דעה "להפסיק לחגוג את החגים מחזק את סמוטריץ', בן גביר והחרדים"

הרב עידו פכטר טוען כי החלטתו של עיתונאי "הארץ", עפרי אילני, להפסיק לחגוג את החגים בגלל הממשלה החדשה היא שגויה: "הוא מודה שהיהדות היא שלהם. יש קולות אחרים, לא פחות אותנטיים מהם"

חדשות כיפה הרב עידו פכטר 01/01/23 19:08 ח בטבת התשפג

"להפסיק לחגוג את החגים מחזק את סמוטריץ', בן גביר והחרדים"
הרב עידו פכטר, צילום: באדיבות נאמני תורה ועבודה

עפרי אילני כותב בכאב על הרצון שלו להיפרד מהזהות היהודית שלו בעקבות הממשלה החדשה שקמה. "מאז שעמדתי על דעתי אני מזדהה עם ההיסטוריה היהודית ועם הסיפור היהודי. אני מאמין שלעם ישראל יש תפקיד מיוחד בהיסטוריה", הוא כתב. ועם זאת, הוא סבור ש"הוויתור הוא הכרחי" לעת הזאת, כתגובת נגד ל"כל אותן מפלגות המרכיבות את הממשלה... אינני רוצה זיקה לכהניזם אפילו לא למראית עין... בתנאים הנוכחיים אינני מעוניין לומר אשר קדשנו במצוותיו ולמלל את גבורות ישראל".

אני לוקח את הדברים של אילני ברצינות, וכואב את העובדה שהמפלגות הדוחפות למדינה "יותר יהודית" דווקא מרחיקים יהודים מיהדותם. אני חושש שגורל היהדות יהיה כגורל ההתיישבויות. מגזר אחד ירוץ קדימה, יקדם עוד ועוד יהדות בעמותות ובמגזרים שלו, אבל לא ישים לב שהוא דוחה בכך חלקים גדולים מעם ישראל. והתנתקות נוספת - הפעם תרבותית וזהותית - תגיע.

צילום: Olivier Fitoussi/FLASH90

"להפסיק לחגוג את החגים כהתנגדות לכהניזם מחזק את סמוטריץ', בן גביר והחרדים"

אבל לאילני אני גם רוצה לומר שהגישה שלו שגויה וגם מסוכנת. כי אילני בעצם אומר שהיהדות היא לא באמת שלו, היא של המוסדות - הפוליטיקאים והמוסדות הדתיים. וכשהם לא מתאימים לאופן שהוא רואה את היהדות, הוא לא רק מתנגד להם, הוא זונח את היהדות.

הבעיה בעמדה הזו היא שאילני ויתר מראש על השליטה ביהדות, וכך באופן פרדוקסלי מחזק את אלו שהוא מתנגד להם. להפסיק לחגוג את החגים, כפי שהוא טוען, כהתנגדות לכהניזם, בעצם מחזק את סמוטריץ', בן גביר והחרדים, שכן הוא מודה שהיהדות היא שלהם, והרי בדיוק על הטיקט הזה הם נבחרו - כאילו הם שמייצגים את היהדות האמיתית.

צילום: Yonatan Sindel/Flash90

"אם אתה מחליט שאתה לא שותף לתזמורת הזו יותר, אתה שותף בפועל להחרבתה"

עפרי אילני, אם אתה באמת רוצה להתנגד לממשלה, תוכיח שהיהדות היא לא רק של הדתיים והחרדים אלא היא שלך ושל חבריך באותה מידה של דבקות ונאמנות והתייחסות. ותחגוג את החגים ותמשיך ללמד את ספר איוב וקבלת האר"י כפי שכתבת שאתה עושה בקורסים שאתה מלמד, ומהזווית שלך ומתוך עולם הערכים שלך. זו המחאה האמיתית. היא מראה שהנושאים את שם היהדות בפיהם ובמעשיהם, לא באמת מייצגים אותה. יש קולות אחרים, לא פחות אותנטיים מהם.

עפרי אילני, יהדות היא המוזיקה שאנו, כלל היהודים, מנגנים. ואם אתה מחליט שאתה לא שותף לתזמורת הזו יותר, אתה שותף בפועל להחרבתה. ולכן דבריך כל כך מסוכנים. כי כשרק סוג מסוים של כלים מנגנים את המוזיקה, אנו מאבדים את ההרמוניה המופלאה הזו שנוצרת מהמוזיקה, מהכלים ובעיקר - מכל סוגי הנגנים שמנגנים אותה.

הרב ד"ר עידו פכטר, נאמני תורה ועבודה, מייסד תנועת 'תכלת' לשיח יהודי עכשווי