כל מה שחשוב לדעת על בדיקות אולטרסאונד בהריון

אתם בתחילתו של ההיריון, מתרגשים מאוד, אבל לא ממש יודעים מהי בעצם בדיקת אולטראסאונד, אילו בדיקות מקובל לבצע במהלך ההיריון, ומה מטרתן. בכתבה הבאה נעשה סדר ונענה על השאלות הנפוצות

חדשות כיפה ד"ר רועי בירנבאום, בית החולים ליס ליולדות ונשים 16/07/19 17:44 יג בתמוז התשעט

כל מה שחשוב לדעת על בדיקות אולטרסאונד בהריון
צילום: shutterstock

מהי בעצם בדיקת האולטראסאונד וכיצד היא עובדת?
בדיקת האולטראסאונד היא בדיקת הדמיה, המתבססת על מעבר של גלי קול בתדר גבוהה, (גבוהה בהרבה מזה שנקלט באוזן האנושית) דרך רקמות הגוף וחזרה של אותם גלי קול אל מכשיר האולטראסאונד, ולכן נקראת לעיתים גם בדיקת "אקו" או "אקוגרפיה" (הד / חזרה של גלי קול...). מי השפיר בתוכם מתפתח העובר מהווים טווח מצוין למעבר גלי הקול, ומאפשרים לקבל תמונות שונות של העובר ואיבריו הפנימיים מזוויות הסתכלות שונות, בהתאם למיקום בו מחזיק הרופא את מתמר האולטראסאונד ומנח העובר. היות ולא מדובר על קרינה (בשונה מקרינת רנטגן בבדיקת סיטי לדוגמה) בדיקת האולטראסאונד הינה בטוחה ביותר ונמצאת בשימוש שנים רבות בכל רחבי העולם. מכשירי האולטראסאונד היום נחשבים למתקדמים מאוד ומאפשרים גם עיבוד תמונה תלת-ממדי ברזולוציה גבוהה, ושימוש בשיטות כגון דופלר-צבע להדגמת זרימת הדם בלב וכלי הדם השונים של העובר לרבות בחבל הטבור.

שמעתי שבדיקת אולטראסאונד וגינאלי עלולה להיות מסוכנת בהריון...
מכשיר האולטראסאונד הוגינאלי הוא למעשה אותו מכשיר כמו זה המונח על הבטן, רק קטן יותר, בעל רזולוציה גבוהה יותר (כן כן...) ומיועד להיות ממוקם בתוך הנרתיק. המכשיר לא נכנס לתוך צוואר הרחם או לחלל הרחם עצמו! הוא ממוקם בנרתיק ו"מסתכל" על הצוואר ואברי העובר שנמצאים מעליו. היתרון העיקרי של הבדיקה הוגינאלית (או "בדיקה נרתיקית") הוא בכך שהמכשיר ממוקם קרוב יותר אל העובר ולכן מאפשר הדמיה ברזולוציה גבוהה יותר מזו הביטנית. יתרון זה בא לידי ביטוי בעיקר בחצי הראשון של ההיריון כאשר העובר קטן יחסית, ובמקרים ספציפיים כגון הצורך במדידת אורך צוואר הרחם, או בדיקה מכוונת של המוח העוברי.

מישהו יכול לעשות לי סדר? איזה בדיקות אולטרא-סאונד צפיות לי במהלך ההריון...
לאורך ההיריון יש מספר "תחנות" בהן ניתן לבצע אולטראסאונד לעובר:

  • בדיקה בטרימסטר ראשון:

