ללא

מושב גיתית

  • שאלות כלליות בתורה2

    שלום הרב, 1.מה ההבדל בין רב לדיין? מה התפקיד של כל אחד? 2. במקרה של חשמל יש אפשרות לדמות מילתא למילתא (ללמוד דבר מתוך דבר) מה יעשו הרבנים כאשר ימציאו משהו שאי אפשר לדמות מילתא למילתא? האם כאן נכנסת "יצירתיות של הרב"? איך לקרוא לזה? כי אי אפשר בכל המקרים לדמות מילתא למילתא מהתורה. 3. האם עצם קיומם של חוקים שחייבים לעשות בתורה בלי שום שיקול דעת אפילו לא לרבנים גדולים ואסור לשנות כלום לא שולל יצירתיות/מחשבה אחרת של האדם? למה אין אפשרות לשנות את התורה? מהיכן לומדים את זה (מה המקורות מהתורה שהתורה לא ניתנת לשינוי אף פעם ומה הסיבה לכך). 4. האם אסור/מותר שיהיו רמות אמונה שונות בעם ישראל כי זה להפעיל שיקול דעת על התורה? 5.מה ההגדרה הנכונה של שיקול דעת שאסור אפילו לרבנים לשנות בתורה כלום. מה נחשב שיקול דעת-מחשבה שונה שמותרת ומה אסור? אם אדם לא נוהג ומכבד שבת זה בגלל שהוא מפעיל שיקול דעת וזה אסור. אבל זה גם סוג של רמת אמונה שהוא רוצה להיות חילוני. אם זה אסור לא או מותר לו להפעיל שיקול דעת=רמת אמונה? 4. איזה השגחה אלוקית יש בזה שקיבלנו את התושב"ע בארמית? כי ה' ידע שלא נצליח לבצע את כל מה שכתוב בתושב"ע ישר? אלא רק בהדרגה ? 5. איזה סדרים בתלמוד לא רלוונטיים ללמוד כיום חוץ מסדר קדשים-בית המקדש? תודה רבה ויישר כוח, שמעון.

    הרב אבנר פורת

    09/03/16 12:35

  • אלוהינו, אדוננו, ומלכנו

    בתפילת שחרית כתוב: "אין כאלוהינו, אין כאדוננו, אין כמלכנו, אין כמושיענו". מה בעצם ההבדלים בין אלוהינו, אדוננו, ומלכנו? מה מאפיין כל אחד שאין בשני?

    הרב אבנר פורת

    09/03/16 07:11

  • משלוח מנות

    כבוד הרבה שלום, האם מותר להביא משלוח מנות לאבלים שעדיין לא הסתיים החודש לפטירה בפורים. תודה רבה

    הרב אבנר פורת

    08/03/16 16:22

  • מהי קומת קיום התורה כפשוטה?

    שלום כבוד הרב, כתבת לי שאנחנו לא משנים בתורה, אלא עמלים להבין מה רצון ה' מאיתנו על פי התורה בכל מציאות ומציאות. לא כולם יכולים להיות באותה רמה, אבל כולם יכולים לשאוף למעלה, ויש קומה בסיסית שמתאימה לכולם. קומת קיום התורה כפשוטה. 1.מהי קומת קיום התורה כפשוטה? מהי כוללת? מה המינימום הדרוש-קומת קיום התורה כפשוטה? מה צריך היהודי לעשות? במה הוא חייב? מה ההגדרה הנכונה של קומת קיום התורה כפשוטה, מה זה כולל אפשר בבקשה הרחבה כדי שאוכל לדעת היכן אני ואם אני צריך להשתפר ובמה. האם החילונים גם בדרגה הזו? האם יש גם דתיים שבדרגה הזו? 2.מה ההגדרה הנכונה כיום של מסורתי, חילוני, דתי, דתי לייט, חרדי. 3. האם גם בעת קבלת התורה היו רמות אמונה שונות בעם למרות שה' התגלה בגלוי אל כולם? איך אפשר לבסס את זה מהתנ"ך או מהתלמוד? 4. כמה מצוות כיום יש לגויים ומה הם כוללות? נ.ב. כתוב באתר "כיפה" שכותבים שאלה "בשל השאלות הרבנות המופנות אל הרבנים אנו ממליצים להעזר במנוע החיפוש של "שאל את הרב". ולא "בשל השאלות הרבות". בברכה, שמעון.

