בלעדי הרבנית מיכל נגן על המחלקה לבנות דתיות: צה''ל הודה שאין שיקול מבצעי בשירות מעורב

ראש מכינת "צהלי" מברכת על הקמת מחלקת הלוחמות המגדרית ומציינת כי בנות הציונות הדתית כבר נמצאות ביחידות המעורבות: "הן שם באחוזים גבוהים בהרבה מהאחוז שלהן באוכלוסייה", ומבהירה כי זה עדיין לא מספיק: "צריך פלוגה מגדרית"

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 03/01/22 21:41 א בשבט התשפב

הרבנית מיכל נגן על המחלקה לבנות דתיות: צה''ל הודה שאין שיקול מבצעי בשירות מעורב
הרבנית מיכל נגן, צילום: מכינת צהלי

הפרסום על הקמת מחלקה קרבית לנשים בלבד ממשיך לעורר הדים ברחבי הציונות הדתית, כשלפי הדיווח, הבקשה לפתיחת המסגרת, הגיעה מראשי המדרשות שבוגרותיהן אמורות להתגייס לאותה יחידה. דמות בכירה נוספת בעולם הקדם-צבאי לבנות הציונות הדתית שמביעה את סיפוקה מהמהלך היא הרבנית מיכל נגן, ראש מכינת "צהלי" ומדרשת "רוני". בראיון לכיפה חושפת הרבנית נגן את הדיונים מאחורי הקלעים.

"צה"ל מודה לראשונה שאין פה שיקול מקצועי שחייב את שילוב הנשים בחי"ר קל. הוא יכול לתפקד עם מחלקות מגדריות - זאת אמירה מאוד חשובה וצריך להרחיב את המגמה הזאת. זה טוב לחיילים וגם לחיילות, לפחות לאלה שמעוניינים בזה, חילונים ודתיים כאחד". 

"זה ציון דרך חשוב בסוגיית השירות המשותף", אומרת הרבנית נגן, "יש הבנה עמוקה באכ"א שלחיילים ולחיילות הדתיים יש נוכחות גדולה ביחידות המעורבות וצריך להקשיב לעובדה שהם מגיעים עם מטען תרבותי וערכי שלא מחייב את הערבוב הזה. בצה"ל כל הזמן טענו שמקצועית אי אפשר להפריד את הגדודים המעורבים, ועכשיו אמרו אמירה משמעותית הפוכה: אפשר להפריד ויחידה מבצעית של נשים יכולה לעשות עבודה נהדרת. הבינו שאין צורך מבצעי בערבוב ביחידות האלה, והחי"ר קל יכול להיות גם נפרד. זה יום חשוב מאוד". 

לוחמי ולוחמות צה"ל עם מסכות.

לוחמי ולוחמות מהגדודים המעורבים. צילום: Nasser Ishtayeh/Flash90

זה הגיע בעקבות בקשות "מהשטח" של בנות או שזה קרה לכתחילה?

היה בעיקר לחץ חזק מאוד מהשטח. ברגע שהבנו שזה לא צורך מבצעי אז שאלנו את צה"ל "למה לערבב?", ואז זה קרה.

זה צעד גדול בכל הקשור לשירות בנות דתיות בצבא. 

לא. הבנות הדתיות כבר נמצאות שם באחוזים גבוהים בהרבה מהאחוז שלהן באוכלוסייה. הציונות הדתית כבר מאיישת את הגדודים האלה ממילא ואנחנו לא "שולחים" לשם את הבנות שלנו - הן כבר שם. 

"האם זה מתאים לכולן? לא"

כשתגיע אליך תלמידה ותציג לך את האופציות שלה לפני הגיוס: חוות השומר, מודיעין והמחלקה המגדרית, מה תמליצי לה?

זה כבר לא עובד ככה היום. בני הנוער לא בדיוק נושאים את עיניהם ומחכים שנגיד להם מה לעשות. אם נגדיר את השאלה אחרת - האם יש מוטיבציה גדולה בקרב הנערות הדתיות להיות שותפות במאמץ המלחמתי? כן, האם הן יכולות להביא שם תועלת? ודאי, והאם צה"ל זקוק להן? לחלוטין כן. עכשיו אנחנו גם יודעים שיש מסלול יותר פשוט עבורן מבחינת מורכבות הלכתית. בגדודים המעורבים המורכבות הזאת מאוד גדולה ועכשיו זה יהיה קצת יותר פשוט. יש נערה שרוצה להיות לוחמת ביחידה המגדרית ויכולה לעשות זאת? איזה יופי, האם זה מתאים לכולן? בכלל לא. 

"זאת אופציה שקיימת, אופציה טובה ואנחנו צריכים לברך עליה בשתי ידיים", אומרת ראש מכינת צהלי ומבהירה כי, "רוב הבנות בוגרות החמ"ד שהולכות ללוחמה לא עוברות דרך בתי המדרש - במכינות או במדרשות. הנערות שמגיעות אלינו למוסדות - יש שנה שלמה להכין אותן לאתגר הזה, אבל מה נגיד לאחוזים המטורפים של נערות מהציונות הדתית שמגיעות לשם? נגלגל עיניים לשמיים? לא. אנחנו צריכים לברך על האופציה של יחידה מגדרית, ולהתרגש מכך שצה"ל מזהה ומאפשר את זה".

למרות השמחה במהלך, לרבנית נגן יש גם ביקורת על ההיקף המצומצם שלה, מחלקה שתכלול כ-40 לוחמות, מספר נמוך למדי בעיניה: "מחלקה זה לא רלוונטי, ממש שום דבר. צריכה להיות פלוגה מגדרית וצריך שיהיו פתרונות וחשיבה על זה גם בקורסי פיקוד וגם בקצונה", היא מסכמת.