נשים לומדות תורה, ועל המדינה להכיר בכך | תגובה לרב אבינר

אנחנו לא רוצות להיות כמו הגברים, אלא שמדינת ישראל תכיר בלימוד התורה של נשים, כמו שהיא מכירה בזה של גברים | ראש מדרשת עין הנצי"ב מגיבה לרב אבינר, שטען כי הרבנות לא צריכה לאפשר לנשים להיבחן במבחני הלכה

הרבנית רחל קרן
י בתמוז התשפ
,
02 ביולי, 2020 16:24
הרבנית רחל קרן

הרבנית רחל קרןצילום: באדיבות המצולמת

בעם ישראל תמיד כבדו נשים, טען הרב אבינר

ואני שואלת: האמנם? במה התבטא הכבוד הזה - בהאזנה למאוויי ליבן, בפתיחת שערים בפניהן, או בהחלטה מה טוב להן ומה הן באמת רוצות? היכן הכבוד כשכל משאלה אמיתית וכנה של נשים נצבעת מיד באמירה: "הן רוצות להיות כמו גברים! ואם כך – זה פסול! אנחנו נגיד להן מה הכבוד הראוי להן". אינני מן הנעלבות, אבל זאת עמדה שיש בה עלבון.

ארגון עתים: "קוראים לרב אבינר להצטרף אלינו"

אני, אחת מן העותרות לבג"צ, ממש לא רוצה להיות כמו גברים. אולי הרב יודע טוב ממני עלי ועל חברותי, וכדבריו הוא חושב כך מתוך כבוד גדול. אבל, כבוד הוא להבין. כבוד הוא להקשיב לקול האמיתי של הנשים. 

ובמקרה זה הרב טועה. אני ממש לא מבקשת להיות גבר. טוב לי מאד להיות אשה ואם וסבתא ב"ה. טוב לי מאד שזכיתי להיות מורה בישראל במשך שנים רבות, להרבה מאד תלמידות וגם תלמידים. טוב לי להיות אשה שלומדת תורה ומשתדלת להעמיק בה ולהוסיף ללומדה וללמדה. 

"כה תאמר לבית יעקב ותגיד לבני ישראל" – נשים קדמו לגברים במעמד הר סיני, הן נקראו לשם ובאו. כך גם היום, נשים שומעות את הקריאה הגדולה היוצאת מאז מסיני ורוצות ללמוד תורה ובאות ללומדה. ומכוחה של תורה שהיא מגדלת את לומדיה ואת לומדותיה, כמאמר הגמרא: "אלף נכנסים למקרא.. מאה למשנה...", כך גם בבתי המדרש של נשים. הנשים הנבחנות היום במסלולי המבחן המקבילים, המבקשות להיבחן במבחני הרבנות, הן ראש הפירמידה של לימוד התורה הנשי בארץ ובעולם. כולן זכו ללמוד ולהיבחן אצל רבנים חשובים ולזכות בהערכה על ידיעותיהן בהלכה ובתורה. ואשרינו שכך – כי ככל שיגבה ראש הפירמידה, כך יגדל ויתרחב הבסיס – וכך יגדל ויתרחב לימוד התורה של נשים בכמות הלומדות, בהיקף הלימוד ובעומק הידיעות. וכבר עכשיו נשים אלו זוכות למה שזכתה דבורה "שקבלו אותה עליהם". ציבור גדול של נשים וגברים נזקק להן כמורות, כמדריכות, כמשיבות הלכה, ציבור גדול מעריך את הנשים האלו בגלל תורתן. 

אם כך, מה אנו מבקשות מהרבנות הראשית? ממש לא את מה שטופל עלינו הרב אבינר. אנחנו לא רוצות להיות "כמו גברים כדי שיעריכו אותנו".

