בחירות 2022

5 סיבות למה המרכז-שמאל צריך להצטרף לכתחילה לממשלת נתניהו

המרכז-שמאל הפסיד בבחירות והוא עלול להפסיד עוד ועוד כל עוד הוא לא יעשה חושבים עם עצמו. דווקא הצטרפות לממשלת נתניהו עשויה להיות הפתרון שיוציא את המחנה המדשדש מהבוץ | למאמר המלא

מאיר כהן מאיר כהן, חדשות כיפה 07/11/22 16:01 יג בחשון התשפג

5 סיבות למה המרכז-שמאל צריך להצטרף לכתחילה לממשלת נתניהו
לפיד וגנץ, צילום: Tomer Neuberg/FLASH90

מערכת הבחירות החמישית הסתיימה בהכרעה ברורה, ואם לא יהיו הפתעות של הרגע האחרון, "ממשלת ימין מלא-מלא" עתידה לקום כבר בקרוב. כ-2.5 מיליון מצביעי מרכז שמאל מסתובבים בתחושה שהלך העסק, דיבורים על ירידה מהארץ הפכו לשגרתיים וקץ הדמוקרטיה לטענתם אוטוטו כאן. דווקא במצב הזה נראה שמפלגות המרכז-שמאל צריכות לרכב על גלי ההיסטריה שיצרו ולעשות את הבלתי צפוי ולחבור לממשלת נתניהו. 

1. הדמוגרפיה 

אחרי קרוב לחמש מערכות בחירות שסבבו סביב תיקו פוליטי ולא אידיאולוגי, ואחרי שקרוב לשלושה מיליון מצביעים בחרו בגוש הימין, בגוש המרכז שמאל צריכים לעשות חושבים. גוש הימין לא מתקטן עם הזמן, אלא להפך הוא הולך ומתעצם, המגזר היהודי ימני רווי במשפחות ברוכות ילדים והאידיאולוגיה שם מקבלת מקום של כבוד כבר מגיל צעיר מאוד, וגם הם בקרוב (בתקווה שבעוד 4 שנים) ילכו אל הקלפיות וימשיכו לבסס את שלטון הימין עוד ועוד. 

עד שלא יעניקו זכות בחירה לחיות מחמד הם לא ימצאו את עצמם בשלטון גם עוד שני עשורים.

לעומתם, מצביעי האגף המרכז שמאלי המנומנם מצטמקים עוד ועוד, כך שעד שלא יעניקו זכות בחירה לחיות מחמד הם לא ימצאו את עצמם בשלטון גם עוד שני עשורים. בהנחה ולמרכז שמאל הציוני יש אסטרטגיה פוליטית נבונה ולא רק היצמדות לעקרונות חלולים (וראינו איך בממשלה האחרונה אפשר לקפל אותם כשרוצים, ממשלה קטנה ולא מנופחת  - למשל), הם צריכים לצאת מהקופסה. 

בואו נהיה ברורים, בהנחה וחזון אפוקליפטי לא מתרגש על העולם ומדינת ישראל לא תוצף במאות אלפי עולים שישנו אולי את המאזן הפוליטי בישראל - המרכז שמאל לא ירשום ניצחון בקרוב, ואם הוא חפץ חיים ולא רוצה לגמור חסר רלוונטיות כמו מפלגת מרצ ז"ל, הוא חייב לפעול חכם ונכון ולחבור למנצחים, כפי שאומרת האמרה השחוקה 'אם אתה לא יכול לנצח אותם, הצטרף אליהם'. 

במרכז שמאל חייבים להפנים שבמצבם הנוכחי כל עוד יתמידו בלעומתיות לימין, יסרבו לשתף אתו פעולה וימשיכו לצייר אותו כדמון נורא ואכזר, הימין לא ישב בחיבוק ידיים, הוא רק יתחדד, יתלכד ויקצין יותר, ואז כבר לא תמצאו עם מי לדבר בשנים הבאות.

