אשת הבית היהודי -מאיילת שקד שפרשה ועד עידית סילמן שנדחקה

במשך תשעת החודשיים האחרונים מקומה של האישה ברשימת הבית היהודי ידע מהמורות רבות, עד שבליל הבחירות האחרון הוכרע כי לא תיכנס אישה ברשימה הדתית לכנסת ה-22. מה זה אומר על הציבור הסרוג?

חדשות כיפה מירב כהן, חדשות כיפה 20/09/19 12:51 כ באלול התשעט

אשת הבית היהודי -מאיילת שקד שפרשה ועד עידית סילמן שנדחקה
צילום: פלאש 90

מקומה של האישה בבית היהודי היה מאז ומתמיד לא ברור, עד שהגיעה איילת שקד וזכתה בגאון במקום השני בפריימריז. היא הצליחה למצב את עצמה בצמרת המפלגה בזכות ולא בחסד והפכה לאהובה מאוד על הפעילים, ראשי הסניפים וחברי מרכז המפלגה. 

כל זה נגמר בסוף דצמבר בשנה שעברה, כאשר החליטו בנט ושקד לפרוש מהבית היהודי ולהקים את הימין החדש. יחד עם שר החינוך ושרת המשפטים לשעבר פרשה אישה נוספת-שולי מועלם. מועלם נכנסה לכנסת ה-20 בזכות החוק הנרווגי, כאשר בנט התפטר מהכנסת ונותר רק סביב שולחן הממשלה. אולם הנאמנות לבנט ושקד הפכה להיות הטעות הגדולה של מועלם, שיכלה לקבל את המלוכה בבית היהודי, ובמקום זה נדחקה למקום ה-12 בבחירות האחרות. 

ח"כ מועלם רפאלי

ח"כ מועלם רפאליצילום: פלאש 90. יונתן זינדל

מרגע פרישתה של שקד ועד רגע זה הפארסה סביב האישה במפלגה הדתית לא נגמרת. כששני ראשי הימין החדש הודיעו על ריצה משותפת החליטו בבית היהודי להעמיד לידי חברי המרכז את השאלה האם לערוך פריימריז מחודשים לתפקיד היו"ר או להפקיד את ההחלטה בידי ועדה מסדרת. כזכור, חברי המרכז החליטו לכונן ועדה, שתקבע את זהות יושב הראש וגם את זהותה של האישה הראשונה, במידה ולא תבחר כזו במקום גבוה ברשימה. 

הוועדה קבעה שהרב רפי פרץ יעמוד בראש המפלגה, והחליטה למנות את העיתונאית יפעת ארליך  למקום השלישי. ארליך, החליטה להתפטר לאחר האיחוד עם עוצמה יהודית ודחיקתה למקום השישי ברשימה. לאחר ההתפטרות ברגע האחרון החליטה הועדה להציב את עידית סילמן במקום השישי. לאחר פסילתו של ד"ר מיכאל בן ארי על ידי בג"צ, סילמן טיפסה למקום החמישי. 

צילום: פלאש 90

 

גם לאחר הבחירות, מקומה של סילמן בכנסת ה-21 היה מוטל בספק כאשר בימין החדש חיפשו בנרות פתקים מזויפים ואבודים שיעבירו אותם את אחוז החסימה. המשימה של הימין החדש נכשלה, אולם אם היו מצליחים זה היה על חשבונה של סילמן, שהיתה נשארת מחוץ לכנסת. אז גם זכינו לראות את את הסדקים הראשונים בברית בין הרב פרץ ליו"ר האיחוד הלאומי,בצלאל סמוטריץ'. האחרון דחף לספירה חוזרת של הקולות כדי להכניס את שקד ובנט על פני סילמן, ואילו הרב רפי רצה אותה בפנים. 

פיזורה של הכנסת ה-21 איימה פעם נוספת על מקומה של סילמן, כאשר במשא ומתן מול הימין החדש היא נדחקה למקום השמיני, וזאת לאחר מאבקים קשים מול ראשי הימין החדש שרצו להציב במקומה של סילמן את רוני ססובר, לבסוף התפשרו על המקום ה-9 ואילו אורית סטרוק מהאיחוד הלאומי נדחקה למקום ה-10. לאחר שנחתם ההסכם בין הימין החדש לבית היהודי הציע הימין המאוחד לעוצמה יהודית את המקום השמיני ברשימה- מקומה של סילמן, שלולא התעקשותו של איתמר בן גביר היתה נדחקת פעם נוספת לאחור. 

אורית סטרוק

אורית סטרוקצילום: פלאש 90. מרים אלסטר

לאורך כל המשא ומתן מול כל מפלגות הימין ניסו אנשי הבית היהודי לשמור על מקומה של האישה היחידה בצמרת המפלגה, אולם כל זה לא עזר לאור תוצאות הבחירות. ימינה קיבלה רק 7 מנדטים וסילמן, האישה של הבית היהודי, נותרה מחוץ לכנסת ה-22. הבית היהודי-איחוד לאומי נותרו ללא אישה בכנסת הבאה, ואילו בימין החדש נותרה איילת שקד בודדה בצמרת הרשימה. 

במהלך רוב השנה האחרונה היינו מצויים במערכת בחירות, ומקומה של אשת הבית היהודי תמיד היה שברירי, אך לבסוף עם הרבה מזל נשמר. ביום שלישי בערב, בסוף המירוץ קשה לא נכנסה אישה ברשימה הדתית לכנסת ה-22. איך מקומה של האישה תמיד מצוי על פני תהום? האם יש משהו בגלגול ההיסטורי של השנה האחרונה שצריך ללמד אותנו משהו על מקומה של האישה הדתית בציבור הסרוג? כנראה שעד שמקומה של האישה לא יהיה עוצמתי במשפחה ובחברה הוא גם יישאר חלש בזירה בציבורית הרחבה.