בטרימסטר הראשון, חשוב לבצע בדיקת אולטראסאונד (מומלץ מאוד בבדיקה נרתיקית) על מנת לוודא שההיריון אכן נקלט בתוך הרחם (ולא מחוץ לרחם), לוודא קיום של דופק עוברי (ניתן בדרך כלל לדגים דופק עוברי החל משבוע 6), לוודא את מספר שקי ההיריון ברחם, ובמידה ומדובר ביותר מעובר אחד לוודא האם התאומים (או השלישייה...) ניזונים כל אחד משליה משלו או שמדובר בשלייה משתופת למספר עוברים. חשיבות רבה מאוד יש למדידת גודל העובר. אורך העובר בטרימסטר ראשון נקרא CRL והוא נמדד במילימטרים (לדוגמה, הגודל של עובר בשבוע 7 הוא כ- 10 מ"מ), וחשוב מאוד לוודא כי גודל העובר הנמדד באולטראסאונד, והגודל הצפוי לפי תאריך הוסת האחרונה, תואמים. במידה וקיים פער משמעותי בין השניים, או במקרים בהם כלל לא היה דימום ויסתי לפני ההתעברות, יקבע הרופא תאריך "וסת אחרונה מחושב" על סמך מדידת האולטראסאונד. חשוב מאוד לזכור את התאריך המחושב, גם אם בפועל כלל לא הייתה וסת בתאריך זה, על מנת למנוע טעויות בהמשך ההיריון. בנוסף מומלץ להדגים גם את השחלות על מנת לוודא שאין ממצאים המחייבים התייחסות כבר בשבועות הצעירים.

  • בדיקת השקיפות העורפית:

בדיקת האולטראסאונד למדידת השקיפות העורפית היא למעשה חלק מ: "סקר טרימסטר ראשון" שנועד לחשב את הסיכוי הסטטיסטי לקיום של תסמונת דאון בעובר. הסקר בנוי משילוב של מספר פרמטרים: גיל הנבדקת, עובי הנוזל התת עורי באזור העורף וקיום של עצם האף בבדיקת האולטראסאונד, ותוצאות בדיקת דם למספר סמנים ביוכימיים. את הבדיקה יש לבצע בגיל הריון בין 11 ל 13+6 שבועות. חשוב להבין כי בדיקת השקיפות העורפית אינה מאבחנת או שוללת קיום של תסמונת דאון בעובר ולא נועדה לאבחון של מומים מבניים בעובר, אלא מאפשרת חישוב סטטיסטי של הסיכוי לתסמונת דאון בנתונים אלו. הדרך היחידה לדעת את הרכב הכרומוזומים של העובר היא על ידי ביצוע בדיקה פולשנית (דגימת סיסי שלייה או דיקור מי שפיר). יכולת הניבוי של "הסקר טרימסטר ראשון" אינה 100% אך קרובה לכך, וחשוב מאוד לזכור שלרוב הנשים שבעקבות הסקר תקבלנה המלצה לביצוע בדיקה פולשנית, העובר ימצא ללא תסמונת דאון. קיימת כיום טכנולוגיה הנקראת NIPT המאפשרת לבצע הערכה של הסיכון לקיום תסמונת דאון בעובר (ולמספר תסמונות אחרות) על סמך בדיקת דם אימהי וללא קשר לבדיקת האולטראסאונד, בעלת שיעור גילוי גבוהה יותר מזה של "הסקר טרימסטר ראשון" עבור תסמונת דאון.

חשוב להדגיש כי במקרה והרופא חושד לקיום של בעיה מבנית אחרת בעובר במהלך בדיקת השקיפות העורפית, מומלץ לפנות לבדיקת אולטראסאונד מכוונת על ידי מומחה במכון האולטראסאונד בבית החולים, על מנת לנסות ולאבחן בעיה התפתחותית בעובר כבר בשלב זה.

