לראשונה לקראת פורים: רבנים חתמו על "גילוי דעת" של הרב הראשי למשטרה בנושא מניעת אסונות

משטרת ישראל ביוזמה חדשה בה הרב הראשי למשטרה נצ"מ הרב רמי ברכיהו פרסם גילוי דעת שעליו חתמו רבנים רבים | אל גילוי הדעת הצטרפו מכתבי תמיכה של הרבנים הראשיים לישראל: "ונשמרתם מאוד לנפשותיכם"

חדשות כיפה חדשות כיפה 14/03/22 10:26 יא באדר ב'

לקראת פורים: רבנים חתמו על "גילוי דעת" של הרב הראשי למשטרה בנושא מניעת אסונות
אילוסטרציה, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

לקראת חג הפורים, הרב הראשי למשטרה, נצ"מ הרב רמי ברכיהו, פרסם "גילוי דעת" עליו חתמו רבנים רבים. גילוי הדעת הופץ בראש ובראשונה ל-25 מפקדי תחנות הפועלים בעיקר בקרב הציבור הדתי והחרדי על מנת לסייע בידי החוגגים למנוע אסונות ומטרדים, ועל מנת לסייע לגבאי בתי כנסת ורבני קהילות להילחם בתופעת השימוש הבלתי אחראי בנפצים ודומיהם.

בגילוי הדעת נכתב בין השאר כי "אנו רואים חובה קדושה לחזור ולהזהיר את הציבור לנהוג בכל כללי הזהירות על מנת ששמחת הפורים תהיה כהלכתה. הרב הראשי למשטרה קורא להזהיר גדולים על קטנים בכל הנוגע לסיכונים הנגרמים כתוצאה משימוש בכלי משחית כדוגמת נפצים למיניהם שיש בהם סכנה גדולה והם גורמים לבהלה חמורה בציבור".

הרב ברכיהו מצביע על הסיכון הרב שקיים באותם "כלי משחית" ומזכיר את האירוע שהתרחש לפני מספר חודשים בחתונה בה מספר חוגגים נפצעו ואף נזקקו לטיפול רפואי כתוצאה משימוש בנפצים.

אל גילוי הדעת עליו חתומים הרבנים השונים, הצטרפו מכתבי תמיכה של הרבנים הראשיים לישראל הרב דוד לאו והרב יצחק יוסף שליט"א. במכתבם מעודדים הרבנים הראשיים פניה לגורמי החוק במידה והתברר ש"אינשי דלא מעלי מתעסקים בהפצת הנפצים לסוגיהם". כמו כן, הרבנים בחתימת ידם מדגישים גם את הסכנה הכרוכה בשתייה מופרזת של אלכוהול ומוצריו ובפרט מזהירים מפני נהיגה לאותם ששתו. "ואנו  מגלים דעתנו ברבים שהמתרשל ומעלים עין מדברים אלו הרי זה מסייע בידי עוברי עבירה ועובר על מצוות עשה חמורה 'ונשמרתם מאוד לנפשותיכם' ו'לא תעמוד על דם רעך', שכל המצוות נדחו במקום פיקוח נפש".

משטרת ישראל השלימה היערכותה לקראת חג פורים

בתוך כך, משטרת ישראל השלימה היערכותה לקראת חג פורים.  היערכות המשטרה כוללת פריסת כוחות משטרה גדולים במספר מעגלי אבטחה ברחבי הארץ, על מנת לספק מענה אבטחתי לציבור החוגגים. במשטרה מציינים כי במהלך ימי החג יסיירו אלפי שוטרים ולוחמי משמר הגבול ומתנדבים במשימות בטחון שוטף. השוטרים יתפרסו במקומות הומי קהל, מקומות רגישים ואתרים בהם יתקיימו תהלוכות ומסיבות פורים. בנוסף, יוקמו מחסומים נייחים וניידים לבדיקת כלי רכב ומניעת נהיגה הגובלת בסכנה.

מערך התנועה של המשטרה יופעל באופן מוגבר לאורך כל ימי החג הן בטיפול בהסדרי תנועה והזרמת התנועה בצירים הראשיים והן באכיפה ממוקדת כנגד נהיגה בשכרות ועבירות תנועה המוגדרות כבריונות כביש. 

במהלך החודש האחרון נערכו מבצעי אכיפה יזומים  בנושא "צעצועים מסוכנים" הכוללים חיפוש ותפיסת אלפי מוצגים במחסנים ודוכנים. כל התכולה הוחרמה והועברה להשמדה באופן מבוקר על ידי חבלני המשטרה.

נציין כי על פי חוק, הנפצים ודומיהם נכנסים לקטגוריית סעיף 388 בחוק שכותרתו "מעשי פזיזות ורשלנות" אחד מסעיפיו מדגיש ש"העושה מעשה באש או בחומר לקיח, או אינו נוקט אמצעי זהירות מפני סכנה מסתברת הכרוכה באש או בחומר שבהחזקתו"... - דינו מאסר שלוש שנים.

"משטרת ישראל קוראת לציבור לגלות ערנות ולא להסס לפנות למוקד החירום של משטרה שמספרו 100 בכל אירוע חריג או חפץ חשוד.  לגבי כל מיידע אחר ניתן להתקשר למוקד המיידע של משטרת ישראל שמספרו 110", נכתב בהודעת המשטרה