    הרב אבנר פורת

    07/03/16 20:14

  • האם תורה שבע"פ כן משתנה בשונה מהתורה שבכתב?

    שלום כבוד הרב, 1.האם יש ספרות של תושב"ע גדולה שנכתבה ב-100 השנים האחרונות בדורנו האחרונים? מי כתב אותם? אפשר דוגמאות לספרות תושב"ע של ימינו כיום? מה נכנס להגדרה של תושב"ע כל ספרות תורנית? מה ההגדרה של ספרות תורנית? 2.אשמח לדוגמא אחת מפורטת כיצד התורה מתאימה את עצמה למציאות של היום בשונה מהעבר? והאם נכון להגיד שזה בשונה מהעבר? או פשוט דרך ההגדרה הנכונה היא שכל פעם נכתבים עוד ועוד פירושים וחידושים על התורה שבכתב ומתוך התושב"ע גם כן ובזכות הפירושים והחידושים של התושב"ע החדשים והמשתנים בכל דור אנחנו פשוט מסוגלים להבין את התורה במציאות המשתנה. כי הפירושים והחידושים משתנים ומתאימים את עצמם לכל דור ודור? המסקנה שלי: בזכות התושב"ע מאז ומתמיד ולדורי דורות גם בעתיד - התורה שבכתב לא תשתנה אף פעם. אלא רק תתאים את עצמה באמצעות פירושים וחידושים לכל דור ודור על סמך התורה שבכתב. ומכאן שתפקידה של התורה שבע"פ ותפקיד הרבנים בכל דור ודור הוא להתאים את התורה שבע"פ לתורה שבכתב. רק התושב"ע משתנה עם הזמן=מופיעה במציאות חדשה האם כל המסקנה שלי נכונה? תורה שבכתב-לא משתנה. תושב"ע- כן משתנה ומופיעה כל הזמן במציאות חדשה- ע"י רבנים גדולים בלבד לאורך הדורות ומתאימה את עצמה לכל דור ודור. האם תושב"ע משתנה במהלך הדורות כן או לא ? ומדוע כן/לא. 3.האם גם כאשר מחדשים (מולידים מסקנה חדשה) רק המסקנה היא חדשה וכל השאר חייב עדיין להיות מבוסס על התורה? אם כן לגבי סוגיית חשמל בשבת- מה הייתה המסקנה החדשה בלבד ועל מה התבססו מהתורה? 4. האם כל הספרות התורנית בפרויקט השו"ת היא אוסף של פרשנות וחידושים בלבד על התורה שבכתב? היא כוללת עוד משהו מלבד זה? תמיד זה יהיה ככה גם בעתיד רק פרשנות וחידושים בתושב"ע? יש עוד הגדרות/מושגים שהתושב"ע מקיפה? מה הם הכללים הנכונים כאשר רבנים גדולים כותבים פירושים/חידושים על התושב"ע? 5.האם זהו כלל : שרב גדול יכול למצוא לכל דבר בתורה סימוכין – גם לדעה שמתירה וגם לדעה שאוסרת את אותו דבר? אם כן הרבנים במרוצת השנים פשוט יכולים אחד להתיר דבר מסוים ואחד בשלב אחר לאסור דבר מסוים כאשר נדרש? לפי המציאות המשתנה. אם כן רב אחד יגיד שמותר אולי למסור שטחים מא"י –ימצא דעות שמותר בשביל שלום. ותמיד רב אחר יוכל למצוא סימוכין שאסור למסור שטחים מא"י-למען שלום. האם המסקנה שלי נכונה? שכל רב גדול י

    הרב אבנר פורת

    07/03/16 17:23

  • סעודת ראש חודש

    קראתי שמנהג יפה לעשות סעודת ראש חודש עם 2 ככרות לחם. שאלות: 1. האם מדובר גם 2 ככרות גם בארוחה בערב וגם ביום? 2. האם ארוחת ערב ראש חודש חייבת להיות אחר צאת הכוכבים ואחר תפילת ערבית? 3. האם ארוחת היום של ראש חודש צריך להיות עד צאת הכוכבים או עד פלג המנחה או זמן אחר כלשהו? 4. האם יש ברכות או מנהגים מסויימים בארוחות של ראש חודש? (כי לא מצאתי לכך אזכור בספר הלכות שאני קורא - הבית היהודי)"

    הרב אבנר פורת

    06/03/16 08:36

  • שילבש האדם בראש חודש איזה מלבוש חדש

    כתוב בספרים שילבש האדם בראש חודש איזה מלבוש חדש, והסימן הוא חמ""ש חליפות שמלות (בראשית מה, כב). חמ""ש ר""ת חודש מועד שבת יחליף שמלותיו. שאלה: 1. אני חוזר בתשובה ורציתי לדעת האם כך ראוי לנהוג. האם כל חודש רצוי לקנות למשל חולצה חדשה? האם זה לא יוצר מצב שיהיו לי המון בגדים מיותרים אחרי תקופה של שנה? 2. אמנם קראתי זאת מהקדמה של הלכות ראש חודש, אך לפי הפסוק כתוב גם שבת שזה כל שבוע. וזה לא נשמע לי הגיוני להחליף כל שבוע למלבוש חדש. אולי בכלל הכוונה של ההלכה אינה בגד ממש חדש מהחנות, אלא בגד מיוחד כגון חולצה לבנה שאיני נוהג בחול כדי להדר את קדושת היום?

    הרב אבנר פורת

    06/03/16 08:34

  • כיצד מסתדרת הבחירה החופשית אם אי היכולת להפעיל שיקול דעת בתורה?

    כיצד מסתדר עיקרון הבחירה החופשית לעשות טוב ורע שניתן ע"י ה' במפורש בתורה עם אי היכולת להפעיל שיקול דעת אפילו לא לרבנים גדולים? היכן נאמר לנו ע"י ה' שאי אפשר אפילו לרבנים גדולים וכמובן לנו להפעיל שיקול דעת ? אני רוצה מקורות מהתורה. האיסור לא תוסיפו ולא תגרעו זה לא לשנות את התורה במאומה. אבל אני לא מדבר על שינויים בתורה. התורה שבכתב קדושה וזה החוקים שיש וזהו. אני מדבר על הפעלת שיקול דעת אם לבצע –לא לבצע את התורה וכיצד להאמין ואם להאמין. כי אני מכיר את עקרון הבחירה החופשית ולפי זה חילוני ודתי מסיק שהוא רשאי לבצע מה שברצונו לעשות לכאורה. בחירה חופשית לפי הבנתי זה להפעיל שיקול דעת. אם כן ה' מצווה אותנו להפעיל שיקול דעת בכל הבחירות שלנו. גם אם ברצוננו לקיים את התורה כן או לא וגם ברמות האמונה שלנו. ה' כן מאפשר שיקול דעת ורוצה שיהיה לך שיקול דעת. בנוסף כל התושב"ע מבוססת על דעת והבנה של אנשים בתורה. אשמח להבהרת המושגים וההגדרות הנכונות שלהם. מודה לך על הסבלנות, יישר כוח !! שמעון.

