המנהיגה הרוחנית של אוניברסיטת בר אילן תשתתף בכנס לימוד תורה קווירי

כנס לימוד תורה מיוחד לקהילת הלהט"ב יתקיים במהלך הפסח בירושלים, כאשר אחת הדמויות המפתיעות שישתתפו בו היא הרבנית דבורה עברון, שמנהלת גם את המכון למנהיגות הלכתית במדרשת לינדנבאום. "אני רואה בחיוב כל לימוד תורה שמוביל למקום טוב", הסבירה הרבנית לחדשות כיפה

חדשות כיפה חדשות כיפה 04/04/22 17:54 ג בניסן התשפב

המנהיגה הרוחנית של אוניברסיטת בר אילן תשתתף בכנס לימוד תורה קווירי
הרבנית דבורה עברון, "לא רואה בזה בעיה", צילום: Gershon Elinson/Flash90

"כי מציון תצא תורה": כך מכריזה כותרת ההזמנה לכנס הראשון ללימוד תורה קווירי שיתקיים בירושלים בחול המועד פסח. את הכנס מארגנים הבית הפתוח בירושלים, "חברותא" ו"בת קול" והוא יעסוק במגוון נושאים, בעיקר כאלה המשיקים לקהילת הלהט"ב וקשורים לתורה, הלכה וחג הפסח.

לא לחינם בחרו המארגנים להשתמש במונח "קוויר" בשם הכנס, מונח המשקף תמיכה בהתנהגויות מיניות חריגות, פירוק הערכים הנורמטיביים של החברה ויצירת חלופה חסרת גבולות והגדרות, ולא הסתפקו בכנס תחת הגדרת הלהט"ב. על פי הפרסומים לכנס, הציבור מוזמן "לגלות מרחבים חדשים בתורה, בהלכה, בטקסים". 

במסגרת הכנס, הקורא תגר על עולם ההלכה, יערכו שיעורים כדוגמת "מן המיצר: לקראת הלכה גאה", "מעבדות לחירות - להקוויר את ההגדה", "פרפורמנס, כהונה ודראג", ונושאים פרובוקטיביים נוספים. 

"גם כשהיא חוששת ממה יגידו - האמת חשובה לה יותר"

במושב הפתיחה של יום העיון, המתקיים בחסות המשרד לשיוויון חברתי, ויעסוק בשאלה "מה לימוד תורה קווירי מבקש לעשות בעולם?", ישתתפו הרבה יעל גולן, יהונתן רוסן ממן והרב עמיחי לאו-לביא, ותנחה אותו דמות תורנית מפתיעה בנוכחותה - הרבנית דבורה עברון, שמונתה בשנה שעברה לשמש כמנהיגה הרוחנית של אוניברסיטת בר אילן.

מארגנות הכנס אמרו לחדשות כיפה כי הן לא היו צריכות לשכנע את הרבנית עברון לקחת חלק בפאנל: "היא באה בשמחה. הכנס נפתח בשיחה על מה 'לימוד תורה להט"בי עושה בעולם, וזאת לא שאלה רק פנימה לקהילה הגאה אלא גם החוצה, לעולם של בית המדרש ולימוד תורה, והיה לנו חשוב לנהל את השיחה לא רק בתוך הבועה שלנו. היא שמחה לבוא והיא תגיד למה היא חושבת שזה חשוב. לזכותה ייאמר שגם כשהיא חוששת מ'מה יגידו' אז האמת חשובה לה יותר". 

הרבנית עברון, דמות מוכרת בציבור הדתי לאומי, מכהנת כמנהלת המכון למנהיגות הלכתית במדרשת אור תורה לינדנבאום וחברה בארגון הרבנים "בית הלל". היא מלמדת תלמוד והלכה במסגרות שונות, שמרניות וליברליות כאחת, אך נראה כי ההשתתפות בכנס כזה היא חריגה גם עבור אותם ארגונים המזוהים עם הליברליות הדתית.

"אין לי מושג מה התוכן ואני לא שותפה בבית המדרש"

"אני נמצאת בקשר עם הקהילה הלהט"בית הדתית לא מעט זמן", אמרה הרבנית עברון לחדשות כיפה, "אני רואה את הדרך והמאמץ שהם עושים להיות בתוך העולם הדתי, גם בלימוד וגם בחיים. אני גם חלק ממרחב דתי של רבנים ורבניות שמשייכים עבורם מקום בקהילה הרחבה, לכן כשהם מקדישים יום שכולו לימוד תורה והם ביקשו ממני להשתתף בפאנל הפתיחה נעניתי בחיוב". 

בכנס יש שיעורים כמו "תפילות וריטואלים רפורמיים לקהילת הלהט"ב" ו"כהן באופן ביקורתי: פרפורמנס, כהונה ודראג". את מרגישה עם זה בנוח?

"קודם כל, כמי שמלמדת בימי עיון, תמיד יש רצון לשים בכותרת משהו מעניין כדי למשוך אנשים לבוא. אין לי מושג מה התוכן ואני לא שותפה בבית המדרש אבל מהיכרות עם המארגנות והקהילה אני חושבת שהם לומדי תורה באופן מלא, עם כל המורכבות של זה. אני רואה בחיוב כל לימוד תורה שמוביל למקום טוב. ולכן נעניתי להזמנה". 

"יש אוכלוסייה שמרנית יותר שתגיד לי שהם לא היו באים למקום כזה, בסדר. יש יום עיון ללימוד תורה ואנשים שהלימוד חשוב להם, והם ביקשו שאנחה את פאנל הפתיחה. המגמה של להט"בים דתיים שעסוקים בדתיות ועולם התורה שלהם זאת מגמה חיובית בעיניי", סיכמה הרבנית עברון. 

הכנס הראשון ללימוד תורה קווירי בירושלים

הכנס הראשון ללימוד תורה קווירי בירושלים צילום: צילום מסך

יש סוגייה בתחום לימוד התורה של להט"ב שאת לא מוכנה לעסוק בו? 

"בלימוד - לא", אומרת תחילה הרבנית עברון אך לאחר מכן מסייגת: "לא אעסוק בסוגיות שקשורות לגוף הגבר" מסכמת עברון. 

בארגון בית הלל, בו חברה הרבנית דבורה עברון והרב אביעד הולנדר שמשתתף אף הוא בכנס, בחרו שלא להגיב להשתתפות הפעילה של השניים ביום העיון. 

באוניברסיטת בר אילן בחרו שלא להגיב לכתבה.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן