד מנשה יאדו שנחסם בסמוך לזירה סיפר: "אנחנו נמצאים כאן מתחת לזירה, שבה היה האירוע שלפי עדויות שהגיעו אלינו, גם מגורמים אובייקטיבים, רכב משטרה במהלך מרדף נגח מאחורה רכב שבו ישבו חמישה צעירים, אחד מהם הרוג, עוד ארבעה פצועים. פנינו למחוז ש"י בבקשה לאפשר לנו להיכנס לזירה יחד עם בוחן תנועה שנמצא כאן מטעמנו, התשובה שקיבלנו שמח"ש והמשטרה בזירה ולכן לא נוכל להיכנס".

בחוננו אומרים כי יש צו שטח צבאי סגור שניתן בעל פה, כאשר צו שטח צבאי סגור אמנם בסמכות המח"ט, אך התכלית שלו אינה חקירתית אלא אך ורק תכלית ביטחונית, ובמקרה הזה אין שום תכלית ביטחונית.

תמונות שמגיעות מזירת התאונה הקשה בה נהרג הצעיר, מוכיחות לטענת עורכי הדין של חוננו, כי הניידת נגחה את רכבם של הצעירים. "בתמונות ניתן לראות כי בניידת הסמויה של הבלשים ישנה פגיעה בצד ימין מקדימה, כאשר ברקע ניתן לראות את רכבו של ההרוג הפוך על גגו". 

צילום: אלעזר ריגר