הורי הנרצח: "אי הריסת בית המחבל - ניצחון לטרור"

בית משפחתו של עבד אל-רחמן בני פאדל, המחבל שרצח את עדיאל קולמן מכוכב השחר, לא ייהרס, למרות צו ההריסה שהוצא נגדו. הסיבה: הוכח שהמחבל חולה נפש. משפחת קולמן: "מביעים צער וזעם, זהו ניצחון לטרור"

חדשות כיפה יהונתן קליין 05/09/18 19:07 כה באלול התשעח

הורי הנרצח: "אי הריסת בית המחבל - ניצחון לטרור"
עדיאל קולמן, צילום: באדיבות המשפחה

חצי שנה אחרי הרצח - בית המחבל לא ייהרס. עדיאל קולמן (32), תושב כוכב השחר שהיה נשוי ואב לארבעה, נרצח בחודש מארס האחרון על ידי עבד אל-רחמן בני פאדל משכם, בזמן שעבד כמאבטח בעיר העתיקה. המחבל דקר אותו מספר פעמים בפלג גופו העליון, וזמן קצר לאחר מכן נאלצו הרופאים בבית החולים שערי צדק לקבוע את מותו.

כשבועיים לאחר מכן הוציא צה"ל צו הריסה לבית המשפחה בעקרבה, אך בני משפחתו של המחבל הגישו השגה על הצו ומאז לא התקבלה כל החלטה בנושא. בשבוע שעבר פורסם ב'כיפה' כי משפחתו של קולמן זועמת על העיכוב, ודורשת מצה"ל לבצע את ההריסה. בני המשפחה אף שלחו מכתב לסגן שר הביטחון אלי בן-דהן, ובו כתבו שאינם מעוניינים בנקמה, אך ברצונם למנוע את הסבל שעברו ממשפחות נוספות.

בעקבות כך, פנה ח"כ בצלאל סמוטריץ' לשר הביטחון בדרישה שיפעל למימוש צו ההריסה. "בימים האחרונים", כתב סמוטריץ' לשר אביגדור ליברמן, "פורסם באתר "כיפה" כי ביתו של המחבל מהכפר עקרבה שרצח את עדיאל קולמן הי"ד בעיר העתיקה לפני כחצי שנה טרם נהרס". לדבריו, "הריסת בתי מחבלים הינה פרקטיקה מקובלת על ידי מערכת הביטחון והיא משמעותית ומרתיעה יותר ככל שהיא מתבצעת קרוב יותר למועד הפיגוע. בדרך זו מרגישה ומבינה משפחת המחבל, התומכת והמהללת את 'השהיד' ואת פעולתו הנפשעת, כי יש תגמול למעשה המחבל ולתמיכתם בטרור וזאת בדרך של הריסת הבית בו התגורר המחבל".

היום התפרסמה תגובת דובר צה"ל, ובה נאמר כי המשפחה העבירה מסמכים רפואיים המוכיחים כי המחבל סבל ממחלת נפש, ובעקבות כך בית המשפחה לא ייהרס.

 

הריסת בית המחבל

הריסת בית מחבל. לא הפעםצילום: דובר צה"ל

 

״המחבל שרצח את עדיאל קולמן ז״ל נהרג על ידי כוחות הביטחון בזירת הפיגוע." נאמר בתגובת דובר צה"ל, "בעקבות הפיגוע, נמסרה למשפחתו של המחבל הודעה על כונה להרוס את בית המחבל, והמשפחה הגישה השגה בנושא. בהשגה העלתה המשפחה טענות לפיהן המחבל סבל ממחלת נפש, והעבירה מסמכים רפואיים ממספר גורמי רפואה לתמיכה בטענותיה. לאחר בחינה מעמיקה של הטענות אותן העלתה המשפחה, והתייעצות בגורמים הרלוונטיים, נמצא כי לאור הטענות בדבר מצבו הנפשי של המחבל והמסמכים שהוצגו, לא ניתן להורות על הריסת בית המחבל. בהתאם, הוחלט היום, 5 בספטמבר 2018, לקבל את ההשגה.

צה״ל משתתף בצער העמוק של בני משפחתו של עדיאל קולמן ז״ל, ועדכן את המשפחה בהחלטה שהתקבלה ובנימוקיה. גורמי הביטחון ימשיכו לפעול למיגור הטרור ביהודה ושומרון, לסיכול פיגועים ולהרתעת גורמי הטרור.״

הוריו של עדיאל קולמן, אביגדור ויעל, מסרו ל'כיפה': "אנחנו מביעים צער וזעם על ההחלטה. מטרתו של המחבל הייתה רצח יהודים דווקא. ולא סתם שיגעון. אי הריסת הבית זה ניצחון לטרור ופגיעה בהרתעה."

"אני מבקשת מכל מי שיכול לערער על ההחלטה. רוצח נתעב שקיבל אישור חיפוש עבודה בישראל הוא לא חולה נפש. יכול להיות שהוא קיבל תרופה אבל הוא תיפקד ב100% היה לו מספיק כוח לרצוח בדם קר את הבן שלי היקר. שתיהיה שנה טובה יותר" אומרת האם.

בנוסף סיפרה האם שבניגוד נאמר בהודעת דובר צה"ל, לא עודכנה על ההחלטה שלא להרוס את בית המחבל מאף גורם רשמי.

עו"ד חיים בלייכר מארגון חוננו שמייצג את משפחתו של עדיאל קולמן הי"ד מסר: "הרס בתים של מחבלים שרצחו יהודים זהו צעד הכרחי בצורכי ההרתעה. לא יתכן שימנעו מלהרוס בתי מחבלים מכל מיני שיקולים חיצוניים. צריך להיות ברור - מחבל שרוצח ביתו יהרס ויהי מה. ברגע שמתחילים להיכנס ולבחון את הנסיבות פוגעים בכלי ההרתעתי כמעט האחרון שנשאר כנגד המחבלים שבאים לרצוח ולמות. אנו נפנה כבר מחר בבוקר במכתב חריף לפיקוד מרכז בדרישה לשנות את ההחלטה ולהרוס את בית המחבל. בנוסף, נמחה על אי שיתוף משפחתו של הנרצח על ההחלטה המוזרה הזו, הם לא עודכנו, לא שותפו ושמעו על ההחלטה מכלי התקשורת".

מנכ"ל ארגון 'בצלמו', שי גליק, המלווה את המשפחה, מסר בתגובה: "מדובר בחלם גמור. המחבל רצח דווקא יהודי. אין ספק שמטרתו הייתה לפגע ולהרוג יהודים דווקא. אנחנו מתכוונים ללמוד את החומר ולערער."