סערת חוק הגיוס: "הציבור החרדי עוד יתבייש שנים רבות"

על רקע הדיונים הפוליטיים סביב "חוק הגיוס", הרב חיים נבון פרסם פוסט בו הסביר מדוע השינוי ביחס החרדים לצבא לא יגיע באמצעות בית המשפט ומה לדעתו יוביל לשותפות אמיתית בנטל

חדשות כיפה חדשות כיפה 17/04/23 11:23 כו בניסן התשפג

סערת חוק הגיוס: "הציבור החרדי עוד יתבייש שנים רבות"
הרב חיים נבון, להייטקיסטים יש כוח, צילום: גלעד מור

בשבוע האחרון מתחוללת סערה ציבורית סביב חוק הגיוס המקוצר, כשלכל אחד מהצדדים - הקואליציה, האופוזיציה והמפלגות החרדיות יש עמדות ודעות שונות בנושא הנפיץ. בעקבות כך, הרב חיים נבון פרסם היום (ב') פוסט בחשבון בפייסבוק שלו בו התייחס לסערה וניסה לעשות סדר בנושא הסבוך והשנוי במחלוקת. הרב חזר 25 שנים אחורה, לתקופה בה החל הדיון המשפטי על גיוס חרדים, הסביר למה לדעתו במקרה זה האקטיביזם השיפוטי לא יעיל ומה לדעתו יוביל לשינוי אמיתי במציאות הישראלית.

"החרדים לא מראים שום כוונה להיות שותפים בנטל"

הרב פתח ותקף את הטענה המזוהה עם הציבור החרדי כי הם משתתפים בחיזוק ביטחון ישראל באמצעות לימוד התורה. "כשילד חולה, אביו תלמיד הכולל לוקח אותו לרופא, לא מסתפק בלימוד עוד דף גמרא", כתב הרב. "החרדים לא מראים שום כוונה להיות שותפים בנטל - לא שירות מקוצר, לא שירות משולב, כלום - וזו חרפה תורנית ומוסרית, שהציבור החרדי עוד יתבייש עליה שנים רבות", כתב.

הורדת גיל הפטור משירות צבאי לחרדים מגיל 24 לגיל 21.

הורדת גיל הפטור משירות צבאי לחרדים מגיל 24 לגיל 21. צילום: Olivier Fitoussi/Flash90     

יחד עם זאת, התייחס הרב נבון להשפעת הכרעות מערכת המשפט על גיוס חרדים לצה"ל, וטען כי ב-25 השנים האחרונות לא הצליחו לייצר שינוי אמיתי. "אם מחר יזכה לפיד ל-61 מנדטים, ויחוקק חוק גיוס כרצונו, גם אז החרדים לא יתגייסו. בהקשר הזה כולם מבינים שבעיה חברתית נפתרת בכלים חברתיים, ולא בצווים משפטיים", כך כתב.

"לא מתוך לחץ שיפוטי וכפייה משטרתית"

הרב הסביר כי למרות זאת, "אני מאמין שלאט לאט החרדים יהיו יותר שותפים בנטל הביטחוני, כי אין לנו ולהם ברירה". לדבריו: "זה צריך לבוא בשכנוע, מתוך מעורבות בשוק העבודה ובחברה הישראלית בכללה, בהדרגה ובסבלנות, מתוך לחץ מתון וביקורת חברתית, ולא מתוך לחץ שיפוטי וכפייה משטרתית" בסיום דבריו אמר כי מהסתכלות על השפעות האקטיביזם השיפוטי בישראל ובעולם אפשר ללמוד שאין דרך קלה לפתור בעיות חברתיות סבוכות. 

חיילים חרדים בצה"ל. ארכיון

חיילים חרדים בצה"ל. ארכיון צילום: עמותת "נצח יהודה"