דעה הקשבתי לבנט במשך חמש שעות והתגעגעתי

אנחנו רגילים להתלונן עד כמה חברי הכנסת שקרנים ומפלגים, אבל בראיון עם בנט, גליתי פוליטיקאי שיודע להתוודות על מעשיו ולהעביר מסרים של אחדות דווקא בתקופה זו

אביה טובי אביה טובי, חדשות כיפה 15/02/23 21:14 כד בשבט התשפג

הקשבתי לבנט במשך חמש שעות והתגעגעתי
צילום: צילום מסך מתוך עמוד היוטיוב של נפתלי בנט

ביוני 2021 יו"ר ימינה דאז, נפתלי בנט, עשה את הלא ייאמן: הקמת ממשלת אחדות בראשותו עם מפלגות המרכז-שמאל פלוס מפגלת רע"ם הערבית, ממשלה שכונתה על ידי תומכיה "ממשלת השינוי". המהלך הזה, שיש שיגידו שהיה צפוי ויש כאלה שלא האמינו שיקרה - קרע את החברה הישראלית. שותפיו ותומכיו לשעבר בימין לא הפסיקו לקרוא לו באולפנים וברשתות החברתיות: "בוגד", "נוכל", "רמאי" ו-"שקרן" בעוד שבשמאל התקבל בחיבוק חם.

אחרי הראיון הארוך הגעתי למסקנה כי חסרים חברי כנסת כמו בנט 

בנט כיהן כראש ממשלה במשך שנה בדיוק עד שממשלתו נפלה בעקבות פערים אידיאולוגיים שהתגלעו בתוך הקואליציה. לאחר שכשל במשימתו לתחזק אותה, החליט להעביר את השרביט ליו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, ולפרוש מהחיים הפוליטיים. מאז הוא ירד מתחת לרדאר, התראיין פה ושם, כתב פוסטים עם מסרים עמומים, עד שהחליט לשבת עם חנוך דאום.

בנט, לפיד וליברמן בישיבת הממשלה

בנט, לפיד וליברמן בישיבת הממשלה צילום: Yoav Ari Dudkevitch/POOL

במשך ארבע שעות וחמישים ואחת דקות דיבר בנט על השנה הסוערת בחייו כראש הממשלה ה-13 של מדינת ישראל. אחרי הראיון הארוך הגעתי למסקנה כי בנט חסר, לפחות לי, בכנסת הנוכחית. חסרים חברי כנסת כמוהו שיודעים גם להתוודות על מעשיהם וגם להעביר מסרים של אחדות. יש שיגידו שנוכל תמיד יישאר נוכל, וזכותם לחשוב כך, אני בחרתי להאמין כי הוא באמת הכה על חטא.

"השגיאה שלי לא הייתה הפרת ההבטחה אלא מתן ההבטחה"

במהלך הראיון, חנוך שאל שאלות מסקרנות רבות. אך השאלה המאתגרת ביותר שאפשר לשאול את בנט היא מה יש לו להגיד תומכיו ומעריציו המאוכזבים. "קודם כל אני יכול להבין, ואני לא מתווכח עם הכעס או הכאב", פתח בנט את תשובתו, "אני אומר להם דעו שפעלתי לשם שמיים. פעלתי ממצב של בחירה בין דבר איום ונורא, שהיה מביא את ישראל לתהום, לבין להקים ממשלה מתפקדת, לא טבעית. אז לקחתי אחריות. באתי לפוליטיקה בשביל עם ישראל. הדגש שלי היום זה אחדות, יותר מתינות וביצועיזם".

עוד הוסיף ואמר כי "כואב לי. האם פגעתי בהם? כן, מי שנפגע - נפגע בגללי. ואמרתי דברים שחלקם עמדתי וחלקם לא עמדתי מאחוריהם. כשאמרתי שאני לא אקים ממשלה עם לפיד, התכוונתי לזה באותו הזמן. ואז הייתה לי ברירה או להיצמד להבטחה או לעשות מה שנכון למדינת ישראל. השגיאה שלי לא הייתה הפרת ההבטחה אלא מתן ההבטחה. כי במצב הנתון בין טובת ישראל לבין הפרת הבטחה, עם המחיר המאוד כבד לי ולאחרים חד משמעית טובת ישראל, זה המצפן שלי".

בימים אלו שהחברה הישראלית משוסעת כדאי לנו להקשיב לראיון עם בנט

אנחנו רגילים להתלונן עד כמה הפוליטיקאים מושחתים, מפלגים ושקרנים אבל עד בנט (אולי אני טועה ולא זוכר), לא האמנתי שיהיה אחד כזה שיתוודה ויסביר מדוע הוא בחר להפר את הבטחתו. כמעט ואין חבר כנסת אחד שמסוגל להודות מדוע הוא רימה את שותפיו הפוליטיים ופעל בצורה לא ישירה והגונה. רוב רובם פשוט מתעלמים וחושבים כי הזמן ייעשה את שלו ואנחנו, ציבור הבוחרים, נשכח הכל. ואילו בנט, שעשה מעשה שקרע את החברה הישראלית, מתוודה ומסביר. הוא לא מתעלם מהמעשה אלא מתמודד איתו, הוא עונה על כל השאלות הקשות בפירוט בלי שום התחמקות.

וההפגנה בתל אביב

ההפגנה בתל אביב צילום: Tomer Neuberg/Flash90

בימים אלו, שהחברה הישראלית משוסעת, כדאי לנו להקשיב לראיון עם בנט. אמנם הוא כבר מחוץ לפוליטיקה, אך הוא לא פוחד להגיד את המילים "אחדות" ו-"הידברות". הידברות אין משמעותה רפיסות או כניעה אלא אומץ. האומץ להקשיב לדעה האחרת ולהשמיע את העמדה שלי כדי להגיע להסכמה הדדית. אם נשכיל להקשיב לצד השני, במקום הקרע שנוצר אחרי חמש מערכות בחירות, נוכל ליצור ביחד חברה מאוחדת ומלוכדת.

"בואו נהיה ספקטרום מחרדים עד חילונים, אבל נסתדר אחד עם השני ואז אפשר להביא לידי ביטוי את הכוחות המופלאים שיש פה במדינה. באהבת חינם ננצח", סיים בנט את הראיון.

צפו בראיון של חנוך דאום עם בנט: