הכירו את הלוחמות הדתיות שמדמות את חיזבאללה בשדה הקרב

ליחידה לדימוי טקטי שהפכה מבצעית לפני כשנה, התגייסו שש תלמידות ממדרשות לינדנבאום כחלק ממסלול מיוחד | הסיבות העיקריות למסלול: השירות המשמעותי ביחידה המסווגת שמורכבת מבנות בלבד

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 18/01/22 15:15 טז בשבט התשפב

הכירו את הלוחמות הדתיות שמדמות את חיזבאללה בשדה הקרב
עם בגדים מנומרים, לוחמות היחידה האדומה, צילום: דובר צה"ל

לפני כשבועיים דווח על הקמת מחלקה לוחמת שתורכב מנשים בלבד, צעד שנעשה בתמיכת ראשי המדרשות שטענו כי הקמת היחידה המגדרית תקל על חיילות דתיות רבות המבקשות לשרת שירות קרבי. ראשי המדרשות אף ציינו כי ימליצו לתלמידותיהן לשרת שם.

כעת ניתן לחשוף לראשונה כי ביחידה ותיקה קצת יותר, שמורכבת מבנות בלבד ומכונה על ידי גורמים רבים בצה"ל "היחידה הכי קרבית של תומכי הלחימה", ישנו מסלול חדש שצפוי לגדול, בו משרתות מספר לא קטן של דתיות בוגרות מדרשה. 

פיתחו עבורן נשקים מיוחדים, הלוחמות בתרגיל

פיתחו עבורן נשקים מיוחדים, הלוחמות בתרגיל צילום: דובר צה"ל

ביחידה האדומה, משרתות כעת שש בנות, בוגרות מדרשות לינדנבאום, אשר שובצו שם משתי סיבות: הרצון שלהן לשירות משמעותי, וההרכב המגדרי של היחידה, בה יש בנות בלבד. בוגרות המדרשה שמשרתות ביחידה, צפויות להמשיך לקורס מפקדות ואף לקורס קצינות ולאחר מכן לחזור לפיקוד ביחידה, סוללות את הדרך לגיוס בנות נוספות מהציונות הדתית, בה אחוז המשרתות הדתיות גבוה במיוחד לאור אופי התפקיד.

"הייתי שותף בהקמת המסלול ביחידה האדומה", מספר הרב אוהד טהרלב לחדשות כיפה על מסלול בוגרות המדרשה ביחידת דימוי האויב, "הצבא עומד בכל הסיכומים איתי: החל מחצאיות ועד לוחות זמנים, תפילות וכל מה שצריך ומאתגר בשטח. אפילו הביאו אותי לשטח כדי להעביר להן שיעור, והיום אני מגיע פעם בשבועיים לצאלים בשביל זה", הוא מספר.

"היום כל בת שרוצה ללכת לקרבי אני מפנה אותה לשם", מבהיר ראש מדרשות לינדנבאום, "אני מקווה שהמחלקה תהיה על טהרת הנשים על כל המשתמע כולל סגל. לבנות שמחפשות קרבי ונלחמות על זה, היחידה האדומה היא פתרון טוב".

מה זאת היחידה האדומה?

"האדומות", כפי שהן נקראות בסלנג הצה"לי, הוקמו באפריל 2020 וכפופות ליחידה לדימוי טקטי, ותפקידן הוא לאמן את היחידות הקרביות של צה"ל בשלל תרחישים - בגזרה הדרומית מול חמאס, ובגזרה צפונית מול חיזבאללה, תוך שהן מדמות את האויב עצמו. כדי להיות "חיילת אדומה" ולהתקבל ליחידה, צריך לעבור טירונות 03 והכשרה ייעודית של כשלושה חודשים וחצי בבסיס היחידה בצאלים, הכוללות מעבר למטווחים והשדאות הבסיסיים גם למידת בימוי ודימוי אויב והתרגול בשטח. 

לפני כשנה הפכה היחידה למבצעית ומאז השתתפה ביותר ביותר מ-20 תרגילים משותפים, "תרגיל פעם בשבועיים", מציינים מפקדי היחידה, ושיתפו פעולה עם יחידות רבות בצה"ל, כשלאחרונה תרגלו יחד עם הטייסת האדומה. לקראת כל תרגיל, הבנות עוברות על חומר מודיעיני מסווג הרלוונטי לאויב אותו הן עתידות לדמות. "הצבא רוצה להיעזר בנו", אומרים ביחידה ומספרים כי, אוגדה 98 שכוללת בתוכה את חטיבת הקומנדו וחטיבות צנחנים במילואים נעזרת ביחידה האדומה, גם בתרגילים בחו"ל. 

הלוחמות נהנות מפיתוח נשק ייחודי

מקבלות מודיעין מסווג לפני תרגילים, צילום: דובר צה"ל

היחידה נחשבת לגדולה במיוחד ומונה על פי הערכות כ-100 לוחמות בשתי פלוגות הכשרה, 4 פלוגות סדיר ועוד פלוגת מפקדה, כשהלוחמות עתידות להמשיך ביחידה גם בשירות המילואים. הסיבה העיקרית להקמת היחידה היא שבצה"ל הבינו שצריך כוח מקצועי שמדמה את האויב בתרגילים, כזה שגם מקשה על היחידות המתאמנות ומכין אותן ליום פקודה בצורה הטובה ביותר.

דרגות אדומות ונשקים מיוחדים

הלוחמות האדומות לומדות, משתכללות ומנסות לאתגר כמה שיותר את הלוחמים, כאשר לפני כל תרגיל הן מבצעות נוהל קרב שלם, ייעודי לתרחיש ולכוח שלפניהן. כלי הנשק של הלוחמות פותח עבורן באופן ייחודי במטרה לדמות את האויב הרלוונטי בצורה מלאה, לכן M-16 ותבור הוא לא חלק מהארסנל שלהן. שני דברים נוספים המייחדים את היחידה הן מדי הב' המנומרים ודרגות המפקדות בצבע אדום. 

ליחידה הצעירה מתגייסות כיום רק בנות, דבר המאפשר שירות של בנות דתיות, כפי שמצפים בצה"ל,  אך עוד משרתים בה מספר מצומצם של בנים, בעיקר קצינים שהגיעו ממערך הגנת הגבולות. השאיפה היא שבעוד מספר שנים כלל הסגל יצמח מתוך היחידה.

המפקדות ביחידה עונדות דרגות אדומת

המפקדות ביחידה עונדות דרגות אדומת צילום: דובר צה"ל

כדי להגיע ליחידה האדומה אין מיונים ספציפיים, ולא נדרשת אף הצהרה מיוחדת מצד הלוחמות למעט פרופיל רפואי של 72 ומעלה ודירוג גבוה במנילה לתפקיד "מדמה כוחות אויב".