ביקורת מוזיקה בין האמן למקום | חנן בן ארי ויסמין מועלם מחפשים את עצמם

חנן בן ארי מסתכל למטה ומנסה לבסס את מקומו, בעוד שיסמין מועלם מסתכלת למעלה ומבקשת לוותר על הגוף ולהגביה לעננים. ההבדלים הללו מגלמים בתוכם תפיסות שונות: יסמין שופטת את המרחב האנושי ומבקשת לברוח ממנו, חנן לעומתה מבקש את מקומו

אביחי ישראל אביחי ישראל, חדשות כיפה 19/12/21 15:01 טו בטבת התשפב

בין האמן למקום | חנן בן ארי ויסמין מועלם מחפשים את עצמם
צילום: מתוך הקליפ 'מקום' חנן בן ארי ( חי אפיק)

חנן בן ארי ויסמין מועלם הוציאו שיר באותו יום. שני השירים, בצירוף מקרים מפתיע, עוסקים באותה הסוגיה: מקום. בקשת המקום, המקום שלי, עזיבת המקום. חנן מחפש את המקום שלו בעולם ועובר דרך תחנות שונות בחייו כדי לבחון אותו. מקלט בבית הספר, בית הכנסת הלבן, מועצה איזורית שומרון. גם הפסקול עומד למבחן: שירי הילדות של אבא, משחק כדורסל וחיילים שנופלים במלחמה.

יסמין מבקשת לצאת מהראש שלה להימשך אל מעל העננים

שירה של יסמין הוא שיר תפילה. בקשה להתאיין, לצאת מהראש שלה, להימשך אל מעל לעננים. אצל מועלם אין מקלט, מגרש או בית כנסת. העולם החיצוני מקבל את הייצוג דרך השוק, בו היא רוצה למכור את מחשבותיה. שוק: כסף, רעש, המולה וחומריות. מי ירצה לקנות מחשבות בשוק? יסמין מתקנת: לחלק בחינם. רק שיקחו את המשקל ממני.

הנגדתם של שני השירים הללו מחדדת את ההבדל: חנן בן ארי מסתכל למטה ומנסה לבסס את מקומו, בעוד יסמין מועלם מסתכלת למעלה, מבקשת לוותר על הגוף ולהגביה לעננים. לשיר של חנן נלווה קליפ בהשתתפות אביו, בעוד את השיר של יסמין מלווה אנימציה שלה ישובה על סלע באמצעו של אגם מים. גם הפקת השיר של מועלם היא פשוטה ומינורית, בעוד של בן ארי מתוזמרת ומופקת לעילא.

ההתרחקות של חנן בן ארי מהבית היא רק חיפוש של מענה לנשמה

נדמה שההבדלים הללו מגלמים בתוכם תפיסות שונות: יסמין שופטת את המרחב האנושי ומבקשת לברוח ממנו. העולם, בשיר שלה, מתואר כשוק והיא חולמת להפוך לנשמה. חנן לעומתה מבקש את מקומו. כל ההתרחקות שלו מהבית היא רק כי חיפש מקום למענה (הנשמה?).

בקשתה של מועלם היא כמעט ילדותית, קריקטוריסטית. "רצון מאוד תמים", היא תיארה את השיר באינסטגרם עם צאתו. יש מקום לבקשה כזו בתור כלי: לצאת החוצה בכדי לחשב מסלול מחדש. אמנם נדמה שהיא מרחיקה לאוטופיה בלתי מושגת כמעט, נטולת כסף ומחיצות, אבל בקשת המקום שלה מתבצעת דרך התנתקות בריאה. לשון אחר: מציאת המקום מחייבת יציאה ממנו.

לעומתה חנן מחפש את המקום לנשמה שלו בעולם הזה, "שיר שבשניה אחת זורק אותך הביתה", הוא כתב עליו. לפעמים בקשת המקום מצריכה רק התבוננות על המשבצת בה אתה עומד. "מחפש בתוך הזכרונות שלי מקום", חנן לא זקוק ליציאה החוצה: האוצר מתחת לגשר.

מקום | מילים ולחן: חנן בן ארי, עיבוד והפקה מוזיקלית: תומר בירן

יחפים | מילים: יסמין מועלם, טהר שפי רפלד, לחן ועיבוד: יסמין מועלם, טהר שפי רפלד ומאור שושן, הפקה מוזיקלית: מאור שושן