בנות דתיות בצה"ל? הרכבת כבר יצאה לדרך

חדשות כיפה מערכת כיפה בשיתוף מדרשת לינדנבאום 14/11/16 11:43 יג בחשון התשעז

בנות דתיות בצה"ל? הרכבת כבר יצאה לדרך
מדרשת לינדנבאום, צילום: מדרשת לינדנבאום

אנחנו רואים אותן יותר ויותר ברחוב, באוטובוס, ובבסיסי צה"ל השונים: בנות עם מדי זית וחצאית, נשק על כתף אחת וגמרא פתוחה ביד השניה, שולטות על בוריין בתורות לחימה כמו גם בתורת החיים. הבנות הדתיות המשרתות בצה"ל - הן כבר לא תופעה חריגה. מדובר במגמה הולכת ומתרחבת של בנות איכותיות, מובילות, בוגרות האולפנות הטובות ביותר בארץ שבוחרות לשרת שירות משמעותי ביחידות המובחרות של צה"ל.

רק כדי לסבר את האוזן: 30-40% מבוגרות מוסדות החמ"ד פונות כיום למסלול של שירות צבאי!


(צילום: מדרשת לינדנבאום)

חיילת דתית - קווים לדמותה

בשנת 1950 פסקה הרבנות הראשית כי אסור לבת דתית להתגייס לצבא. מאז, בשל מסגרות ייעודיות לבת הדתית בצבא, ובשל העובדה שמדובר במלחמת מצווה אשר הבנות הדתיות נוטלות בה חלק של תומכות לחימה (ולא בתפקידים קרביים) פסקו רבנים שונים, ביניהם הרב גורן זצ"ל וארגון 'רבני בית הלל' כי מותר ואף מצווה לבנות להתגייס לצה"ל בתפקידים תומכי לחימה.

18 שנים חלפו מאז התגייסו לראשונה בנות דתיות לצבא במסגרת תכנית "הדס" של מדרשת או"ת לינדנבאום. היתה זו נקודת מפנה משמעותית בגיוס בנות דתיות לצבא. כיום כ-400 בנות מגיעות מידי שנה למדרשות בהן יש מסלולים המשלבים לימוד תורה עם שירות צבאי בחוד החנית של מערכת הביטחון.

הבנות מקבלות במדרשות הכנה רוחנית לגיוס וכן ליווי במהלך השירות עצמו.

כחלק ממגמה זו של מאות חיילות דתיות - מפעיל היום צה"ל מדור מיוחד המטפל בפניות של בנות דתיות בצבא, וכן את כנס הבת הדתית המתקיים פעם בשנה ומטרתו להציג לבנות הדתיות את האפשרויות העומדות בפניהן לקראת גיוסן לצה"ל. הכנס יערך השנה ב 16.11, טו' בחשון בבית החייל בתל אביב.

מעניין לראות כי הבנות הדתיות מתגייסות לרוב לתפקידים מאתגרים ביותר, הדורשים יכולות גבוהות ומקצועיות מירבית. כך ניתן למצוא היום בנות דתיות המשרתות בחיל המודיעין, חיל החינוך, חיל האוויר, תפקידים מודיעיניים בחטיבת הקומנדו של סיירת מגל"ן ובמסלולי הסייבר.

הרכבת כבר יצאה לדרך... אלפי חיילות דתיות בהווה ובעבר מספרות על שירות משמעותי, עוצמתי ובניין אישי במישור הערכי והתורני. המספרים - רק הולכים וגדלים.

שנת מדרשה לפני גיוס - מה היתרונות?

ללימוד במדרשה לפני הגיוס לצה"ל יתרונות חשובים מאוד, נציין את המרכזים שבהם:

  • שנת המדרשה מאפשרת לבת לפנות זמן להתבוננות פנימית מעמיקה, לבניית עולמה הרוחני, לקנות ידע וכלים בארון הספרים היהודי ולחיזוק אישיותה לפני היציאה לחיים. זוהי שנה שהשפעותיה ניכרות עוד שנים רבות לאחר מכן.

  • במהלך שנת הלימוד במדרשה ניתן דגש על הכנה רוחנית לגיוס והניתנים הכלים להתמודדות עם אתגרי הצבא: שמירת מצוות במהלך השירות, נושאים שבינו לבינה, צניעות וכדומה.

  • בתכנית כדוגמת תכנית 'הדס' במדרשת או"ת לינדנבאום מתגייסות הבנות יחד, כגרעין, לשירות הצבאי. הבנות גרות יחד במהלך השירות, שומרות על קשר עם המדרשה ואף זוכות אחת לשבועיים לביקור של צוות המדרשה בבסיס הכולל שיעור קצר, שיתוף בחוויות, התייעצות ואף סיוע בנושאים אישיים או צבאיים במידת הצורך. הליווי של צוות המדרשה נמשך עד סוף שירותן הצבאי, ולעיתים גם אחרי. קיימת כמובן גם אפשרות לחזור למדרשה לתכנית המשך.

החדשות הכי טובות הן - שיש לכן כתובת! אין צורך ללכת לאיבוד בים המידע על מסלולי השירות לבנות הדתיות ואין צורך לחשוש מתפקיד כזה או אחר שתקבלי. במדרשות השונות, מזמינים אתכן להגיע, לפגוש את הצוות, לשמוע על מסלולי השירות, לפגוש את קציני הצבא ואת החיילות המשרתות, להיכנס למגוון שיעורי תורה, להתרשם מאווירת הלימוד ולפתוח לכן צהר לעולם של תורה.

(צילום: מדרשת לינדנבאום)

פתחתן יומן?

צוות מדרשת או"ת לינדנבאום ישמח לפגוש אתכן ביום ההיכרות שיתקיים ב 21.11, כ' בחשון בשעה 9:00 במדרשת או"ת לינדנבאום בירושלים. מוזמנות להגיע, ולהתרשם. המעוניינות להתראיין ביום ההיכרות- אנא מלאו את טופס ההרשמה במלואו באתר המדרשה.