נתניהו ניצח אבל לא חייך לרגע - הבוקר שאחרי והמבחן של בג"ץ

אחרי שבעה חודשים בשלטון, הסעיף היחיד מהרפורמה המשפטית הגדולה שקודם היה צמצום עילת הסבירות, סעיף שהוא כמעט חסר משמעות בשל היכולת של בג"ץ למצוא עילה אחרת לשלוט בה על החלטות הממשלה

עמיאל ירחי עמיאל ירחי, חדשות כיפה 28/07/23 11:03 י באב התשפג

נתניהו ניצח אבל לא חייך לרגע  - הבוקר שאחרי והמבחן של בג"ץ
נתניהו ביום ההצבעה על צמצום עילת הסבירות, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

בסוף ההצבעה מורטת העצבים על צמצום עילת הסבירות, ישבתי ביציע העיתונאים בכנסת והסתכלתי על ראש הממשלה בנימין נתניהו. יו"ר הליכוד סיים את ההצבעה האחרונה ובמבט מתייסר, ובטח שלא שמח הוא מיהר לעזוב את המליאה, כאילו כפו עליו להעביר את השינוי הראשון בסמכות מערכת המשפט. נתניהו גם לא הצטלם עם חברי הליכוד בסיום ההצבעה, ואפילו לא צייץ בטוויטר, וזאת שתיקה שניתן ללמוד ממנה לא מעט. 

אחרי שבעה חודשים בשלטון, הסעיף היחיד מהרפורמה המשפטית הגדולה שקודם היה צמצום עילת הסבירות, סעיף שחבר בכיר מאוד בליכוד הודה באזניי שהוא כמעט חסר משמעות בשל היכולת של בג"ץ למצוא עילה אחרת לשלוט בה על החלטות הממשלה, עילת השפיות, עילת הנכונות, עילת אהרון ברק, לא חשוב איזו עילה תיבחר, החגיגות על צמצום עילת הסבירות גדולות מדי. 

אי קידום הרפורמה הוא ניצחון למחאה אבל גם הקואליציה לא מספיק רצתה לנצח

יש פער עצום בין הדיבורים בתקשורת של חברי הקואליציה על הרפורמה לבין מה שנשאר ממנה באמת, הניצחון הקטן בדמות הסבירות ניתן למצביעים, יתר הרפורמה כבר לא תקודם, ככה מודים רבים בקואליציה בשיחות סגורות, חלקם שואלים את עצמם אם הסבירות הייתה שווה את עוצמת המחאה ואת הזמן שהיא שאבה מהממשלה והכנסת ,חברי הכנסת משתוקקים לחוקים אחרים, יש לנו עוד משימות הם אומרים, תוהים כמה נכון להתקדם עוד עם הרפורמה ובצורה כזאת. 

הפגנה ליד הכנסת, הופעלה מכתזית

הפגנה ליד הכנסת צילום: Jamal Awad/Flash90

נכון, אי קידום הרפורמה הוא ניצחון למחאה, לשורפי האסמים, לסרבנים שחצו קו אדום, אבל גם הקואליציה לא מספיק רצתה לנצח, ויש לה עוד משימות רבות, חוק הגיוס היה חשוב יותר מעילת הסבירות, מדוע לא לחוקק אותו במקום עילת הסבירות?

מי שעלול לדחוף את הרפורמה קדימה בכל הכוח בפתח המושב הבא הוא בית המשפט העליון

מנגד, מי שעלול לדחוף את הרפורמה קדימה בכל הכוח בפתח המושב הבא הוא בית המשפט העליון, בשבתו כגוף שבטוח שהוא שולט על המדינה, הרי רק הדיון על האם בג"ץ יפסול את התיקון לחוק יסוד שנוגע לסבירות מסביר יותר מכל מדוע צריך רפורמה משפטית.

בית המשפט העליון

בית המשפט העליון צילום: Yossi Zamir/Flash90.

כמה עתירות חשובות מונחות לפתחו של בג"ץ, פסילת חוק הסבירות, פסילת חוק הנבצרות והעתירה שנועדה לחייב את לוין לכנס את הוועדה לבחירת שופטים. אם יכריח בג"ץ את לוין לכנס את הוועדה, לקואליציה תהיה סיבה טובה מאוד להוביל שינוי מהיר של הוועדה, ששינוי שלה אגב הוא החלק הכי חשוב ברפורמה, גם אם בג"ץ יפסול תיקון לחוק יסוד הוא יוביל לעימות.