אנחנו מבקשות את מה שאנחנו מצפות ממוסד כמו הרבנות הראשית, שרואה עצמו כמייצגה של התורה במדינת ישראל. מבחינתה של הרבנות הראשית תורתנו לא נחשבת והיא מסרבת לתת לנו אפשרות להיבחן במבחני ההסמכה הפורמליים שלה, רק משום שאנו נשים. למרות ההערכה שרוכש הרב אבינר לתלמידי ותלמידות חכמים שלא נבחנו, לא כך החליטה הרבנות הראשית. הרבנות יצרה את המבחנים כי חשבה שיש צורך באישור חיצוני אובייקטיבי לרמת הידע. ההסמכה היא אישור מתועד ובעל משמעות לרמת הידע התורני, והמסגרת של הבחינות מעודדת וממסגרת את הלימוד במסלול מובהק ומעשי. ההסמכה גם מאפשרת מעמד – כמו: רבני בית ספר וכו'. נשים בעלות מעמד מוכר זה תהיינה רבניות בבתי ספר של נערות שיראו בהן (ולא בגברים) דוגמא לחיקוי. 

והנה עתה, עם תשובתו של היועמ"ש בתשובה לעתירה, מודיעה מדינת ישראל שהיא מכירה בנשים לומדות תורה. מדינת ישראל בעצם נותנת הערכה פורמלית למה שמתהווה במשך 35 שנה. לא מכירה בהן שהן כגברים, אלא במעשה הגדול שעושות כאן נשים לומדות תורה. ואם מוסדות המדינה כך, אז ראוי היה שמועצת הרבנות הראשית והרבנים הראשיים, וגם הרב אבינר, ישמחו בעתירה זאת ויתמכו במגמתה, שכל כולה באה לחזק את לימוד התורה של נשים ולהעשיר את עולם התורה כולו.

אבל, לא כך. מדוע? ראו את "הנימוקים" במאמרו של הרב אבינר - כי פעם לא היה כך. אבל פעם לא היו כלל מבחנים של הרבנות, לא לגברים ולא לנשים. ראו את מאמרו של הרב אבינר.

אז מה יהיה עכשיו? המדינה בתשובתה מציעה "מסלול עוקף רבנות" וכך לא דורשת מהרבנות הראשית להכיר בנשים שנבחנו במבחניה שלה, אלא מציעה שהמשרד לענייני השכלה גבוהה יכיר בהן, כדי לתת להן את הזכויות המגיעות מכוח הסטטוס הלימודי שלהן. כתוצאה מכך הופכת הרבנות הראשית לפחות ופחות רלוונטית. הרבנות כבר לא תהיה היחידה "במגרש", ותהווה כתובת וסמכות לפחות ופחות קהילות וא.נשים. 

נראה שיש בכך ברכה גדולה, כי מסלול עוקף זה מצטרף ל"גיור כהלכה" ולכשרות האלטרנטיבית, ולטוענות הרבניות שנכפו על הרבנות הראשית על ידי בג"צ, וליועצות ההלכה ועוד ועוד. כך יפקע המונופול של הרבנות על כל קלקוליו, ואולי מתוך כך תרבה תורת אמת בתוכנו.

הרבנית רחל קרן היא ראש בית המדרש במדרשת עין הנצי"ב, ואחת העותרות בבג"ץ שהגיש ארגון 'עתים' בשיתוף עם קולך ומרכז רקמן באוניברסיטת בר-אילן

יש לכם מה להגיד? שלחו מאמר דעה למערכת
02.07.2020

1. נו באמת, (פמיניסטית שפויה)

המדינה מכירה בכל מה שנשים לומדות באוניברסיטה למשל, כולל תורה. מה רע לך? את רוצה שיכירו בזה שאת רוצה לדקור רבנים בעין? תדקרי את עצמך.

דווח על תגובה לא ראויה
02.07.2020

2. "אבל, כבוד הוא להבין. כבוד הוא להקשיב לקול האמיתי של הנשים" אבל כבוד זה גם להקשיב לקולה האמיתי של התורה ושל המסורת (ולא לפנות לבג"ץ בשביל לקיים בעצמכן "ודאשתמש בתגא ח)

דווח על תגובה לא ראויה
02.07.2020

3. תודה על ההשוואה לכשרות האלטרנטיבית. עכשיו אני מבין שמדובר בכוח שלא איכפת לו מהחוק. (כזכור, החוק מאפשר רק לרבנות לתת כשרות)

כשמדובר בנישואין וכשרות, החוק מסמיך רק את הרבנות וכל פעילות "עקופת" היא לא חוקית.
אז לא רק הלכה ומסורת, אלא גם החוק לא חשוב לכן!

