הרב אלי סדן על תופעת הסרבנות: "המום ואין לי תשובות"

ראש מכינת עלי וזוכה פרס ישראל עומד נבוך מול גילויי הסרבנות והתמיכה בסרבנות שמתגלים בחברה הישראלית ובמפקדי צה"ל: "אני חש שקיבלתי סטירת לחי מצלצלת. איך אומר לצעירים שיסמכו על מפקדיהם?"

חדשות כיפה חדשות כיפה 31/03/23 10:04 ט בניסן התשפג

הרב אלי סדן על תופעת הסרבנות: "המום ואין לי תשובות"
הרב אלי סדן, צילום: פלאש 90. יונתן זינדל

ראש מכינת עלי הרב אלי סדן נסער נוכח גילויי הסרבנות במסגרת המחאה נגד הרפורמה המשפטית, ומזועזע מהתמיכה השקטה שנותנים לה רמטכ"לים לשעבר. בריאיון למיכאל טוכפלד ב"מקור ראשון", תוקף אבי המכינות הקדם-צבאיות וחתן פרס ישראל את סרבנות אנשי המילואים ואמר כי מדובר ב"ניצול של התפקיד הצבאי כדי ליצור לחץ פוליטי לביטול הרפורמה".

"היום אני חש שקיבלתי סטירת לחי מצלצלת"

"במשך 35 שנים אני מחנך אלפי תלמידים לתת אמון מוחלט בשיקול דעתו של הדרג הביטחוני", מסביר הרב, "להאמין ביושרם של מפקדיהם. גם כאשר נראה לנו לפעמים ששיקול הדעת מוטעה, אני מדגיש: זה העם שלנו, זה הצבא שלנו, זו המדינה שלנו ואיתה אנו הולכים באש ומים, יהיה מה שיהיה. היום אני חש שקיבלתי סטירת לחי מצלצלת" - הוא אומר בייאוש.

מכינת עלי

בוגרי מכינת עלי שנפלו | צילום: מכינת עלי

"האומנם מפקדים אלה, שחינכנו את עצמנו ללכת אחריהם מתוך אמון מוחלט, באמת חושבים שהגיע קץ הדמוקרטיה? או שאולי הם משקרים במזיד לצורך פוליטי? האם הם לא מבינים שהם שותפים למהפכה צבאית שמפוררת את צה"ל?", תמה הרב סדן.

"אני המום מהתופעה, ואין לי תשובות. איך אומר לצעירים, לדורות הבאים של חיילים וקצינים, שיסמכו על מפקדיהם מפני ששיקוליהם ענייניים, אובייקטיביים ואחראיים, ושרק היושר וטובת עם ישראל עומדים לנגד עיני המפקד?".

הריאיון המלא במוסף יומן של 'מקור ראשון'