ראש ישיבת חולון: "כשמכילים בעל מחלוקת סדרתי, לא מרבים שלום"

ראש ישיבת חולון הרב אביב זגלמן מגיב על הפרשה שעורר כשבחר לא לקבל בוגרי ישיבת הר המור: "אני חושש להעסיק רב, שכשמשהו לא יתאים בדיוק לקו שלו, יעשה סקנדל, ויפסול את המוסד ורבניו. וכבר היו דברים מעולם"

חדשות כיפה חדשות כיפה 11/06/20 14:50 יט בסיון התשפ

ראש ישיבת חולון: "כשמכילים בעל מחלוקת סדרתי, לא מרבים שלום"
ישיבת הר המור, צילום: באדיבות המצלם

ראש ישיבת חולון הרב אביב זגלמן, מגיב על הבחירה לסנן מועמדים לישיבתו שהם מבוגרי ישיבת הר המור. 

"במשך יובל שנים ! יוצאת מבית המדרש, שהיום נקרא הר המור, פסילה של ישיבות. לפי סדר כרונולוגי: חרדיות, הר עציון 'הגוש', בית אל וקרית ארבע, מרכז הרב, מעלות, עתניאל, אורות שאול, עולי הר הבית, אקדמיה, ועוד.רבנים מישיבות אלו מוחרמים כר"מים, כרבנים בכל תפקיד, אסור לשתף איתם פעולה. השייכים לזרמים רוחניים אלו נפסלים מלהתחתן בהם, ואף לא ללמוד איתם חברותא.

למדתי הרבה שנים בבית מדרש זה, ופגשתי כתלמיד את הרוח הזו, בשיעורים, כתבים, פשקווילים, ובאמצעי התקשורת. למדתי במרכז הרב בפיצול המפורסם, וחוויתי את הורתה של 'הר המור' במחלוקת. במשך עשרות שנים פגשתי הרבה מאד רבנים ואנשים שנפגעו אישית כשהוחרמו.
עד היום האמנתי, כרוב הציבור, שהתגובה הראויה לכך היא הבלגה, הכלה. הנעלבים ואינם עולבים, שומעים חרפתם ואינם משיבים. למען השלום, למעט במחלוקת.

שיניתי את דעתי. שמתי לב שבעצם שתקתי כי היה נוח לי. נוח לי להחשיב את עצמי ענו ושוחר שלום, נוח לי להתרחק ממחלוקת כמפני אש, ונוח לי שלא להכניס את עצמי לחזית שלהם. אך יש לשתיקה שני מחירים יקרים: אישית - רבים נפגעים, והשתיקה היא על חשבון הנפגעים שמופקרים. ציבורית – הפירוד בין הרבנים הוא אבן נגף בתהליך הגאולה, ושורש לרבות מצרותינו.

שתיקה היא כאותם חכמים שראו את מעשה 'קמצא ובר קמצא', ולא מיחו ! חז"ל מבקרים את החכם ששתק באותו מעמד: "והיה שם ר' זכריה בן אבקולס והיתה ספק בידו למחות ולא מיחה... אמר ר' יוסי: ענוונותו של ר' זכריה בן אבקולס שרפה את ההיכל" (איכה רבה ד ג). ר' יוסי חושף את ההצדקה המוטעית של ר' זכריה: מחלוקת לא מגרשים במחלוקת אלא בענווה.

חז"ל מלמדים שגדול השלום, עם כל חולק. חוץ מאחד: בעל מחלוקת. "מותר לומר לשון הרע על בעל מחלוקת שכן נתן אומר לבת שבע ואני אבוא אחריך ומלאתי את דבריך" (דרך ארץ שלום ה). כשמכילים בעל מחלוקת סדרתי, לא מרבים שלום, אלא להפך, הוא הולך ומתעצם בחרחור מחלוקות. בעבר סברתי שארץ ישראל תהפוך את תלמידי החכמים למנעימים זה לזה. בפועל אני רואה שמשרבו התלמידים רבו המחלוקות, ואצל התלמידים ההחרמה הולכת ומקצינה. ארץ ישראל תייצר נועם דרך בניה המוחים.

לא הכללתי כמובן, וישנם בוגרי הר המור שאינם בעלי מחלוקת. רק אני חושש להעסיק רב, שכשמשהו לא יתאים בדיוק לקו שלו, יעשה סקנדל, ויפסול את המוסד ורבניו. וכבר היו דברים מעולם. ואני רוצה לומר בקול את החשש הזה, עם כל המחיר האישי, ולא - אשא באחריות לשריפת ההיכל. כמובן שאני שותה בצמא את תורתם ומרגיש שייכות עמוקה לבית מדרש זה ! אך נחוש למחות נגד חרמות ופסילות".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן