פרשנות הקרב על הלב של נתניהו והניצחון של יריב לוין

נתניהו חזר מטיפול לבבי בבית החולים למליאת הכנסת, שם שניים מבכירי הממשלה פתחו בקרב על ליבו | זה היה להם קשה, אבל בסוף בקואליציה הצליחו לנצח

עמיאל ירחי עמיאל ירחי, חדשות כיפה 24/07/23 19:13 ו באב התשפג

הקרב על הלב של נתניהו והניצחון של יריב לוין
גלנט ולוין נאבקים על לבו של נתניהו, צילום: יונתן סינדל/פלאש90

ראש הממשלה בנימין נתניהו סיים טיפול מיוחד בעקבות בעיות שהיה לו בלב ונכנס למליאת הכנסת, שם שר המשפטים יריב לוין ושר הביטחון יואב גלנט התחילו מולו מערכה נוספת, כשהם נלחמים לעיני המצלמות על תשומת הלב של ראש הממשלה, האחד דורש דהירה קדימה כדי להגשים את חזון חייו - מערכת המשפט, השני מבקש הקפאת חקיקה כשהוא עסוק במשימת חייו - מערכת הביטחון.

גלנט שהיה חשוף לבעיות שצצו במערך המילואים ובכשירות חיל האוויר רצה הסכמות וניסה להגיע אליהם עד הרגע האחרון, לוין שכבר הפסיד למפגינים את שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים במרץ האחרון, לא הסכים לדחיה נוספת. 

האופוזיציה הצילה את לוין וגלנט

מי שהצילו את השניים מעימות פנים ליכודי היו דווקא חברי האופוזציה שלא הסכימו להתאחד ולהבטיח שלא יתקע הליך ההסכמות. בכיר בממשלה אמר לחדשות כיפה כי, "לא היה רגע אחד בשבוע האחרון שנתניהו שקל לדחות את החוק, היה ברור שיעבור השבוע, השאלה הייתה רק על הסתייגויות, כמו ממתי יחול החוק", אבל בשביל פשרה כזאת היה צורך באחדות באופוזיציה, במובן הזה לוין ניצח, ניסיון מאוחר להגיע להסכמות לא איפשר הסכמות. 

גלנט עם נתניהו - לחץ ללא הפסקה

גלנט עם נתניהו - לחץ ללא הפסקה צילום: נועם מוסקוביץ' דוברות הכנסת

החטא הקדמון של של הממשלה

אבל החטא הקדמון של הממשלה הזאת הוא ההססנות, הרי כל ריכוך של החוק או דחיה של שאר החקיקה היה ניצחון אדיר של המחאה,  מה שהתחיל בהצהרות על חקיקה חד צדדית ייגמר בהתקפלות? במקום לרוץ מהוועדה לחקיקה, בקואליציה ניסו עד הרגע האחרון להגיע לפשרה, מה שהיה נראה רע מאוד בעיני מצביעי הימין. ונתניהו עצמו? היה נראה שהוא סובל מהחוק והיה מעדיף שלא יעבור כלל. 

לא שחקיקה חד צדדית היא האידיאל, אבל היה נכון ללכת עד הסוף בראש מורם ככדי להעביר מסר, אנחנו בשלטוו, לא ארנון בר דוד וגם לא טייסי חיל האוויר, שהם אמנם עם זכויות רבות אבל לא נבחרו לכנסת.