אלכוהול ומסיבות פורים: איך להתמודד עם שיכורים שפוגעים מינית

חגיגות הפורים מציבות אותנו במתח בין השמחה ופריצת הגבולות לבין הצורך לשמור על גבולות מוסריים ודתיים, במיוחד בתחום המיני, תחום שפגיעה בו עלולה להיות הרסנית במישור הגופני, הנפשי, החברתי והדתי עבור הנפגע וסביבתו

חדשות כיפה איתן קרנטמן 14/03/22 12:12 יא באדר ב'

אלכוהול ומסיבות פורים: איך להתמודד עם שיכורים שפוגעים מינית
אלכוהול, צילום: Danielle Shitrit/Flash90

חג הפורים הוא חג גדוש מתחים, סתירות ומורכבויות. אחד המתחים המובהקים בפורים, הוא המתח בין שמחת החג והשחרור מהגבולות, לבין קיום המצוות והצורך להישאר אנושי ומוסרי, מתח המתבטא בעיקר סביב מצוות המשתה ושתיית היין. אך דומני כי על אף מתח משמעותי זה – יחסה של היהדות למצוות המשתה והשמחה בחג, מבהיר לנו כמה חמורה התנהגות פוגענית ומזיקה כלפי אחרים מתוך שכרות וקלות דעת, ועד כמה האיזונים, המודעות והגבולות, קריטיים בזמני שחרור וחגיגה.

שתייה מופרזת של אלכוהול מובילה למעשים מיניים שליליים

בשנים האחרונות אנו מוצאים יותר ויותר פסקים הלכתיים האוסרים להשתכר בפורים – מטעמים רפואיים, נפשיים, ודתיים – חגיגה ללא גבולות, ובמיוחד שתייה מופרזת של אלכוהול מובילות למעשים שליליים רבים כגון, נהיגה לא בטוחה, פגיעה פיזית ומילולית באנשים וכמובן תקיפות מיניות מכל הסוגים. מקרים המתפרסמים בתקשורת מדי שנה מוכיחים לנו את זאת. על כן, עלינו לשאוף לאיזון בריא בין חגיגות הפורים ומנהגי השתייה לבין השמירה על הגבולות, במיוחד בתחום המיני – תחום שפגיעה בו עלולה להיות הרסנית במישור הגופני, הנפשי, החברתי והדתי עבור הנפגע וסביבתו.

להתמודדות המעשית עם הפגיעה יש 3 שלבים המכונים 'שלושת הלמ"דים' – לומר לא! לרוץ! לספר!

  • ישנם כמה מעשים שכאשר הם נעשים ללא הסכמה הם מוגדרים כפגיעה מינית (וממילא גם אסורים בחוק): מעשה אונס – החדרת אבר מאברי הגוף או חפץ לאבר המין של אישה ללא הסכמתה. מעשה סדום – החדרת אבר מאברי הגוף או חפץ לפי הטבעת של אדם או החדרת אבר מין לפיו של אדם ללא הסכמתו. הטרדה מינית – מעשים בעלי אופי מיני: סחיטה באיומים, ניצול, הצעה חוזרת ונשנית כאשר הצד השני אינו מעוניין, פרסום תצלום או הקלטה ללא אישור וכדומה. לומר לא – אמירה מפורשת והבעת התנגדות עוזרים לנו להגדיר מקרה כפגיעה מינית.
     
  • לאחר מכן יש להתרחק ככל שניתן מהפוגע. לרוץ! לאזור כוחות ואומץ ולהתנגד בכח אם צריך – לא נשארים באזור שאינו מוגן. מומלץ לחבור לקבוצת אנשים או לצאת למרחב ציבורי.
     
  • לספר! מרגע שאנו נחשפים לפגיעה המתרחשת/שהתרחשה, או שיש יסוד סביר לחשוד שמתרחשת/התרחשה פגיעה, עלינו לספר על המקרה לגורם מקצועי. ניתן לדווח במשך 24/7 למשטרה במוקד: 100, או למרכזי הסיוע הבאים במוקדים הבאים: נשים: 1202, גברים: 1203.
איתן קרנטמן

איתן קרנטמן צילום: ללא

רצוי לפנות ל"תהל – מרכז הסיוע לנשים וילדים דתיים" המעניק תמיכה מקצועית וסיוע לנפגעות ונפגעים בציבור הדתי. תהל מפעילים מוקד הפועל 24/7, מספר המוקד: 2511*. בנוסף יש קו חם בווטסאפ של איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית שזמין 24/7: 0528361202. מרכזי הסיוע מעניקים תמיכה רב-לשונית למגוון אוכלוסיות – תמיכה נפשית, התערבות במשברים, הפניות לטיפולים רלוונטיים, סיוע משפטי וליווי בכל שלב (משטרה, טיפול, בית חולים, בית משפט וכן הלאה).

הצעד החשוב ביותר בהתמודדות עם פגיעה מינית

חשוב מאוד להבהיר לאדם שנפגע – אתה לא לבד! אנחנו מאמינים לך! אתה לא אשם! אנחנו כאן לעזור ולסייע במה שניתן! תמיכה וסיוע של חברים, משפחה וקהילה היא הצעד הראשון והחשוב ביותר בהתמודדות עם מקרי פגיעה. שנזכה לתיקון עולם. פורים שמח!

איתן קרנטמן הוא יזם, פעיל חברתי ויועץ תקשורת. מייסד וראש ארגון "דרור – מוגנות מינית לצעירים דתיים".