טור ההצבעה על חוק האזרחות חושפת את העוול שנעשה למצביעי הימין

ההצבעה על חוק האזרחות של רוטמן בה התייצבו כל סיעות הימין והצביעו עבור ההיגיון הביטחוני הפשוט חשפה את גודל העוול שעשו הפוליטיקאים בימין לציבור ובשמאל נלחצו משיתוף הפעולה | צל"ש לסמוטריץ' וטר"ש לשר התפוצות

עמיאל ירחי עמיאל ירחי, חדשות כיפה 11/02/22 08:11 י באדר א'

ההצבעה על חוק האזרחות חושפת את העוול שנעשה למצביעי הימין
שולחן הממשלה בזמן העברת חוק האזרחות , צילום: נועם מושקוביץ/דני שם טוב דוברות הכנסת

המוני מצביעי ימין מאוכזבים ברחבי הארץ קבלו השבוע הצצה נדירה לממשלה שיכולה הייתה לקום. ההצבעה על חוק האזרחות של רוטמן בה התייצבו כל סיעות הימין והצביעו עבור ההיגיון הביטחוני הפשוט חשפה את גודל העוול שעשו הפוליטיקאים בימין לציבור, כל אחד בתחומי אחריותו, מי שלא הצביע בעד החוק, הוא יאיר לפיד, שמאל על מלא, השותף הבכיר של בנט שהתעקש לומר השבוע במענה לכיפה שההסכם באביתר לא תקף. מציע ללפיד לכבד הסכמים, בסופו של דבר הוא תלוי בהסכם שבנט חתם איתו.

בשמאל נלחצו משיתוף הפעולה, תזכורת כואבת כמה הימין חזק וגדול בישראל (למעלה מ-70 מנדטים) והשמאל זניח, עולה לשלטון רק בזכות מלחמות היהודים. לא שיש לי אשליות לכמה ימנית תהיה ממשלה שמורכבת רק מגוש הימין, אבל חוקי אזרחות יעברו פה, ולא תהיה ובממשלה לא ישבו שרים ששונאים מתנחלים. נכון שממשלות הימין של נתניהו לא הביאו הישגים גדולים להתיישבות, וכשנתניהו אמר השבוע בכנס ירושלים: "הקמנו את היישוב עמיחי", הוא שכח לציין שתושבי עמיחי הם מפוני עמונה, אבל בהחלטות קטנות של משרדים גדולים ההתיישבות יכולה להיות בידיים טובות. 

למעשה, זאת לא ממשלת 10 מעלות ימינה, אבל אם ניקח את חוק האזרחות כדוגמא, ממשלות ימין לא היו מוסיפות את התיקונים החשובים של רוטמן, או חושבות להוסיף את מה שדרש בתמורה לעזרת האופוזיציה בהעברת החוק, עזרה לקואליציה מבישה שלא מסוגלת להעביר חוק בטחוני חשוב. בסוף ההצבעה על חוק האזרחות ברכה מיכל רוזין את רוטמן במרירות על ההישג, והוא ענה לה קצת בצדק, "זה לא היה קורה בלעדיכם".

אבל למרות ההישג של ציר שקד רוטמן בהעברת החוק, השנאה וחוסר האמון בין מפלגות הימין בכנסת עדיין גדול מאוד. בימינה חוששים שהציונות הדתית תעשה להם את המוות בוועדה בדרך לקריאה שניה ושלישית, וגם המכתב עליו חתמו ראשי מפלגות הימין הושג ביזע רב נוכח חוסר האמון הכבד.

אז נכון, בשמאל נלחצו משיתוף הפעולה, בעיקר כי אין להם יכולת אמתית לאיים או עם מי לייצר גוש נגדי שיביא רוב בהצעות חוק שמאלניות, אבל הימין עוד רחוק מחיבורים. זכורה לי במיוחד ישיבה שהתקיימה לאחרונה בוועדת הכנסת, חברי ימינה והציונות הדתית צעקו שם אחד על השני בלי סוף, חברי הכנסת מהעבודה שנכחו בישיבה לא הצליחו להבין את גודל השנאה.

צל"ש

חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' יצא השבוע לשליחות חשובה בתפוצות, סמוטריץ' ממעט לצאת מהארץ אבל נסע כדי להיפגש עם קהילות יהודיות בעולם, לא מטעם שדולה כל שהיא או ארגון ידידות וטפיחה על השכם כמו רבים מחברי הכנסת, נטו כדי לחזק את הקשר עם יהודי העולם. אפשר להתחפר בתוך יהודה ושומרון או בייס המצביעים אבל המהלך כאן היה גדול יותר וחשוב יותר, וכמעט נטול תקשורת, בשונה מחבריו במשכן הכנסת שכל טיסה שלהם בחו"ל עמוסה במדיה וסרטונים משל הם נסעו לחתום על הסכם שלום ולא לביקור בפרלמנט השוודי.

אבל יש מי שרואה בעין רעה את השליחות, ופה אני עובר לדבר על הטר"ש, ציוץ מכוער של ארגון יהודי בבריטניה זכה לחיבוק גדול משר התפוצות נחמן שי ששכח שתפקידו הוא אחדות בעם ישראל, ושאר שרים בשמאל שאין להם בעיה עם שלל חופשות של לפיד בפריז (שלוש במספר מהקמת הממשלה) אבל חלילה שבצלאל יטוס לחו"ל. לא טוב להם שהציונות הדתית דואגת לאחינו, הם תייגו את סמוטריץ' כמתנחל אז מה פתאום הוא פולש לטריטוריה שלהם, יהדות התפוצות, שם הם אוהבים לטנף על חיילי צה"ל. 

גורם בסוכנות שדיברתי איתו לאחרונה סיפר לי על הקהילות האורותודוקסיות הציוניות, קהילות שמתאימות להשקפה של סמוטריץ', קהילות ששומעות מה קורה בישראל וישמחו לביקור של מישהו בדמותם, במיוחד לאור המינוי המסתמן של פרופסור רות קלדרון ליו"ר הסוכנות.