שב"כ לעצירים המנהליים: קחו אחריות על אירועי חווארה ותשוחררו

במחלקה היהודית בשב"כ, הציעו לנערים מהשומרון שיושבים במעצר מנהלי, לקחת אחריות על אירועי האלימות בחווארה ולחתום על מכתב לפיו הם מתחייבים לשמור על שקט ובתמורה ישוחררו מהמעצר. העצורים סירבו להצעה

ישועה תורג'מן ישועה תורג'מן, חדשות כיפה 04/05/23 10:05 יג באייר התשפג

שב"כ לעצירים המנהליים: קחו אחריות על אירועי חווארה ותשוחררו
נערים בשומרון, ארכיון, צילום: Kobi Gideon / FLASH90

העצורים המנהליים: כבר מספר חודשים, מאז אירוע האלימות של תושבים בשומרון נגד תושבי הכפר חווארה, יושבים שני פעילים במעצר מנהלי. בקרב גורמים בימין יש זעם רב על עצם המעצר, כשבעבר הופעלו לחצים על השרים בן גביר וסמוטריץ' על מנת שיפעלו לשחרורם. בשב"כ הציעו לנערים לחתום על מכתב לפיהם הם לוקחים אחריות על האירועים ומבטיחים לשמור על השקט ובתמורה תשוחררו, כך דווח הבוקר (ה') בגל"צ. הפעילים סירבו להצעה.

ראש מועצה ורב מוכר מתווכים בין הצדדים

את ההצעה, קיבלו הנערים מהמחלקה היהודית בשב"כ, שם התחייבו בפניהם כי לא ייעשה בו שימוש משפטי ולא ניתן יהיה להחשיבו כהודאה במעשים. הפעילים כאמור, סירבו לחתום על המכתב וטוענים כי אין להם כל קשר לאירועי האלימות בחוארה. על פי הדיווח בגל"צ, זוהי לא ההצעה הראשונה של השב"כ לפעילים כאשר מי שמתווך בין הצדדים, הם גורמים בהתיישבות ובינהם ראש מועצה ורב מוכר. 

חווארה ביום ראשון האחרון

חווארה בליל הפרעות, האחרון צילום: ללא

"השב"כ מנסה ללא משפט לכפות על עצורים להודות בדברים שלא עשו"

מקור בסביבתם של הפעילים אמר לגל"צ כי "המחלקה היהודית בשב"כ שוברת שיא ומנסה ללא משפט לכפות על עצורים להודות בדברים שלא עשו, וכך להכשיר בדיעבד את המעצרים המנהליים. זו הצעה שמאפיינת גוף מאפיונרי", בסביבת הרב המגשר אמרו: "יש לנוער הזה כוחות אדירים שחשוב להפנות אותם לכיוונים חיוביים וטובים".

כזכור, לאחר הפיגוע הקשה בחווארה, בו נרצחו האחים ההל ויגל יניב הי"ד, הגיעו עשרות פעילי ימין לכפר במהלך הלילה ופגעו ברכוש תושבי הכפר כולל שריפת רכבים. לאחר ההתפרעויות, שזכו שגינויים במערכת הפוליטית, נעצרו מספר פעילים בחשד למעורבות באירועים, שניים מהם כאמור, יושבים במעצר מנהלי.

משירות הביטחון הכללי ומטעם ראש המועצה, לא נמסרו תגובות.