אחרי אירועי חברון הח"כים יוזמים: איסור בחוק על צילום חיילים

לאחר האירוע האלים בחברון אשר בסיומו לוחם גבעתי נשלח למאסר בכלא צבאי, הגישו מיקי זוהר ואלי דלל הצעת חוק שתאסור על צילום חיילים בפעילות מבצעית. העונש המוצע: מאסר עד 5 שנים | מתן פלג: "חשוב שידע כל מפריע כי פעולתו תישא עונש בצידה"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 08/12/22 09:36 יד בכסלו התשפג

אחרי אירועי חברון הח"כים יוזמים: איסור בחוק על צילום חיילים
הלוחם שנשלח למאסר, צילום: צילום מסך עיסא עמרו וטל שגיא

לאור אירועים לא מעטים בהם אנרכיסטים ופעילי שמאל קיצוני מצמידים מצלמות לחיילים בשעת פעילות מבצעית ומנסים להפריע להם בשעת מילוי תפקידם, ולאחר האירוע האחרון בו לוחם גבעתי נשלח למאסר בכלא צבאי בעקבות עימות עם פעילי שמאל קיצוני - הגישו חברי הכנסת מיקי זוהר ואלי דלל הצעת חוק שתאסור על צילום חיילים בשעת פעילות מבצעית. 

"התכוון לפגוע בביטחון המדינה, דינו – מאסר עד עשר שנים"

הצעת החוק מגיעה לאחר מחקר של פעילי "אם תרצו" במסגרת פרויקט "צלם את הצלמים" אשר בא לתעד את האנרכיסטים שמצלמים ומפריעים לחיילי צה"ל. לפי ההצעה, אשר נוסחה בסיוע האגף המשפטי של תנועת אם תרצו - "המסריט או מצלם חיילים ואנשי כוחות הביטחון בעת מילוי תפקידם, כאקט מחאתי בכוונה מודעת להפריע בביצוע משימתם או בכוונה לערער את רוחם בעת ביצוע משימתם, דינו – מאסר עד חמש שנים; התכוון לפגוע בביטחון המדינה, דינו – מאסר עד עשר שנים". 

ההצעה כוללת עונש למי שמפיץ את אותם תכנים

בנוסף כוללת ההצעה עונש למי שמפיץ את אותם תכנים: "המפיץ ברבים תכני צילום כאמור, ובכלל זה באמצעות רשתות חברתיות והתקשורת הממוסדת בכוונה להכפיש ו/או לערער את רוח חיילי ישראל וכוחות הביטחון, דינו – מאסר עד חמש שנים; התכוון לפגוע בביטחון המדינה, דינו – מאסר עד עשר שנים."

נציין כי מאז שנת 2005, מפעיל ארגון "בצלם" הממומן בידי מדינות זרות, את פרויקט "חמושים במצלמות" במסגרתו מתעדים הפעילים את חיילי צה"ל בעמדות מבצעיות בשטחי יהודה ושומרון. הצעת חוק זו באה לתת מענה להפרעות האנרכיסטים לחיילים במילוי תפקידם. 

"זו הדרך לגבות את הלוחמים שלנו"

מיקי זוהר מסר כי המענה המידי למלחמה של האנרכיסטים בחיילי צה"ל הוא לאסור עליהם לצלם אותם. "בכל מדינה מתוקנת המצלמה הייתה מוחרמת והאנרכיסט היה נעצר. זו הדרך לגבות את הלוחמים שלנו", אמר. 

ח"כ אלי דלל ציין כי החיילים צריכים לקבל גיבוי. "אף אחד לא מתגייס בשביל לקבל הטרדות והצקות מאנרכיסטים. יש די והותר איומים ביטחוניים, לכן ראוי שנמזער את ניסיונות החיכוך וההטרדות הללו, בהתאם לנהלים החוקיים המקובלים בכל מדינות המערב"

מתן פלג יו"ר תנועת אם תרצו, מסר: "ההבדל בין צילום עיתונאי או תיעודי לבין שימוש במצלמה ככלי הפרעה נגד החייל הוא כהבדל בין שמים וארץ. לאור ההבדל הזה, חשוב גם שידע כל מפריע כי פעולתו שאף מסכנת את שלום החייל לא פעם, תישא עונש בצידה".