נשים וגברים בכל הדורות למדו תורה כי התורה היתה חשובה להן. לא ההכרה!
והם עשו זאת ללא צורך בהכרה, וללא הכרה. גם כיום, אגב.

דווח על תגובה לא ראויה
02.07.2020

4. המסר מובן: לימוד ללא הכרה של הממסד לא שווה! (ממש תורה לשמה ...)

דווח על תגובה לא ראויה
02.07.2020

5. תודה לאל, יש מדינה שתכיר בלימוד תורה שלנו, כי ההכרה של נותן התורה לא מספיקה (נקודה למחשבה)

דווח על תגובה לא ראויה
02.07.2020

6. בעלה לא רב ולכן היא לא רבנית ותפסיקו (נועה)

להיות רפורמה. הזלזול שלה בתלמידי חכמים מלמד כל כך.

דווח על תגובה לא ראויה
02.07.2020

7. מספיק לנצל אותנו הנשים כדי לערער את היהדות של מדינת היהודים (אישה)

א. כידוע בימינו יש נשים מכל שכבות הציבור שבקיאות ולומדות הרבה תורה.

ב. משום מה המאבק כאן לקבל תעודות רבנות הוא מאבק מכיוון מאוד ברור.

ג. ואותו כיוון מאוד ברור הוא הכיוון שגם תומך בחילולי קדושת הכותל בפולחן של הקבוצה הפלילית הרפורמית הקרויה "נשות הכותל", שעוברות על "לא תישא את שם ה' לשוא" בכותל, ועוברות על החוק בכותל, ובמסווה של "פמיניזם" מכניסות טקסטים כופרניים ולעגניים דווקא במקום הכי קדוש, במקום שהשכינה שורה בו, וגורמת חלילה להיפך הברכה בעולם. והכל במסווה של פמיניזם.

ד. והואיל ואותה קבוצה שנלחמת כאן נגד הרבנות באמצעים משפטיים, היא היא אותה קבוצה שגם תומכת (חלקן תומכות, חלקן לא מתנגדות, חלקן מגיעות באופן פעיל לפולחן הרפורמי!) בעבודה הזרה הרפורמית בכותל, לכן מגמתה של אותה קבוצה ברורה גם פה.

ה. רמז: הבג"צ הבא יהיה להיות "רבה ראשית" באיזה מושב או עיר. והשלב הבא יהיה שאותה "רבה" גם תתיר לכהן להתחתן עם גרושה וגם תחליט שגויים הם יהודים כי הם נורא רוצים להחשב כיהודים, וגם תתיר ממזרים. וכבר קראנו מאמר אחד או שתיים של חברותייך היקרות והפמיניסטיות מאוד, שהוכיחו שזו היא המגמה: לרסק את היהדות פה באיצטלה של פמיניזם.

ו. והמבחן שלכן היה בכותל: הרי אתן הוכחתן שזאת מגמתכן בכך שלא הצטרפתן למאבק נגד הקבוצה הרפורמית "נשות הכותל", והיו גם כמה מחברותיכן שהצטרפו באופן פעיל לקבוצה הפוגענית והאנטי יהודית הזו, למרות שהן פוגעות בקדושת הכותל ועוברות על ההלכה וגם על החוק!

אז מה לכן כי תרצו תעודות על פסיקת הלכה אם ההלכה אינה נר לרגליכן?

או במילים אחרות: די כבר. מספיק לנצל אותנו הנשים כדי לערער את היהדות של מדינת היהודים.

דווח על תגובה לא ראויה
02.07.2020

8. די עם הכותרות הרועשות אשה לא חייבת ללמוד תורה. (נשים קלילות)

כי הבעל לומד ונותן לה חצי ממה שלומד. די עם הבינה. היתירה להוכיח שאנו פה ואני דן. די עם ההפקרות והזלזול די עם האחכס במחשבה של אשה. לא צריכים שתלמדו רק נשים עם נשים.

דווח על תגובה לא ראויה
02.07.2020

9. האם חשובה יותר ההכרה המשפטית/מדינית/בג"צית או ההליכה הישרה עם התורה? (ניב)

מחילה, אבל נצטווינו לשמור את התורה באמצעות הליכה לפי דעת גדולי הדור שבכל דור והעניין הזה שכל כמה זמן מגיעה קבוצה שפועלת אחרת מדעת גדולי הדור ורוצה שיפעלו לפי הבנתה זה בעייתי. תבינו את זה, זה לא שאין כבוד אליכם, אלא זה הרצון שלא לשנות דברים ללא הסכמת גדולי הדור כי אנחנו רוצים לפעול לפי רצון השם וזה הכי חשוב.
ברצינות, תשתדלו להבין את הצורה שבה עם ישראל משמר את התורה לפי החוקים והשיטות והדרכים שבהם נדרשנו כבר מלפני אלפי שנים לשמור את התורה ומצוותיה בעם ישראל.

דווח על תגובה לא ראויה
02.07.2020

10. די, פמניסטיות, שחררו אותנו מעולכן המכביד!אנחנו גאות במה שאנו היום. בלי הסמכה (דתיה)

.

דווח על תגובה לא ראויה
02.07.2020

11. תראו בתגובות כמה אתן שנואות! אבל אתן אהבות בבגץ ובתקשורת. תתביישנה! (שמחה)

.

דווח על תגובה לא ראויה
02.07.2020

12. למה את לומדת תורה? (שאלת מפתח)

אם את לומדת כדי לעשות רצון ה', יש דרכים טובות יותר, וי לשאול עד כמה את מצטיינת בהן...
אם את לומדת על מנת לעשות - יש הלכה וצריך לקיימה וכדלהלן, ואם לא - נח שהיתה נהפכת שלייתך על פנייך. כך נאמר בתורה שבשמה כביכול את מתהדרת לדבר...
אם את לומדת לסמיכה לרבנות - צריך להבהיר שיש הבדל בין ידיעת התורה, לבין רבנות. מי שיודע הרבה תורה (והוא ירא שמיים) הוא תלמיד חכם, רב זה תפקיד ציבורי, שעל פי התורה מסור לגברים בלבד.
אשה חכמה שלמדה הרבה תורה, זה מורכב, זה יכול להיות טוב ויכול להיות רע, אבל אין לזה שום קשר לתפקיד רב...

דווח על תגובה לא ראויה
02.07.2020

13. 4,000 משגיחי כשרות, 30 פקחי בטיחות בניה בישראל - זו תמצית הרבנות הראשית. (יאיר)

הרבנות מושחתת (עם נציגים בבתי הכלא), חולה בנפוטיזם, כסף שחור, ועדתיות.

אבינר, יסלחו לי הקוראים, לא ממש יכול לשמש מורה רוחני אחרי פרשת הקלטת והשירים בצרפתית (חפשו בגוגל - הוא לא הכחיש, רק אמר שלא הובן) ואחרי שרוב ילדיו חזרו בשאלה.

דווח על תגובה לא ראויה
02.07.2020

14. בלי תלמודן של נשים צדקניות לא תשלם הגאולה (משה אהרון )


הגיע העת גם לתורתן של נשות ישראל
01/07/2020 14:32:11
הרשתות מלאות בתגובות לא אוהדות לנשים

המבקשות למצות את עצמן בלימוד התורה וההלכה .

הרקע העיוני של הסוגיה די דל וביקשתי גם לצרף את דעתי בעניין :



הדינאמיקה שאנו עדים לה למעשה הינה חלק מובנה מתהליך הגאולה.

שגם על כך נאמר שבזכות נשים צדקניות תבוא הגאולה.

בתורה יש את אור פניהם של כל בני האדם עלי אדמות .

היא התורה תגיע ל"פירקה" הגאולי .

