חילי טרופר נגד האשמת הקצינים הסרוגים באלימות הלוחמים בחברון

שר התרבות והספורט היוצא מגיב לאירוע בו תועדו לוחמי גבעתי מכים פעילי שמאל קיצוני, ואומר: "הם כשלו, יענשו ועדיין יהיו חיילים שלנו" | לדבריו, מי שתלו ברמיזה את התנהגות הלוחמים בריבוי הקצינים חובשי הכיפה בדרג הלוחם - שוגים

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 27/11/22 18:32 ג בכסלו התשפג

חילי טרופר נגד האשמת הקצינים הסרוגים באלימות הלוחמים בחברון
מפקד אוגדת איו"ש, תת אלוף אבי בלוט, צילום: דובר צה"ל

אירוע האלימות שהתפתח בחברון ביום שישי בין פעילי שמאל קיצוני ובין לוחמי צה"ל מגדוד צבר של חטיבת גבעתי ממשיך לעורר הדים. שר התרבות והספורט היוצא, חילי טרופר, הגיב היום (א') לתקרית, להודעת הרמטכ"ל אביב כוכבי ולגינויים שספג.

"לא צריך לסקול אותם באבנים מטאפוריות"

"האנשים שמותירים את הרמטכ"ל ואת מח"ט גבעתי בלי גיבוי ומכריזים שיבקשו הבהרות על דבריהם ומעשיהם בקבינט", פתח וכתב טרופר בחשבון הפייבסוק שלו, "עוד מטיפים על לתת גב לצה"ל??". לדבריו, "עצוב שדבריו הנכוחים של הרמטכ"ל: 'להילחם ולהישאר בני אדם, לנצח ולהישאר בני אדם', לא מקבלים תמיכה וגיבוי מצד כל מי שמבקש להנהיג את הממשלה הבאה".

השר טרופר כתב כי הסיפור הוא לא הלוחמים עצמם, "העליהום עליהם מיותר בעיני. מדובר בצעירים שבחרו לשרת כלוחמים, להגן על המדינה וכשלו במקרה הזה. השירות הכול כך מסוכן ומסובך בחברון, הקיצונים מכאן והקיצונים מכאן – מאתגרים את מיטב לוחמינו כל יום מחדש. לא צריך לסקול אותם באבנים מטאפוריות. הם כשלו, יענשו ועדיין יהיו חיילים שלנו. לא עליהם אני מבקש להתגולל. ובוודאי שלבי יוצא אל הוריהם".

"הנהגת הממשלה הצפויה בהתנהלות פופוליסטית שמפרקת את הממלכתיות"

טרופר כתב כי הסיפור הוא השתיקה "המבישה והמאכזבת" של חלקים בממשלה המתגבשת בימים אלה והתמיכה הלא כל כך מרומזת של מי בתוכם בלוחם המכה. "הימים האחרונים מבהירים היטב מי הם אלה שאינם מעניקים גיבוי לצה"ל ולמפקדיו. במקום לנקוט בעמדה ערכית ומקצועית ברורה ולתת גיבוי לכל דרגי הפיקוד בצה"ל, בוחרת הנהגת הממשלה הצפויה בהתנהלות פופוליסטית שמפרקת את הממלכתיות".

בהמשך הוסיף כי "אין דבר שמצדיק הנחתת אגרוף לפניו של מפגין ישראלי לא חמוש אשר שוכב על הקרקע, נקודה - הם בוחרים להתפתל". לדבריו, הסטנדרט המצופה מחיילינו גבוה ואסור להוריד אותו, "גם אם קשה". לשמחת של טרופר, "רובם המוחלט של חיילי צה"ל עומדים בו כל יום מחדש. כדי שהמקרה בחברון ישאר חריג ויוצא דופן, צריך להגיב באופן ברור וחד משמעי כלפיו.

"שניהם מפקדים מעולים שגם חובשים כיפה"

בסיום דבריו ביקש טרופר, להתייחס לנקודה נוספת: "ראיתי שהיו שתלו ברמיזה את ההתנהגות המבישה, בכך שיש היום הרבה קצינים חובשי כיפה בדרג הלוחם. חשבתי תמיד שספורט ספירת הכיפות בקרב הציונות הדתית כמקור לגאווה הוא טעות, ואין לקשור בין הכיפה לבין התקדמות. ואני בוודאי חושב שיש משהו מופרך ובזוי בספירת הכיפות ההפוכה – כאילו התנהגות אלימה של לוחם גבעתי קשורה בזהות הדתית של מי ממפקדיו".

"אני מכיר היטב את מח"ט גבעתי אליעד מואטי. הוא חבר קרוב עוד מימי השירות המשותף שלנו בצוותים מקבילים. מדובר בלוחם עז נפש, מסור וערכי מן המעלה הראשונה. אני גם מכיר ומוקיר באופן העמוק ביותר את מפקד אוגדת איו"ש אבי בלוט. שניהם מפקדים מעולים, שגם חובשים כיפה. אני סומך עליהם באופן מוחלט גם מקצועית וגם ערכית".

אביו של אחד הלוחמים שהושעו: