"ההחלטה נקבעה מראש": המתלוננת נגד הרב טל במתקפה על בית הדין

ממסמך שהגיע לחדשות כיפה עלה כי כבר בתחילת כינוס בית הדין בנושא פרשת ראש ישיבת תורת החיים, באת כוחה של האישה שחשפה את המקרה הביעה בשמה את חוסר אמונה בדיינים: "החץ נתקע במקומו ונשאר רק לשרטט את העיגולים"

חדשות כיפה משה ויסטוך, חדשות כיפה 14/07/19 17:42 יא בתמוז התשעט

"ההחלטה נקבעה מראש": המתלוננת נגד הרב טל במתקפה על בית הדין
החלטה ידועה מראש. הרב טל, צילום: ויקיפדיה אבי אופנבכר--cc-by-sa

לחדשות כיפה נודע כי האישה שהתלוננה נגד הרב שמואל טל, הביעה את חוסר אמונה בבית הדין כבר בתחילת הליך הבדיקה בפרשה. זאת בשל התייצבות נשיא בית הדין, הרב אשר וייס, לצדו של ראש ישיבת תורת החיים. בנוסף, גורם המעורה בפרטי המקרה לא התרשם מהתנצלותו של הרב, בטענה שהוא לא לקח על עצמו את מלוא האחריות לנעשה.

"יש לציין", כתבה עו"ד שרה מרקוביץ' המייצגת את האישה וגורמים נוספים בפרשה לבית הדין, כבר בתחילת חודש יוני, "כי האמון של מרשיי בבית דין נכבד זה היה בערבון מוגבל מלכתחילה, שהרי נשיא בית הדין הגר"א וייס פרסם גילוי דעת בו הוא קבע, כי לאחר ששמע את הרב שמואל אליהו הוא מחליט שהרב טל יכול להמשיך להנהיג את הישיבה".

עו"ד מרקוביץ' הדגישה כי מיוצגיה נאותו להעיד בפני בית הדין, רק לאחר שנענו להמלצתו של הרב אליהו. כדוגמא לטענותיה שבית הדין לא פעל כשורה, היא סיפרה כי "כשמרשתי העידה שהרב טל ניהל שיחה ארוכה עם בחורה שהתקשרה אליו לקבל ייעוץ, באופן מפורט איך לענג את עצמה וצרפה הקלטה של השיחה".

הרב שמואל אליהו ב

הסכימו להעיד רק בהמלצתו. הרב שמואל אליהוצילום: מאיר אלפסי

לדבריה, "אב"ד שאל אם יש עוד בנות או רק היא. כשמרשתי סיפרה שהרב טל ישב איתה שעות על גבי שעות (לאנשים אחרים הקצה שתי דקות) עד שעה אחת וחצי בלילה בחדר הפרטי שלו בסוף המבואה של המשרדים, כשהדלת הראשית נעולה, כב' הרב בלייכר ספק שאל ספק העיר, אבל יש מפתח לכמה אנשים. גם כשמרשיי העידו בזה אחר זה שאף אחד לא מעז להיכנס אפילו למבואה שלפני החדר ללא רשות, בית הדין שידר למרשיי שהרב לא עבר על איסור ייחוד".

בהמשך היא הוסיפה כי "בשיחה עם מרשיי אני מתרשמת שההרגשה שלהם קשה ונראה להם כי ההחלטה נקבעה מראש ע"י הגר"א וייס בבחינת החץ נתקע במקומו ועכשיו נשאר רק לשרטט את העיגולים".

אחת הסיבות לאי האמון בבית הדין התבססה על מכתב ששיגר הרב וייס לאנשי קהילתו של הרב טל, עוד בטרם החליט למנות בית דין מיוחד לפרשה, בו כתב בין היתר כי "מכל מה ששמעתי עד היום ממקורות שונים כולל שיחה ארוכה עם הגאון ר' שמואל אליהו שליט"א אין אני רואה סיבה לשלול מראש הישיבה להמשיך בתפקידו ביתר שאת ויתר עוז".

בשבוע שעבר התייחס הרב טל באופן פומבי לפסיקת הדיינים, אשר לצד הביקורת שמתחו עליו התירו לו לעמוד בראשות הישיבה בכפוף למספר תנאים. "כל הדבר הזה נפתח שהיתה פה טעות", אמר הרב בפני תלמידיו, "היה פה כישלון והיתה כאן מציאות שהצריכה לקחת עליה אחריות וחזרה בתשובה שלמה ולהפיק לקחים". לדבריו, "אתה חי ומשתדל לכוון לשם שמיים, לרצון ה' ולכל מה שנדרש אבל אתה עשוי להיכשל, אתה עשוי לטעות. אני טעיתי ואני נכשלתי".

גורם המעורה בפרטי הפרשה לא התרגש מלקיחת האחריות של הרב ואמר לחדשות כיפה: "שיבקש סליחה מכל אלה שפגע בהם. הגרושה, בעלה והילדים שסבלו במשך שנתיים. הרב שפוטר. הרב שניפצו לו את החלון. וכל אותם אנשים שנפגעו מהפרשה הזאת על ידי הרב טל וחסידיו. חשוב להדגיש שביהדות לא מדובר רק בין אדם למקום אלא גם בין אדם לחברו, ועל בין אדם לחברו אין יום הכיפורים מכפר עד שיבקש סליחה".

כתב חדשות 12, יאיר שרק, חשף בשבוע שעבר הקלטת שיחה של הנפגעת עם הרב וייס, בה היא ביקשה ממנו בדמעות הבהרות לגבי דברים שאמר, ושאלה כיצד יכול להיות דין צדק אם הוא חברו של הרב טל. בתשובה הבהיר לה הרב וייס כי אין לו נגיעה כלל בהחלטות בית הדין. עם זאת, בהמשך הובאה הקלטה נוספת של הרב, בה הוא נשמע מסביר בפירוש כי בית הדין לא יפסוק בניגוד לדעתו: "אולי הם ישכנעו אותי ב-15 אחוז לכאן או לכאן, אבל הם לא יפסקו בניגוד לדעתי. הם תלמידיי".

מספר ימים לאחר מכן פרסם בנו של הרב וייס הודעה בה נאמר כי מופצים שקרים "במטרה לבזות תלמידי חכמים ולהתחמק מקיום פסק דין של בית דין צדק. כואב הלב לראות שאנשי מרמה שקשה להם להתמודד מול האמת הטהורה, אשר היא ורק היא מנחה כל צעד ושעל בהנהגת מרן שליט"א, והינם מעיזים לפרסם ולהפיץ שקרים וכזבים גם במילתא דעבידא לאיגלויי. והגדילו ברוב חוצפתם להקליט, לשכתב ולהוציא משפטים מהקשרם מתוך שיחות אישיות שניהלו עם מרן שליט"א, תוך כדי שמנצלים לרעה את תום צדקו ואת טוהר ענוותנותו, ברדתו מן ההר אל העם כשליבו הרחום פתוח בפני כל יהודי, בלי שום הבדלי מעמדות". 

בסביבתו של הרב טל סירבו להגיב לדברים. ממזכירות בית הדין לא נמסרה תגובה.