כשכל אדם ישכיל להאיר בה את אור פניו שלו

ולצרפו לכלל האור הגנוז הגדול. נשמע פואטי או הזוי

אך אנו מאמינים בכך.

עד אז לא יתקיים ומלאה הארץ דעה את ה' כמים לים מכסים.

ועד אז לא תבוא עלינו הגאולה השלמה.

ועתה צאו וראו העולם הגברי כמעט וכבר מיצה עצמו

בהארת פניהם של גברין יהודאין בתורת ישראל .

ונותר עוד רחוק הביטוי של פניהן של נשות ישראל בתורת ישראל .

שאם לא כן לא נגיע לגאולה השלמה המיוחלת .

הביטוי והיו "לבשר אחד" משקף גם ייעוד

של בשורה אחת .

תורת ישראל מייחלת גם לבשורתן של הנשים

שיהיו לבסוף ל"אחד".

ביחד עם בשורת הגברים.

הנה כי כן ,בלעדי שלב חיוני זה גם לא נגיע

לרמה ההיכרחית לה לגאולה

של :"ומלאה הארץ דעה את ה'.

אז יאלה, שחררו ,תנו ואפשרו לנשות ישראל

להאיר גם את פניה האחרים והמשלימים של תורת ישראל.

שרק בגלל צדקניות שבהן תבוא עלינו לבסוף

גם הגאולה השלמה. .

והנותן.....

והאומר....

דווח על תגובה לא ראויה
02.07.2020

15. ל- 2, ה"קול האמיתי של התורה" לפי הרמב"ם הוא שאשה כלל לא תצא מהבית. אה, זה היה במאה ה-12? (מעיין )

דווח על תגובה לא ראויה
02.07.2020

16. תגובה ל-15 (אישה)

זו בדיוק הבעיה, שהקבוצה הזו שנלחמת דרך הבג"צ לא מייצגת את ציבור הנשים המאמינות. היא מייצגת נשים רפורמיות שקוראות לעצמן אורתודוכסיות ותומכות בעבודה זרה, בביטול הלכות, ובהרס היהדות במדינת ישראל. (ראינו מה ה"כביכול אורתודוכסיות" עושות בכותל). אז זה נחמד להעריך נשים אבל הקבוצה הרפורמית הזו לא לא לא מייצגת אותנו. נקודה.

דווח על תגובה לא ראויה
02.07.2020

17. תגובה ל-14 (יאיר) (חייזרית )

יש לך בעיה עם 4000 משגיחי כשרות? אנחנו צריכים משגיחי כשרות בשביל לאכול אוכל כשר. לא נאה לך? לפחות תשתוק.
וזה ממש שיטה מעניינת של כל הרפורמים והקונסרבטיבים ויתר הכופרים, להשתמש בכל מיני מילות גנאי לכל מה שלא מוצא חן בעיניהם. אבל זה כבר נמאס!
במקום להגיד אב שילדיו ממשיכים בדרכו - אומרים נפוטיזם.
במקום להגיד מוסד שמקבל תרומות - מעלילים עלילות של כסף שחור.
במקום להגיד שכל עדה ממשיכה את דרך אבותיה - אומרים עדתיות.
במקום לכבד רבנים - קוראים לרבנים בלי תואר.
במקום לכבד אנשים ואת דעותיהם באשר הם - הולכים ופוגעים בכל אחד בנקודה הכי רגישה שלו. ולמי אין נקודות רגישות?
ואם מישהו מעז לומר להם מילה אחת של ביקורת - ישר הם רצים לפוצץ אותו עם תביעות משפטיות שקריות ומרושעות כי הרי יש להם מלא מלא כסף.
בלוף אחד גדול.
ושוב פעם שים לב יאיר הקונסרבטיבי:
***פמיניזם אמיתי זה לדאוג שיהיה טוב לאישה. זה לא לנצל נשים כדי לפורר את היהדות כאן!***

דווח על תגובה לא ראויה
02.07.2020

18. ל-16 (צא ולמד)

הציטוט שהבאת לא נכון. הרמב"ם לא אמר כזה דבר שאישה לא תצא בכלל מהבית.
ואגב בימי הקורונה זה לא רעיון כזה גרוע, אבל הרמב"ם לא אמר כזה דבר.
צא ולמד.