    הרב אבנר פורת

    05/03/16 23:41

  • שאלות כלליות בתורה

    שלום כבוד הרב, השאלות שלי: 1. מה נקרא כיום תורה שבכתב ומה נקרא תושב"ע? האם כל השתלשלות ההלכה מתקופת משה ועד האחרונים נקראת כיום תושב"ע ולכן התורה מה שנקרא מתאימה לכל מציאות ומציאות כי רבנים מתבססים על התורה הקיימת והתושב"ע כדי לכתוב עוד פירושים וחידושים על התורה? לכן התורה מתאימה את עצמה לכל מציאות? לא מבין איך התורה מתאימה לכל מציאות אם היא לא משתנה. הבנתי שהתורה מעל הזמן אבל אשמח לעוד דוגמאות לכך שהתורה מתאימה לכל מציאות ולכל דור ודור כדי שאוכל להבין יותר טוב. 2. חלוקת בירת ירושלים למען שלום ומציאות אחרת לא של אז של הרב קוק- שלום לפי הבנתי כבוד הרב - פסיקות הלכה יכולות להשתנות כאשר המציאות משתנה. האם אני טועה? רב הוא בסה"כ אדם שקבע ולא ה'. לכן אם יהיה כיום מציאות חדשה שמאפשרת שלום תמורת חלוקת בירת ירושלים- וכמובן יהיה רב גדול בתורה כמו הרב עובדיה שיחליט לפסוק הלכה חדשה ולא על סמך הרב קוק כי המציאות חדשה ויכולה להביא שלום. תיאורטית יהיה אפשר לחלק את בירת ירושלים למען שלום. לא? כלומר פשוט יגיע רב גדול אחר ויפסוק הלכה בצורה שונה ושהוא כמובן גם יתבסס על התורה שכן אפשר. לכל דבר אפשר למצוא סימוכין לכאן ולכאן. ורב גדול יכול למצוא בקלות. האם בהלכה אין כל הזמן מחלוקות? ודברים משתנים עם הזמן? לפי המציאות ? 3. האם פסיקות הלכה יכולת להשתנות כאשר המציאות משתנה? אם יש מחלוקת גדולה ועקרונית בין שני רבנים גדולים באותו זמן ע"פ מי הולכים? ע"פ מה שרוב הציבור מאמין גם? מתחשבים בדעת הרוב? 4. האם מסירת שטחים או חלוקת ירושלים לא תלויה ברוב הציבור? האם הרבנים הגדולים לא יתחשבו בדעת רוב הציבור? אנחנו כרגע לא מדינת הלכה וזה מצב תיאורטי שיכול לקרות שיחלקו את בירת ירושלים ח"ו. 5. היכן אנחנו מצווים בתורה על כיבוש הארץ? והיכן אנחנו מצווים בתורה להמשיך להילחם על ארץ ישראל? אשמח לפרק ופסוק. 6. אשמח לקבל סיבות ומקורות שמבוססים על התורה- של רבנים גדולים בתורה שהיו אחרי דור השואה מיד או אח"כ וכתבו על כך סיבות- מדוע כן השואה קרתה ומדוע נהרגו תינוקות של בית רבן. חייב תשובה מספקת לכך. אני מבין שאי אפשר להבין את כל המהלך האלוהי בשואה בצורה מושלמת. אבל אני חייב לעצמי תשובה מלאה של רב גדול אחד לפחות לשאלה הזו. אשמח לקרוא גם יותר תשובות כי זה קושיה מאוד חזקה על הנהגת ה'. מדוע ה' לא עזר להם מ

    הרב אבנר פורת

    03/03/16 22:14

  • תאריך חתונה

    שלום כבוד הרב אנחנו זוג ,ברוך השם מאורסים ומחפשים תאריך לחתונה שנינו ממוצא ספרדי הבנו שאחרי ל"ג מותר להתחתן ורצינו לדעת האם זה נכון האם כ"ג באייר זה תאריך טוב? או שעדיף לחכות אחרי העומר עד ט"ו בסיוון? תודה רבה

    הרב אבנר פורת

    03/03/16 16:17

  • 10 שאלות לגבי פירושים/חידושים וכרונולוגיה יהודית ע"פ ספרים תורניי

    10 שאלות לגבי הגדרות נכונות ופירושים / חידושים: 1. א. האם נכון להשתמש בהגדרה הבאה כיום – התורה שבכתב-התנ"ך. ומאז המשנה והגמרא והגאונים והראשונים והאחרונים הכל תושב"ע? מה נחשב תושב"ע? הרי תורה שבכתב-זה 5 ספרים ראשונים אבל קוראים לה כיום גם נ"ך-תורה שבכתב. ותושב"ע באמת זה רק המשנה אבל כיום מכלילים את התלמוד גם כתושב"ע אם כן האם גם הגאונים הראשונים והאחרונים הם תושב"ע? זה נכון לומר? מה מקיף את התושב"ע ונכון להשתמש בהגדרת התושב"ע בו כיום. ואם הראשונים גאונים ואחרונים לא נקראים תושב"ע איך הם נקראים? 2. ב. לכל ספרות השו"ת בפרויקט השות קוראים ספרות תורנית=תושב"ע גם ? כלומר התושב"ע תמשיך להתפתח לדורי דורות? והיא לא נעצרת אף פעם? ולכן היא תתאים לכל הדורות הבאים גם? 3. מתי ואיך קראו לספר החידושים הראשון בתורה. אפשר דוגמאות לספרי חידושים שנכתבו לאורך הדורות? 4. תורה לא משתנה. אם כן איך התורה מתאימה את עצמה למציאות המשתנה מכל דור ודור ? ע"י מה? ע"י פירושים וחידושים? רק חידושים? איך קוראים לספרות שנכתבת ע"י רבנים ומותאמת לתורה כל פעם. ? האם פירוש או חידוש על התורה נקרא שינוי? אם התורה לא משתנה איך יכול להיות שהיא מתאימה לכל דור? לא ברור לי. 5. מה ההבדל בין בהגדרה בין פירוש לחידוש? האם בשני המקרים תמיד יתבססו על התורה? הרי חידוש לפי הבנתי זה משהו שלא כתוב בתורה אז זה לא נקרא שכותבים שינויים ממה שכתוב בתורה? הרי זה לא מבוסס על משהו קיים - התורה. 6. האם רש"י ושאר הפרשנים רק מפרשים או גם מחדשים? אם גם מחדשים אפשר דוגמא לחידוש שלא היה ידוע בזמנו של רש"י והוא חידש. 7. באיזה שנה נכתבה ספר החידושים הראשון? ואיך קראו לו? ברצוני לדעת ממתי התחילה ספרות החידושים בדיוק. והאם זה רק כאשר יש המצאות כמו חשמל ואינטרנט ונדרש חידוש? זה מהמאה ה-21 בלבד? 8. איך יכול להיות שמותר לרב לכתוב פירושים או חידושים על התורה? הוא יכול להוציא ח"ו טעות תחת ידו. איך אפשר לסמוך על זה ? זה לא תורה אלוהית זה רק בן אדם שמפרש. מי רשאי לכתוב פירושים/חידושים כיום בישראל? האם הרב עובדיה זצ"ל כתב והאם הוא היה יכול לכתוב (תיאורטית) פירושים/חידושים? או רק אסף וקיבץ דברים מהתורה? 9. נוסף על התורה זה לא סוג של שינוי התורה או שזה נקרא התאמתה למציאות משתנה? אז אנחנו כן עושים שינוים ממה שכתוב בתורה בכתב או לא? האם

