בתי הספר בת"א החליטו: לא לציין את יום הזיכרון לרחבעם זאבי הי"ד

מנהלי בתי הספר בכל מערכת החינוך בתל אביב החליטו באופן גורף שלא לציין השנה את יום הזיכרון לרחבעם זאבי שיחול מחר. הנימוק: הדברים המיוחסים לזאבי כמו אלימות נגד ערבים, קריאה לטרנספר והטענות לפגיעה מינית בנשים, כפי שפורסם בתחקיר "עובדה" בשנה שעברה

חדשות כיפה חדשות כיפה 18/10/17 15:26 כח בתשרי התשעח

בתי הספר בת"א החליטו: לא לציין את יום הזיכרון לרחבעם זאבי הי"ד
רחבעם זאבי גנדי, צילום: flash 90

בניגוד להנחיות משרד החינוך מנהלי בתי הספר בכל מערכת החינוך בתל אביב החליטו באופן גורף שלא לציין השנה את יום הזיכרון ה-16 לאלוף רחבעם זאבי (גנדי) ז"ל, שיחול מחר (ה'). כך פורסם היום ב'הארץ'.

במשרד החינוך הוחלט משנת 2010 כי יום הזיכרון יצוין במערכת החינוך. המנהלים נימקו את ההחלטה בשל הדברים המיוחסים לזאבי כמו האלימות נגד ערבים, הקריאה לטרנספר והטענות לפגיעה מינית בנשים, כפי שפורסם בתחקיר "עובדה" אשתקד. 

הויכוח על יום הזיכרון והתכנים המועברים בו נוגעים בחברה הישראלית מאז התחקיר של עמרי אסנהיים ב'עובדה' בו פורסמו קשריו של גנדי עם העולם התחתון, אלימות ופגיעה בנשים. משפחתו של גנדי טענה כי זה לא מוסרי לפרסם תחקיר עם האשמות כל כך חמורות אחרי עשרות שנים ובעיקר אחרי רציחתו וללא שיוכל להשיב אך המערכת הפוליטית שמעולם לא חיבבה את האיש ודעותיו, קפצה על ההזדמנות.

כבר בשנה שעברה, כל חברי סיעת מר"צ הודיעו כי יחרימו את הישיבה, ח"כ תמר זנדברג אמרה כי "מצפונית, אני לא יכולה לשבת שם". אל סיעת מר"צ הצטרפו ח"כ קסניה סבטלובה וח"כ יואל חסון מהמחנה הציוני וחברי הכנסת של הרשימה המשותפת.

בחודשים האחרונים התעוררה ביקורת ציבורית רחבה על הכוונה להנציח את גנדי בשער הגיא. לדברי המתנגדים, ביניהם ותיקי הפלמ"ח כדוגמת האלוף במיל' שייקה גביש והמשורר חיים גורי, הוא כלל לא לחם באיזור, כך שאין סיבה שהוא יונצח שם. בסופ של דבר נמצאה פשרה והוחלט כי מרכז ההנצחה לגנדי יוקם בשומרון ואילו בשער הגיא יונצחו לוחמי חטיבת הראל.

האלוף במיל' רחבעם זאבי, ב-2001 נרצח על ידי שלושה מתנקשים פלסטינים, אנשי החזית העממית. בעת הירצחו היה שר התיירות בממשלת ישראל, וחבר כנסת מטעם מפלגת מולדת בסיעת האיחוד הלאומי.