דווח על תגובה לא ראויה
02.07.2020

19. הגב' בתמונה אפילו לא טורחת להתלבש צנוע (גל )

למה לך ללמוד הלכה עם במילא את לא מקימת אותה

דווח על תגובה לא ראויה
02.07.2020

20. על מה המוהומה בסך הכל עוד אישה שרוצה להרים קולה. (דרי)

דווח על תגובה לא ראויה
02.07.2020

21. למרבית המגיבים (חיים)

הגברת שבתמונה כפי שקרא לה מס 20, לימדה את ביתי תורה. היא עשתה זאת באהבה, בעמקות, בידע רב ובאופן אורתודקסי כפי שאתם נוהגים לדייק כאן.
אתם לא מכירים אותה אבל הזדזתם לרכל , להשמיץ ולבטל בלי ששמעתם אותה אפילו פעם אחת. אני לא יודע מי הוא רפורמי אבל להבנתי, אדם שעושה רפורמה בתורה הוא מי שבוחר לשנות אותה מהיסוד. מי שהולך רכיל משנה את התורה מהיסוד "לא תלך רכיל בעמך" (ויקרא קדושים) ועובר על איסור דיאורייתא כפי שכתב הרמב"ם בהלכה א בהלכות דעות פרק ז'. עוד שבוע מתחילים 3 השבועות לפני חורבן הבתים שחרבו בגלל שנאת חינם, בבקשה הספיקו לנו שני בתים.
שבת שלום

דווח על תגובה לא ראויה
02.07.2020

22. המדינה החילונית גם מכירה בגוים כיהודים. אז מה??? (מני)

.

דווח על תגובה לא ראויה
03.07.2020

23. כל החולי של הציונות הדתית מזוקק ל30 משפטים בדמותך. בושה לכם. (יואל)

דווח על תגובה לא ראויה
03.07.2020

24. תגובה ל-22 (אישה)

אף אחד לא דיבר על הרבנית רחל קורן, אבל היא כתבה את דעתה, וזו זכותם של הגולשים להגיב בצורה עניינית ולחלוק על דבריה. ביקורת והעברת אינפורציה למניעת נזק עתידי אינם לשון הרע ואינם רכילות ואין בהם איסור הלכתי כלשהו (ראה הלכות שמירת הלשון, כלל ד' סעיף י"א, ועוד). ואיסור חוקי בודאי שאין דברים אלו.
ואנו דיברנו באופן כללי על התופעה של נשים פמיניסטיות-ליברליות, שנותנות בתמימות שלהן את הכח שלהם לארגונים הרפורמים להחריב את היהדות של מדינת היהודים, וגם הבג"צ הנוכחי מצטייר כחלק ממגמה כואבת זאת. שהרי בשביל מה אישה צריכה כושר לרבנות, אם לא בשביל אחר כך להגיש בג"צ שהיא רוצה להיות רב של קהילה, ואחר כך להתיר עגונות מרוב רחמים ולהתיר ממזרים מתוך רחמים ולהתיר נישואי תערובת מתוך רחמים ולתמוך בעבודה זרה בכותל מתוך שיקולים זרים עד מאוד, וכו' וכו', והדברים ברורים.
בקיצור, הפמיניסטיות פה למרבה הצער עלולות מהר מאוד להוות סוג של סוס טרויאני שפוגע ביהדות של מדינת היהודים.

דווח על תגובה לא ראויה
03.07.2020

25. תגובה ל-25: אתה אישה כמו שאני מטאטא. ולגופו של עניין: (יאיר)

מדובר בעניין פשוט וברור - ההגמוניה הגברית-לבנה נסדקת (לא רק אצלנו, בכל העולם) זה נורא מלחיץ כי זה אומר שעולם חדש ושונה מתהווה ואלו שנהנו מפריווילגיות שקבלו עם לידתם, יצטרכו לחלוק אותם עם אחרים ולהתאמץ כד להוכיח שהם אכן זכאים לה.