    הרב אבנר פורת

    03/03/16 16:00

  • שאלות כלליות באמונה3

    שלום הרב, מבקש להפנות אותי למקורות/הוכחות 1. כאשר הרבנים כתבו פירושים-חידושים על חשמל בשבת או האינטרנט, האם הרבנים הסתמכו על התורה שבכתב והתורה שבע"פ? על מה הם התבססו? והאם לקרוא לזה בדומה לפירושי הראשונים והאחרונים פירושים/חידושים נוספים של התושב"ע? אם כן התושב"ע והפירושים שלה לא נעצרו והיא תמשיך להתפתח במשך כל מציאות ומציאות. 2. מדוע התורה שבכתב ובע"פ לא סיפרה לנו שיש כזה דבר חשמל ואינטרנט? מדוע התורה לא מגלה לנו את כל הדברים וההמצאות והאירועים החשובים שעתידים לקרוא בגלוי בתורה ורק בצורה נסתרת? 3. אשמח לפירוט מדוע ה' פועל בהסתרה. ובאיזה ספר בתורה התחילה ההסתרה החלקית בתורה עד ההסתרה המלאה? מעוניין בפרק ופסוק של התחלת ההסתרה של ה'. ובפרק והפסוק שמראים על סיום ההסתרה המלא של ה' מישראל. 4. על מה הרב מבסס את דבריו מהתורה שלא ניתן לחלק את ירושלים וא"י אפילו למען שלום? 5. מה הכוונה גלגול נשמות לפי היהדות? מדוע יש גלגול נשמות לפי הדעות שיש? כמה גלגולים יכולים להיות לאדם ? אשמח לפרק והפסוק המדויק מספר איוב שמלמד על כך. 6. מדוע קרה אסון השואה? איך מסבירים זאת הרבנים? תינוקות של בית רבן אין בהם חטאים. אז מדוע הם נהרגו? האם היה חייב את אסון השואה כדי שתהיה את מדינת ישראל? האם יש קשר ישיר בין אסון השואה לארץ ישראל? מדוע היה חייב שיהיה את הקשר הזה? אשמח לתשובה מפורטת. 7. האם התורה שבכתב נכתבה 40 שנה לאחר מתן תורה שבעל פה.? היכן זה כתוב? אשמח למקורות. 8. אי אפשר להבין את התורה שבכתב בלי התורה שבע"פ-זה גוף ונשמה. אם כן כיום חסר חלק חשוב בעם ישראל. רק מעטים זוכים להקיף את התושב"ע. ללומד פירוש שטינזלץ קצר מדי ושוטנשטיין רחב מדי. האם קבוצת רבנים גדולה לא יכולה לעמול על סדרת ספרים חדשה ולסכם בקיצור ולפי נושאים את כל התושב"ע ורק בעברית מודרנית כדי שהדור שלנו יוכל יותר בקלות להקיף גם את התושב"ע? כמו כן גם את פירושי הראשונים והאחרונים לכתוב בעברית מודרנית. שאלה נוספת מדוע צריך עדיין ללמד בארמית? למה לא להעביר בנוסף את כל התורה לעברית מודרנית? כמו שיש דעת מקרא, פירוש של רש"י בעברית מודרנית. 9. האם יש דברים שהם יותר בסיסים וחשובים בתושב"ע כדי להבין את התורה שבכתב? יש מסכתות מסוימות שהרב יכול להפנות אותי שמסבירות בהרחבה את התורה שבכתב? או שצריך להקיף את כל התושב"ע כדי להבי