זה בידיים שלכם: 2,331,620 מצביעים שלכם מיואשים בבית ויודעים שאין להם כרגע כתובת אמתית לבעיות שלהם, זה או לסתום את האף ולהצטרף לממשלת נתניהו, להצטיין בה ולהביא לציבור שלכם הישגים ואולי להבריק עם כמה יוזמות ולגנוב סוסים מהגוש השני, או לחזור לקטטות קואליציה אופוזיציה למשך העשורים הבאים עם ציבור גדול וממורמר שעוד עלול לחתוך לגוש שמנגד.  

2. אולי נתניהו יוותר? 

אמנם נדמה לכולם שנתניהו נהנה מזה, אבל מערכות בחירות הן שוחקות ומעייפות ולעיתים מאבדים את הכיוון. לריב עם כולם כדי להציג את עצמך ועמדתך זה נחמד פעם אחת אולי פעמיים כדי להיכנס לתודעה ציבורית, אבל לקפוץ חמש מערכות רצופות משוחה לשוחה? תהיו בטוחים שזה מתיש גם את מלך הקמפיינים, ובואו, זה לא שנתניהו הוא קוריוז שלא שמעו עליו שצריך עוד הד תקשורתי. אין ספק - כולם יודעים מי הוא, מי שצריך להיכנס לתודעה חיובית כלשהי הם מי שהפסידו בבחירות האחרונות.

מה לנתניהו ולחבורה שמקיפה אותו? שום דבר מלבד העובדה שהם יכולים להקים לו ממשלה

באווירת יום הזיכרון ליצחק רבין והורדת הטונים המורגשת של נתניהו בכל הקשור לשיח הפוליטי עד כדי הושטת יד לממשלת אחדות, במחנה המרכז שמאל צריכים לחשוב אסטרטגי ולא טקטי, בסופו של דבר ועניין, נתניהו הוא בן אדם והוא גם פרגמטי, חסיד גדול של הסטטוס קוו, מה לו ולחבורה שמקיפה אותו? שום דבר מלבד העובדה שהם יכולים להקים לו ממשלה. ההשלכות של ממשלה כזאת לטענת השמאל - הרסנית, תנו לא את מה שהוא רוצה, ואולי יש סיכוי שהוא ירכך את חלום 'ממשלת הימין מלא מלא' ויחזור לסורו - ממשלות אחדות.   

3. הסירוב שתקבלו 

אי אפשר להתעלם מהעובדה שבוחרי הימין ביקשו 'ממשלת ימין מלא מלא', מה שעלול לטרפד הקמת ממשלת אחדות, בטח בזמן הקרוב. הלחץ שיופעל על נתניהו להימנע מממשלה כזאת יהיה גדול, כאשר מצד שני, לשותפים הקואליציוניים שלו אין באמת אלטרנטיבה לממשלה אחרת, רעיון הקמת ממשלה חלופית עם המרכז שמאל יגרום להם לחלחלה של ממש ואולי אף יעזור לגוש המפסיד לסדוק את הגוש החזק.

כאשר הסירוב יגיע מימין תוכלו לומר לציבור "זה הם שלא רצו אחדות"

כשבמפלגות הימין יקלטו שמנהיגם קיבל הצעה מהגוש הנגדי, מרחב התמרון שלהם יצטמצם ולא בטוח שלא ימהרו לסגור על הצעות פחותות ובלבד שלא להישאר בחוץ, הצעות שאולי יהיו קלות יותר לעיכול במרכז שמאל ובלבד שלא תוקם לימין ממשלה אחרת על הראש, שזה כבר הישג בפני עצמו .

מה גם שעם הושטת היד בחזרה לנתניהו תאוריית ה'אנחנו' ו'הם' לא תחזיק מים, בטח כאשר הסירוב אם יגיע הוא יהיה מהצד הימני, וזה גם מה שטוב ונכן למרכז שמאל להציג בעת הזאת כשהוא בשפל חסר תקדים, כשהוא יכול לומר לציבור "זה הם שלא רצו אחדות".  

