הזעקות של אלקין, סער וכהנא מביכות לא פחות מההחלטה של ממשלת נתניהו

אזרחי מדינת ישראל ציפו השבוע, מי יותר ומי פחות, להודעת המדינה בעניין המאחז הלא חוקי חאן אל אחמר. הימין הובך למרות שלא רבים הופתעו מכך שפינוי המאחז נדחה ב-4 חודשים נוספים | אבל מי שהיו מביכים יותר הם נבחרי הציבור הימנים שבגוש השמאל

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 03/02/23 12:13 יב בשבט התשפג

הזעקות של אלקין, סער וכהנא מביכות לא פחות מההחלטה של ממשלת נתניהו
אלקין, סער וכהנא | , צילום: Flash90

תשובת המדינה בעניין פינוי המאחז הבדואי הלא חוקי, חאן אל אחמר, הגיעה השבוע. התשובה אמורה היתה להינתן עוד בימיה של הממשלה הקודמת אולם אותה ממשלה בחרה לדחות את ההחלטה פעמיים והשאירה את הטיפול לנתניהו, בן גביר וסמוטריץ'. בממשלה הקודמת רק נזכיר, שימשו כשרים גדעון סער, זאב אלקין ומתן כהנא. עוד נחזור אליהם.

"הדרג המדיני נותר איתן בעמדתו לפיה שלטון החוק מחייב לממש את צווי ההריסה"

כאמור, תשובת המדינה הגיעה ביום רביעי, ושוב, בפעם התשיעית, ביקשה מדינת ישראל הארכה של ארבעה חודשים בפינוי המאחז הבדואי. בימין כמו בשמאל אם נהיה כנים, אף אחד לא ציפה שהמאחז הנ"ל יפונה כל כך מהר. מראש הממשלה בנימין נתניהו אין מה לצפות בנושא, והשרים איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ', לא יביאו לשינוי תפיסה מהיר כל כך בממשלת נתניהו. אולי בהמשך. 

למרות שלא ציפיתי לפינוי, הטיעונים בתשובת המדינה היו מביכים, ואני מצטט: "רק ביום 22.12.29 כוננה הממשלה ה-36". היה גם: "מורכבות הסוגיה ורגישותה כמו-גם העניין הרב שהיא מעוררת בקרב גורמים שונים בקהילה הבינ"ל והשלכותיה על יחסי החוץ והביטחון של ישראל בעת הנוכחית". אבל הכי מביך היה זה: "המשיבים יבקשו להבהיר כי הדרג המדיני נותר איתן בעמדתו לפיה שלטון החוק מחייב לממש את צווי ההריסה במתחם חאן אל אחמר". נו באמת.

מתוך תשובת המדינה |

מתוך תשובת המדינה

ובכל זאת. היו מספר חברי כנסת עם מילים מביכות יותר. אני מדבר על השלושה שהזכרתי בפסקה הראשונה. "'ממשלת ימין על מלא'? באמת??!!", גיחך חבר הכנסת אלקין בחשבון הטוויטר שלו. "עוד לא החליטה מה היא רוצה לעשות עם חאן אלאחמר וצריכה זמן? וזה מול עתירה שבזמנו קידם סמוטריץ' מטעם תנועת רגבים. חשש כבד ל'הסתננות של האחים המוסלמים' לקואליציה הנוכחית, אחרת איך ניתן להסביר את זה?", כתב ותייג את השרים סמוטריץ' ובן גביר. לאלקין הצטרף חבר הכנסת סער, שכתב בציניות: "ימין על מלא". 

לשני חברי הכנסת הללו, התווסף חברם למחנה הממלכתי, חבר הכנסת כהנא, שכתב: "תראו מופתעים… סמוטריץ' ובן גביר. ימין על מלא עאלק". באותו ציוץ השיב כהנא לתגובותיהם של עוקביו בטוויטר, ובין השאר כתב: "הציבור מבין באיזו צביעות הם מתנהגים. כמה הם צעקו כשהם היו באופוזיציה, ואיך הם פועלים כשהכוח בידיים שלהם". 

למה תגובותיהם מביכות? כי השלושה ישבו עד לא מזמן בממשלת ישראל ה-36 בראשות נפתלי בנט ויאיר לפיד, ולא עשו כמעט כלום עבור פינוי המאחז הבדואי. יותר מכך, לא רק שהם לא פעלו מספיק לפינויו, כמו שפתחתי וכתבתי: הם נהגו כמו ממשלות נתניהו ודחו את הטיפול - בספטמבר 2021 אישר בג"צ דחייה של חצי שנה בפינוי החאן עד למרץ 2022. במרץ 2022 הוציא בג"צ צו על תנאי בדרישה שהמדינה תסביר מדוע אינה מפנה את המקום וקצבה 120 יום לתשובה. 

אין בעיה עם אופוזיציה שמאתגרת את הקואליציה, זה התפקיד שלה במדינה דמוקרטית. אז איתגור כן, צביעות - לא.