    הרב אבנר פורת

    03/03/16 11:09

  • הטלת מטבע

    שלום כבוד הרב,הטלתי מטבע ואמרתי שזה יצא צד אחד של מטבע אני אצא ללטיול , ואם יצא צד אחר אני אצא ביום שאחרי.האם זה מה שה' קבע באמת? כי אמרתי אם יצא צד מסוים זה כי ככה ה' רצה שאני אצא ביום מסוים.האם יש לזה משמעות אמיתית?

    הרב אבנר פורת

    02/03/16 21:09

  • שאלות כלליות באמונה

    שלום רב, 1. מבקש לקבל הוכחות ממקורות ביבליוגרפיים מדויקים עם הסברים נכונים של המקורות - שלא באמת הוציאו לפועל את כלל העונשים החמורים שכתובים בתורה וביניהם גם את רציחה. להתייחס בבקשה לכלל העונשים. רציחה זה פרט אחד. 2. האם צורת השלטון הדמוקרטי בישראל מפריע לנו כיום לקיים את התורה ככתבה וכלשונה? האם נדרש בעתיד עקב זאת לשנות או לבטל צורת שלטון? 3. במה שונה כיום רצון ה' מאתנו ע"פ התורה מבעבר? במה הבנת המציאות שלנו כיום של התורה שונה מהבנת המציאות שלנו בעבר? 4. מדוע דווקא ארץ ישראל מכל הארצות נבחרה להיות של עם ישראל? 5. מדוע דווקא עם ישראל נבחר להיות העם הנבחר? האם אנחנו עליונים על עמים אחרים? מה התפקיד של עם ישראל? 6. האם מותר לנו לחלק את בירת ירושלים למען שלום? 7. מדוע ה' פועל בצורת ההסתרה? ממתי ההסתרה התחילה ולמה? מתי ה' יפעל בצורה גלויה ומדוע? האם כאשר הוא יעבור לצורה גלויה ייתכן שנחזור עוד פעם לצורת הסתרה? 8. מדוע אנחנו צריכים להיענש עד היום על חטא אדם הראשון? מתי יתכפר החטא? 9. כמה שמות ה' יש ? היכן כתובים כל שמות ה' בתורה? מדוע יש לו כ"כ הרבה שמות? ומה ההסברים לכל השמות? 10. האם יש גלגול נשמות לפי היהדות? היכן זה נאמר לנו בתורה? ומה נאמר. 11. האם כאשר אדם חלה במחלה קשה בוודאי שיש חטא בידו? או שזה טבעו של עולם. האם הייסורים שעבר האדם בוודאי מכפרים על החטא? מדוע יש כ"כ הרבה מחלות בעולם? מה תפקידם. 12.האם יש ביד ה' לשנות גורל רע שנגזר מלמעלה? כיצד? מה יכול האדם לעשות כדי להיטיב את מצבו מלבד ללכת לרופא ולקחת תרופות. תודה רבה ויישר כוח, שמעון.

    הרב אבנר פורת

    01/03/16 18:50

  • שחיטה

    האם אין לשוש לשחיטה הן בקר והן עופות כשיוצאים ידיעות מוכחות שישנם בעיות עם הסכינים ועם הסרכות ?

    הרב אבנר פורת

    01/03/16 16:37

  • סעודת פורים שנמשכה עד הלילה

    ******אבי סביליה 01/03****** יש הלכה לגבי סעודת פורים שנמשכה עד הלילה (מוצאי פורים) לגבי אמירת על הניסים. השאלה מה הכוונה עד הלילה? האם מדובר על סעודה שהתחילה בפורים ועברה את צאת הכוכבים של יום פורים? (האם מצאת הכוכבים זה נחשב מוצאי פורים?)

    הרב אבנר פורת

    01/03/16 09:27