4. לחזור לגלגל 

אופוזיציה היא מדבר שומם אם מולה מתייצבת קואליציה מגובשת וחסרת דאגות. האופוזיציה האחרונה אמנם עשתה בית ספר לקואליציה והצליחו להפיל אותה, אך בואו נודה על האמת זה היה קל מדי, הרכב הממשלה הלא ברור, הטעויות וההתנגשויות בתוך הממשלה, כמו גם מינויים ומהלכים שנויים במחלוקת הפכו את הממשלה הזאת לפארסה שבועות אחרי שקמה. 

28 שרים, ראש ממשלה עם 6 מנדטים ואחד סורר, ראש ממשלה חליפי שלא ברור מה נחיצותו  קיבל לשכה עם כל המניירות המתבקשות, ממשלה פריטטית שלא ידעה מימינה ומשמאלה והתנהלה כמו פיל בחנות חרסינה. 

לחזור לגלגל ולנסות ולהשפיע על קואליציית נתניהו ולגרוף קרדיט על הראש של הימין

אז אחרי שנה וחצי די צולעות בלשון המעטה כשרוב הציבור בחר להשתחרר מהממשלה הזאת וביקש אחת יציבה, אין מנוס משינוי כיוון. כשהזיכרון האחרון של הציבור מחברי המרכז שמאל זאת 'ממשלת האיחוי' המקרטעת, אולי כדאי לעשות חושבים, לחזור לגלגל ולנסות ולהשפיע על קואליציית נתניהו ולגרוף קרדיט על הראש של הימין.

מספיק שישבו בממשלה הימנית בכירים מהשמאל מרכז וכבר בימין יתקשו להעביר את שלל הרפורמות עליהם התחייבו, מספיק עוד קטטה אידיאולוגית פנים קואליציונית כדי להדגיש הבדלים בין הצדדים, ורק זה כבר שווה הישג שאפשר לנופף בו בבחירות הבאות. 

מליאת הכנסת

מליאת הכנסת צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

5. לערבב את הקלפים 

כמו שאמר בצלאל סמוטריץ' על נתניהו, "גם הפיזיקה או הביולוגיה תעשה את שלה, הוא לא יישאר פה לנצח". המרכז שמאל צריך לחכות לרגע הזה ולבוא מוכן, ולא עם סרטוני צעקות מספסלי האופוזיציה. הציבור עייף מטרולים לא יציבים ומחפש אנשי עשייה, כאלה שמראים קבלות והוכחות, ומה לעשות שאת זה אפשר להציג רק מהממשלה ומומלץ מניסיון העבר שתהיה ממשלה שמוסכמת על כולם אחרת כל ההישגים לא שווים.

בלי מיתוג מחדש וערבוב של הקלפים. המרכז שמאל עלול למצוא את עצמו מצטמצם עוד ועוד

כרגע הבידול בין המרכז שמאל לימין אמנם מעוות עד היסוד אך הוא מאוד מוחלט. 'יש גוש ימין חשוך, וגוש שמאל נאור', דפוסי ההצבעה לא ישתנו כל כך מהר. אם ככה זה יימשך הקצוות ימשיכו להתרחק והרוב נמצא כרגע בקצה אחד, בלי מיתוג מחדש וערבוב של הקלפים. המרכז שמאל עלול למצוא את עצמו מצטמצם עוד ועוד, או במקרה הרע פחות יישאר באותו המצב. 

הצטרפות לממשלת נתניהו תראה צד אחר של חברי הכנסת במפלגות המרכז שמאל, לא הלעומתי הזועק קץ הדמוקרטיה, ולא הדורסני שתקע אצבע בעין לכל מי שלא "בגוש האיחוי", אלא הבוגר והריאלי, צד שייחשפו אליו בעל כורחם גם מצביעי ימין שישמעו אחת לתקופה על הישגים של הממשלה ובתוכה יש נציגי שמאל מרכז. השמאל מרכז כבר לא יבהיל אותם, ולכו תדעו, אולי בבחירות הבאות הם ירוויחו כמה קולות ממצביעים מעמיקים שינסו לבחון לגופו של עניין ולא לגופו של אדם.