סערת 'הר המור': "הכללה מכוערת, מבזה וגסה של ציבור שלם"

"להכליל ציבור שלם של חובשי ספסלי בית המדרש בהר המור, לנדות ולהחרים מאות ואף אלפי לומדים בשל בית המדרש ממנו יצאו הינו מעשה מכוער, מבזה וגס שלא תואם את רוח תורתנו" | בעקבות סערת 'הר המור'

חדשות כיפה צבי גולדברג 11/06/20 20:40 יט בסיון התשפ

סערת 'הר המור': "הכללה מכוערת, מבזה וגסה של ציבור שלם"
ישיבת הר המור, צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ישיבת הר המור הינה חוד החנית וה''כור האטומי'' של עם ישראל בלימוד תורה, את ספסלי הישיבה פקדו אלפי תלמידי חכמים ואנשי עשייה מצויינים במשך למעלה מ20 שנה,  ידוע הפתגם על מאמר חז"ל "כשם שאין פרצופיהם שווים, כך אין דעותיהם שוות" – שלכאורה מהי ההשוואה בין השוני בפרצופים לשוני בדעות? אלא כשם שאין פרצופו השונה של חברך מפריע לך ואין אתה תובע ממנו שישנה את פרצופו לדמות פרצופך, כך עליך לקבל בהבנה מלאה את העובדה שדעתו שונה מדעתך.

הסערה בעולם הישיבות: בוגרי ישיבת הר המור? לא רוצים אתכם

ראש ישיבת חולון מסביר את ההחלטה: "כשמכילים בעל מחלוקת סדרתי, לא מרבים שלום"

הרבי מליובאוויטש אומר בעניין זה (התוועדויות תשמ"ט כרך א, עמ' 357): "חילוקי דעות – הוא עניין טבעי, שהרי הקב"ה ברא את בני-האדם באופן ש'אין דעותיהן שוות', וממילא אי-אפשר (ואין צורך) לפעול דעה אחידה אצל כולם; מה שכן שייך לפעול הוא – שלמרות חילוקי הדעות יגיעו כולם להכרעה שבפועל ממש יעשו כך וכך".

להכליל ציבור שלם של חובשי ספסלי בית המדרש בהר המור, לנדות ולהחרים מאות ואף אלפי לומדים בשל בית המדרש ממנו יצאו הינו מעשה מכוער, מבזה וגס שלא תואם את רוח תורתנו ובטח שלא את המוסר האנושי והאתיקה הבסיסית שמצופה ממורה דרך או ראש מוסד תורני.

הטענה שמבית המדרש של הר המור יוצאות התנגדויות לדרכי האקדמיה או לישיבת הגוש, ולכן יש להדיר את תלמידיה ממקצוע ההוראה במוסדות תורניים, הינה טענה הזויה משתי סיבות: פעם ראשונה מכיוון שאין זאת 'אשמת' הבוגרים והתלמידים שרבותיהם הולכים בדרכם ודבקים באמת שלהם, ופעם שניה מכיוון שלא פותרים מחלוקת בין דרכי הגוש לדרכי הקו בחרמות ונידויים של ציבור ענק מבוגרי בתי המדרש.

הלוואי ונזכה לאהבת תורה ואהבת איש לרעהו באמת' הלוואי ונדע לברוח מהכללות של ציבורים שלמים ומשנאת חינם והלוואי ואורה של אהבת חינם יישב המחלוקות ונדע להבדיל בין אויב לאוהב.

צבי גולדברג הוא סמנכ"ל חברת 'פרסומי ישראל'