בחירות לרבנות הראשית

הרב אברהם סתיו על בחירת הרב הראשי: "אירוע פוליטי"

הרב אברהם סתיו טוען כי הבחירות לרבנות הראשית נהפכו לאירוע פוליטי ומגזרי: "אירוע בעל משמעות חברתית-כלכלית, כמו כל משא ומתן קואליציוני, וצריך להתייחס אליו ככזה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 31/05/23 17:04 יא בסיון התשפג

הרב אברהם סתיו על בחירת הרב הראשי: "אירוע פוליטי"
הרב אברהם סתיו, צילום: מרים צחי

המירוץ לרבנות הראשית: אחרי עשר שנים, בחודש אב הקרוב צפויות להתקיים הבחירות לרבנות הראשית לישראל. על פי ההסכמים הקואליציוניים, הרב האשכנזי יהיה דתי-לאומי, והראשון ללציון יהיה חרדי. לקראת הבחירות, הרב אברהם סתיו, כתב היום (ד') פוסט בעמוד הפייסבוק בו הוא טוען כי הבחירות לרבנות הראשית נהפכו לאירוע פוליטי ומגזרי.

"במתכונתה הנוכחית, היא סוג של מקבילה של משרד הדתות"

"חשוב להזכיר, גם בימים אלו, שאין כזה דבר רבנות ראשית", פתח הרב אברהם את דבריו, "לא במובן שלפעמים מדברים עליו, ושהרב קוק חלם עליו, של איזו סמכות תורנית מרוממת, דמוית-סנהדרין, שלדבריה יש תוקף רוחני גדול במיוחד. הרבנים הראשיים עצמם יהיו הראשונים להודות בכך. הרב דוד לאו לא מעלה על דעתו שהרב אדלשטיין אמור היה לכוף את עצמו לפסיקת הרב הראשי, אם בענייני גיור אם בסוגיית היתר המכירה. גם רבני הציונות הדתית, כמו הרב ליכטנשטיין והרב יעקב אריאל (יבדל"א), כבר הכירו בכך שבמצבה הנוכחי אין לרבנות הראשית סמכות של 'מרא דאתרא'".

צילום: Flash90

"זהו אירוע פוליטי, בעל משמעות חברתית-כלכלית, כמו כל מו"מ קואליציוני"

לטענתו של הרב, הרבנות הראשית במכונתה הנוכחית אינה מתעסקת במטרתה העיקרית. "הרבנות הראשית, במתכונתה הנוכחית, היא סוג של מקבילה של משרד הדתות. מטרתה העיקרית להסדיר את שירותי הדת במדינה ולנהל את ההיבטים המוסדיים והציבוריים של הממשק בין הדת והמדינה. מותר לה לעשות יותר מזה. היא יכולה לחתור לקירוב לבבות בין חלקי העם, היא יכולה להנגיש את התורה לציבור, היא יכולה להוות כתובת לשאלות הלכתיות ולנפק ניירות עמדה הלכתיים ודברי-חיזוק רוחניים. אני לא מספיק מכיר את הפעילות של הרבנות מבפנים. ייתכן שהיא עשתה את כל זה, אבל באופן אישי לא ראיתי שהיא תופסת מקום משמעותי מדי במרחב. אין לי כוונה לבקר אותה, אלא להיפך: לבקש שנפנים שזה לא התפקיד העיקרי שלה. לא על זה אנחנו משלמים לה".

הרבנים הראשיים הרב יוסף והרב לאו

הרבנים הראשיים הרב יוסף והרב לאו צילום: פלאש 90

בסיום דבריו, טען הרב אברהם כי הבחירות לרבנות הראשית הן אירוע פוליטי. "מה שאומר קודם כל שאין שום סיבה לחכות לה. ואם יש מחסור בגוף תורני רציני שייצר פסיקה הלכתית ומנהיגות רוחנית צריך להקים אותו בלי לצפות שהרבנות הראשית תעשה את העבודה. אבל זה אומר גם שלא צריך להפוך את בחירת הרב הראשי לאירוע דתי או מגזרי דרמטי במיוחד. זהו אירוע פוליטי, בעל משמעות חברתית-כלכלית, כמו כל משא ומתן קואליציוני, וצריך להתייחס אליו ככזה".