ממשלת בנט-לפיד: בימין חותרים להסכמות, בשמאל רושמים הישגים

לקראת ההצבעה על חוק ההסדרים חברי הכנסת בשמאל התאחדו וידעו לאיים שיצביעו נגד החוק אם לא יושגו הבנות, במפלגות הימין חיפשו פשרות למעט אביר בודד אחד

עמיאל ירחי עמיאל ירחי, חדשות כיפה 03/09/21 13:38 כו באלול התשפא

ממשלת בנט-לפיד: בימין חותרים להסכמות, בשמאל רושמים הישגים
השרים אחרי אישור התקציב בקריאה ראשונה, צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

ממשלת האיחוי והריפוי צלחה אמש את הקריאה הראשונה של המכשול העיקרי שלה, אישור תקציב המדינה. למרות שלכולם היה ברור שהתקציב יעבור בקריאה ראשונה עוד לפני יום שישי בבוקר. בקואליציה היה "מותח" עד הרגע האחרון. הסיבה: יש מפלגות שמאל בממשלה, והן חזקות יותר ממה שמנסים להציג לנו בממשלה השוויונית.

שלושה נושאים איימו על חוק ההסדרים בבוקר ההצבעה, שלושה נושאים מובהקים של הימין הכלכלי, שבשמאל לא הסכימו לבלוע, הרפורמה בחקלאות, העלאת גיל הפרישה לנשים ורשות הרגולציה. רשימה ארוכה של חברי הכנסת מהאגף השמאלי של המפה התראיינו לכל מי שרצה להקשיב ואיימו להצביע נגד החוק. באגף הימני של הממשלה נמצא רק מתנגד אחד בודד שאיים להפיל את החוק, סגן השר אביר קארה.

כבר בבוקר פורקו במשרדו של ליברמן רפורמת החקלאות ונושא העלאת גיל הפרישה, אבל על רשות הרגולציה התקשו להגיע להסכמות. אביר קארה בילה שעות ארוכות בלשכת ראש הממשלה בכנסת, שם הופעלו עליו לחצים כבדים להתפשר. מנגד, שורה ארוכה של חברי כנסת משמאל עמדו מחוץ לחדר בחזית אחת.

גם אם מדובר רק בהצגה הקבועה לתקשורת של התנגדות עזה והסכמות ברגע האחרון, המאזן מחוץ ללשכת ראש הממשלה יכול להדאיג את מצביעי ימינה ותקווה חדשה. בזמן שחברי הכנסת בשמאל מאוחדים, במפלגות הימין נמצא פרש אחד בודד שעומד על העקרונות שלו. בימין חותמים על עוד ועוד פשרות מול הצד השמאלי בממשלה, גם חברי סיעתו קארה המשיכו לחתור לאחדות והסכם כמו בפעולת בני עקיבא טובה. עידית סילמן אותתה לכולם: בואו נסיים עם זה. ההתעקשות של חברי הכנסת משמאל הזכירה לי את חוק הקנאביס, אחד מסעיפי ההסכם הקואליציוני של תקווה חדשה שנפל בכנסת בקול ענות חלושה.

מוסי רז ואלון טל, מראשי המתנגדים בוחנים את הפשרה

מוסי רז ואלון טל, מראשי המתנגדים בוחנים את הפשרה.                                                                                צילום: כיפה.

לקראת השעה שש, יצא מסמך טרי מחדרה של עידית סילמן וחברי הכנסת משמאל הסתודדו ואישרו את הפשרה: רשות הרגולציה תוקם אבל כגוף מייעץ לשרים. למרות שלא ברור מה יעלה בגורלה של רשות הרגולציה אחרי ועדות הכנסת, הדוברת של קארה סימסה לי: "השגנו את מה שרצינו".

למרות הניצחונות לשמאל בשלושת עמודי המחלוקת, אחד מראשי המתנגדים לרשות לחש לי: "לא היינו צריכים להסכים".  ככה זה כשאתה נלחם על העמדות שלך בממשלה, ולא עסוק בפשרות וויתורים.


(מוסי רז על חוק ההסדרים).

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן