הרב לאו בעד הגירוש: "עניי עירך קודמים"

הרב הראשי התייחס לסערת גירוש המסתננים, ואמר כי "צריכים לזכור את המושג 'עניי עירך קודמים'". נוסף לכך הוא מחה על ההשוואות לשואה, ואמר: "הסיפור כאן שונה. בואו לא נעשה זילות"

חדשות כיפה חדשות כיפה 29/01/18 17:02 יג בשבט התשעח

הרב לאו בעד הגירוש: "עניי עירך קודמים"
הרב דוד לאו, צילום: פלאש 90. יעקב כהן

"מדינת ישראל חייבת לעזור לפליטים, אבל בואו נחלק בינם לבין מהגרי עבודה", כך אמר היום (ב') הרב הראשי לישראל, דוד לאו, בריאיון לאולפן ynet. הרב אף יצא בנחרצות נגד השימוש בהקשרי שואה בנושא, ואמר: "בואו לא נעשה זילות שואה והכחשת שואה".

הרב לאו טען עוד כי "צריכים לזכור את המושג 'עניי עירך קודמים', ויש במדינת ישראל הרבה אנשים שצריך לתת עליהם את הדעת, אזרחי המדינה. אני מדבר על נכים שאנחנו לא תמיד מצליחים לסייע להם; על ניצולי השואה שחיים בינינו, חלקם בצורה מחפירה. אני מדבר על תושבי דרום תל אביב".

"מעבר לכך, צריכים להבדיל בכל התמונה הזאת בין פליטים לבין מבקשי עבודה. זכותה של המדינה וחובתה לעשות הכול למען הפליטים", אמר והזכיר בדבריו את הסיוע שמקבלים הפליטים מסוריה. "עלול להיות מצב שחלקם יחברו בעתיד לכוחות שנלחמים נגד מדינת ישראל, ובכל זאת, ברגע שהם פליטים, חובתנו לעשות הכול - ולכן בתי החולים עוזרים להם, חייבים".

בתשובה לשאלה "איך 38 אלף איש ישנו את פניה של מדינת ישראל אם יישארו כאן?", ענה הרב לאו: "קודם כול, למדנו קצת את הנתונים, והיות שכך הורחקו ממדינת ישראל קרוב ל-4,000 אנשים שהגיעו מגיאורגיה ומאוקראינה. נשאל אם כך 'מה 4,000 איש ישנו?'. יש למדינה גם החלטה מאוד מעניינת, להחזיר רק גברים מעל גיל 18, ולא אנשים בעלי משפחות. לא נשים, לא ילדים - שאותם מדינת ישראל מקבלת".

לדברי הרב לאו, "את המושג של 'שואה' שמעתי מיום הולדתי, אבל מי שמערבב את נושא השואה לנושא הזה, או שהוא לא יודע מה זו שואה - או שאינו מכיר את סוגיית המהגרים. ושוב אני מבחין בין פליטים שחלילה יהיו בסכנת חיים אם יוחזרו. אבל אנחנו מדברים על מהגרי עבודה, על אנשים מעל גיל 18, לא על אנשים בגיל צעיר, לא על ילדים.

"השואה זה סיפור אחד, והסיפור כאן שונה. בואו לא נעשה זילות שואה. בל נכחיש חלילה את המאורע הנורא שלא היה כדוגמתו בשום מקום בעולם, השואה לא התרחשה סביב ויכוח על טריטוריה, על מעמד או על שלטון. זה היה רצח לשם רצח והשמדת עם".

הרב לאו הדגיש כי מתוך 6,000 הבקשות שנבדקו עד כה - אושרו 11 בלבד, "כך שצריך לבדוק את הנתונים, ובסופו של דבר אנשי מקצוע עסקו בזה, ממשלת ישראל עסקה בזה, בג"ץ נתן את דעתו על הנושא הזה פעמיים - ובשתיהן הצדיק. יש כללים לכל מדינה, וישראל היא מדינה מתוקנת".

בתשובה לשאלה "מה עם מצוות 'ואהבתם את הגר"?, ענה "יש גם 'ואהבת את השם אלוקיך'. יש עוד כמה אהבות. בואו נאהב את כל מי שאנחנו מחויבים לאהוב. זה לא דומה. גם כשאני נוסע לארצות הברית, למשל, אני זקוק לוויזה ואצטרך לקבל אישור, ואם ארצה לגור שם אצטרך לעמוד בתנאים מסוימים, ולא בהכרח אקבל הסכמה. אז מדינת ישראל חייבת לעזור לפליטים, אבל בואו נחלק בינם לבין מהגרי העבודה, ואלה שני דברים שונים".