  • סקירות המערכות:

לאורך שבועות ההיריון העובר גדל, ומערכות הגוף השונות מתפתחות, כאשר לכל גיל הריון יש מראה אופייני לו (לדוגמה: מוח העובר נראה שונה לחלוטין בשבוע 15 ובשבוע 30). מטרת סקירת המערכות היא לוודא שמערכות העובר השונות מתפתחות בצורה תקינה וכצפוי לשבוע ההיריון. מקובל לבצע 2 סקירות: "סקירת מערכות מוקדמת" (הזמן האידאלי לבדיקה הוא בשבועות 14-16,  אך ניתן גם מעט מאוחר יותר במקרים מסוימים) "וסקירת מערכות מאוחרת" (הזמן האידאלי הוא בשבועות 22-24, אך גם כאן, ניתן מעט לפני ומעט אחרי, במקרים מסוימים). את הסקירה המוקדמת רצוי לבצע בגישה נרתיקית היות ואברי העובר קטנים יחסית והרזולוציה הנרתיקית כאמור גבוהה מזו הביטנית. (לדוגמה, גודל הלב של עובר בשבוע 15 הוא כ 11-12 מ"מ !!). את הסקירה המאוחרת מבצעים בעיקר בגישה ביטנית, אך לעיתים יבקש הרופא להשלים חלק מהבדיקה גם בגישה נרתיקית (לדוגמה, על מנת למדוד את אורך צוואר הרחם). במהלך הסקירות בודקים את תקינותם של המבנים האנטומיים השונים לרבות : המוח והפנים, הלב, הגפיים, הכליות ואיבר המין, עמוד השדרה ועוד. בנוסף מוודאים שגודל העובר הנמדד מתאים לגיל ההיריון הצפוי (ולכן כאמור חשוב לוודא שגיל ההיריון תואם כבר בטרימסטר הראשון), את מיקום השליה וכמות מי השפיר.

שמעתי על מקרה שהערכת המשקל באולטראסאונד הייתה 2.7 ק"ג והתינוק נולד במשקל 3.3 ק"ג...
בנוסף למדידות במהלך סקירת המערכות, מקובל לבצע גם בדיקה להערכת המשקל של העובר (בעיקר בטרימסטר השלישי), על מנת לוודא שהצמיחה תואמת את הצפוי לגיל ההיריון. חשוב מאוד להבין כי מכשיר האולטראסאונד לא באמת שוקל את העובר... ולכן הבדיקה נקראת "הערכת משקל". על ידי ביצוע מספר מדידות: קוטר היקף הראש, היקף הבטן ואורך עצם הירך של העובר, מבצע מכשיר האולטראסאונד חישוב המעריך את המשקל האמתי של העובר. חשוב לדעת כי ב 95% מהמדידות, הערכת המשקל עשויה לטעות עד 20% מהמשקל האמתי (כלומר בין דיוק מוחלט, לסטייה של 20%) ו ב 5% הנותרים של הבדיקות הסטייה תהייה גדולה מ 20%. ישנם פרמטרים שונים המשפיעים על מידת הדיוק של תמונת האולטראסאונד, לרבות מנח העובר ברחם, כמות מי השפיר, מאפייני היולדת וגיל ההיריון. לעיתים נדרש "לצלם" את העובר מספר פעמים על מנת לקבל הערכה ממוצעת מדויקת יותר.

מה ההבדל בין סקירת מערכות ל"בדיקה מכוונת"?
לעיתים במהלך אחת בדיקות האולטראסאונד השגרתיות במהלך ההיריון, מתעורר חשד לקיום של בעיה התפתחותית באיבר מסוים או בצמיחת העובר. במקרים אלו רצוי מאוד לפנות ליחידת האולטראסאונד בבית החולים לצורך "בדיקה מכוונת" שמטרתה לבדוק בצורה מעמיקה יותר את העובר, על ידי רופאים מומחים באולטראסאונד לאבחון טרום לידתי, על מנת לתת לכם את הייעוץ המלא. בדרך כלל בבדיקה זו משלבים גישה נרתיקית וביטנית ושיטות הדמיה נוספות כגון דופלר לבדיקת הלב וזרימת הדם בכלי הדם השונים, או הדמיה תלת ממדית.

לפרטים אודות 'בית החולים ליס ליולדות ונשים' הקליקי

הכותב הוא מומחה במיילדות וגניקולוגיה, מומחה באולטרסאונד ואבחון טרום לידתי בבית החולים ליס ליולדות ונשים