דווח על תגובה לא ראויה
03.07.2020

26. תשובה ל-26: אני אישה וזה אומר שאתה מטאטא. לי יש ת"ז אבל לך האם יש לך תו קניה של מטאטא? (אני אישה)

אני אישה וזה אומר שאתה מטאטא. לי יש ת"ז אבל לך האם יש לך תו קניה של מטאטא?
ולגופו של עניין:
א. ביהדות תמיד היה לנשים מעמד מיוחד.
ב. לטפל בילדים זו מטלה מאוד חשובה, מאוד יקרה ומאוד מאוד מאוד אינטליגנטית (אין שום טכנולוגית AI לעשות זאת), ומי שמזלזל במטלה החשובה הזו - מזלזל חלילה בעתיד של הדור הבא.
ג. מי שרוצה לנצל את התסכול וחוסר הסיפוק של כמה פמיניסטיות מבולבלות בשביל להרוס חלילה את היהדות, דרך שימוש בנשים תמימות כסוס טרויאני רפורמי, שיחפש בבקשה דרך אחרת כי השקר שלו נחשף.
ד. שבת שלום.

דווח על תגובה לא ראויה
05.07.2020

27. עוד נסיון עלוב של הנאו רפורמים להשתלט, זה הכל (יהודי של אמת)

ידוע שהיו הרבה נשים צדקניות, אך מעולם לא הייתה סמיכה להוראה לנשים, ואם כן, מה נשתנה? ברור שהכל זה נסיון של הנאו רפורמים לנעוץ עוד צפורן בבשר חיי הדת... מה אתם עיוורים ???? חשוב להם סמיכה כמו שחשוב לנשות הכותל מצוות תפילין או ציצית....

דווח על תגובה לא ראויה
05.07.2020

28. רבניות יקרות, יש לי קושיה! (יהודי פשוט)

אם קושרות אתן כתרים לראשו של הבג"צ (ערכאות), תורה - מה תהא עליה? אתמהה

דווח על תגובה לא ראויה
06.07.2020

29. יישר כח הרבנית רחל, אמיצה וחכמה (אישה)

צריך כל כך הרבה כח לעמוד מול גל הבורות, המיזוגניה, השמרנות. ולהישאר מחייכת ועדינה בדברייך הבוטחים

דווח על תגובה לא ראויה
06.07.2020

30. האם לא ניתנה התורה לכל עם ישראל – נשים וגברים? (ממה)

האם לא ניתנה התורה לכל עם ישראל – נשים וגברים?
נשים היו שותפות בהכרעת דין. דבורה לא הייתה רק נביאה, היא הייתה שופטת ומכריעה בדין.
בתקופת התנאים אנו מוצאים את ברוריא (ברוריה) בתו של רבי חנניה בן תרדיון ואשת רבי מאיר. היא למדה תורה. בתוספתא (כלים מציעא א, ו) ישנה מחלוקת בין רבי טרפון לבין החכמים ופתאום מתערבת במחלוקת זו אישה אחת בשם ברוריא. הביאו את הדברים לרבי יהודה, ושם התוםפתא אומרת: "כשנאמרו דברים לפני רבי יהודה אמר: יפה אמרה ברוריא. זו דוגמה אחת. היא הביעה דעתה בשאלות הלכתיות נוספות וידה הייתה על העליונה.

דווח על תגובה לא ראויה
06.07.2020

31. מזל שבנות צלפחד לא פנו כמותכם לפופוליזם של קרח, אלא בחרו לשטוח טענותיהם בפני בית דינו של משה (צלפחד בן חפר)

דווח על תגובה לא ראויה
כתבו תגובה
המשך באמצעות
שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון
יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר

מטוסים, מסוקי קרב וכלי טיס נוספים של צה"|ל תקפו אמש בסוריה. ארכיון צילום: פלאש 90. עופר צידון

בתגובה להנחת המטען: צה"ל תקף יעדים בסוריה

קרא עוד