היועמ"שית היא חבל ההצלה של הממשלה הימנית

השרים נהנו מהזובור ליועמ"שית שסיפק להם לא מעט כותרות, אבל אין להם ולנתניהו את האומץ לפטר אותה, בינתיים היא מספקת להם מצרך יקר בממשלת ימין על מלא - דמות שאפשר להאשים

עמיאל ירחי עמיאל ירחי, חדשות כיפה 10/07/23 12:07 כא בתמוז התשפג

היועמ"שית היא חבל ההצלה של הממשלה הימנית
גלי בהרב מיארה, צילום: Shir Torem/Flash90

התסריט היה כתוב מראש, היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה תיכנס לחדר הדיונים של הממשלה, השרים יתקפו אותה ויצעקו עליה איך אין אכיפה נגד המפגינים וירוצו לחלק את הציטוטים לתקשורת. השרים החרוצים שבהם בטח כתבו את הציטוטים לילה קודם, כשהם מתקשים להירדם מרוב התרגשות על הכותרות שיקבלו במהדורות. 

זה לא היה דיון, זאת הייתה הצגה. לממשלה חסר את הדבר שהיא רצתה ביותר, משילות, קבוצה של מפגינים קיצוניים סוגרת איזה כביש שמתחשק לה בלי הפרעות, והתסכול מופנה אל היועמ"שית. במקום לסיים חלקים ברפורמה, נתניהו עצמו ביקש לא פעם לעצור ותדלק את המחאה עם פרסים גדולים, התסכול של הפוליטיקאים והמצביעים הימנים שלהם צף, וטוב שיש את מי להאשים. 

הבעיה של ממשלת הימין - אין את מי להאשים

במובן מסויים, היועמ"שית היא גם כלי ההצלה של הממשלה הימנית, אחרת את מי אפשר להאשים באי קידום חוק מוות למחבלים או כל פנטזיה ימנית אחרת, את גנץ? קחו לדוגמה נושא שליועמ"שית אין צד בו, כמו הקלות לרשות הפלשתינית, ממשלת הימין צפויה לאשר כאלה בקרוב, ואין את מי להאשים. 

ואם צודקים השרים והיועמ"שית כל כך גרועה ומונעת מהם קידום מדיניות ימין ופנטזיות נוספות, למה הם לא מפטרים אותה? מה מנע מהם להודיע לה ביום הראשון לכהונת הממשלה שהם רוצים יועמ"ש מטעמם? ואם לא אז, מדוע לא אחרי הפיצוץ הראשון בין מיארה לממשלה?

נתניהו

נתניהו - לא רוצה לפטר את מיארה | צילום: Yonatan Sindel/Flash90

כרגע היועצת נשארת בתפקידה, כל שר שמעז לומר אחרת מקבל נזיפה מנתניהו שחושש מאפקט רע של פיטוריה, העובדה הזאת חושפת את החולשה של הדיון אתמול, הוא היה אירוע תקשורתי, לא ישיבת ממשלה מקצועית. לא סתם סמוטריץ' החרים את הדיון, שום תועלת לא הייתה בו חוץ מכותרת בעיתון. 

תקשורת לפני הכל

ועוד נקודה. כמו כולם, גם פה פורסמו הציטוטים המדהימים בחריפותם מהישיבה עם היועמ"שית, אבל בוקר אחרי אפשר לתהות בקול אם המצב שבו כל עובד ציבור יודע שמה שלא יגיד בחדרים הסגורים יודלף החוצה טוב למדינה, ההחלטה של נתניהו למדר את שרי הקבינט מהצורך במבצע בג'נין, מראה שלא.