הורים, אל תשאירו את לימודי האנגלית בתוך כתלי בית הספר

רכישת שפה מצריכה תרגול וחשיפה יומיומית. את חופשת הקיץ כדאי לנצל לקליטת השפה באופן מהנה לכל בני הבית באמצעות משחקים ופעילויות!

חדשות כיפה ד"ר בת שבע קרן 15/07/19 15:02 יב בתמוז התשעט

הורים, אל תשאירו את לימודי האנגלית בתוך כתלי בית הספר
תלמדו אנגלית, צילום: pixabay

ילדיי הם דוגמא חיה לאפשרות לקלוט ולרכוש שפה זרה באופן טבעי. בני, שמסיים השנה כיתה ג', קלט מילים באנגלית רק מפטפוטיה של בתי מעיין בת ה- 10 שמאוד אוהבת את השפה. 
יכולתם של ילדים לרכוש שפה באופן טבעי היא מדהימה. תיאוריות על גבי תיאוריות נכתבו על כך אבל לנו, ההורים, התיאוריה אינה העיקר. מה שמשמעותי לנו זה איך אנחנו יכולים לנצל זאת לטובת הילדים שלנו. 
הוראת האנגלית בבית הספר היא נהדרת. יש מורות נפלאות לאנגלית, מיומנות ויצירתיות, אך זמן החשיפה של הילדים לאנגלית בכיתה הוא מוגבל מאוד למספר שעות בודדות בשבוע. 
לא אחדש דבר כשאומר שכדי להגיע לרמת מיומנות גבוהה בשפה זרה הלומד צריך להיות חשוף לשפה כמה שיותר זמן, באופן מגוון ותוך בשימוש בכל המיומנויות השפתיות (שמיעה, דיבור, קריאה וכתיבה). 
אין תחליף לשפת האם. חשיבות התקשורת בין הורים לילדים בשפת האם היא קריטית ואני לא מציעה בשום פנים להחליפה בתקשורת באנגלית. אני כן מציעה להפוך את האנגלית לשפה שהיא חלק מההווי המשפחתי, למשהו שמקרב בין בני המשפחה ושכיף לעשות אותו. אם ילדינו יתפסו את האנגלית ככיף, הם לא רק יהיו פתוחים ללמידה, אלא ייזמו אותה בעצמם, וכמובן שהלמידה שלהם תהיה הרבה יותר אפקטיבית.

אנחנו, ההורים, יכולים למקסם את החשיפה של ילדינו לאנגלית, ועל ידי אימוץ של כמה הרגלים פשוטים להפוך את האנגלית לחלק מהיומיום שלנו. כעת, בחופשה הגדולה, כשהילדים יותר בבית, זה אפילו יותר רלוונטי.

אז מה אפשר לעשות בבית על מנת שהאנגלית תהיה חלק מהיומיום? הנה כמה הצעות. אמצו רק מה שמרגיש לכם כיפי וזורם. אם אתם לא תיהנו, הילדים שלכם וודאי לא ייהנו.

פטפטו עם הילדים באנגלית ודברו על הפעולות היומיומיות שאתם עושים.  השתמשו במשפטים פשוטים שחוזרים על עצמם ובקשו מהילדים לחזור אחריכם. השתמשו שוב ושוב באותם מבנים כדי שתהיה הטמעה. 
הנה כמה דוגמאות: 
I am eating an apple.
Are you hungry?
Please go to bed.

שחקו ב:what is this?  
הילד עוצם עיניים וההורה נותן לו למשש חפץ יומיומי. הילד צריך לענות באנגלית במשפט: This is a plate. אפשר גם לתת מס' פרטים מאותו חפץ וכך, באופן טבעי ללמד אותו את צורת הרבים: These are plates.

שחקו ב: What are you doing?
כמו במשחק הקודם, רק עם פעולות במקום חפצים. גם כאן, אפשר לשדרג ולשנות את הזמנים של הפעולות: Now I am eating
 Earlier I jumped
Later I will sleep
אין צורך לחשוש שמילים מסוימות (כמו earlier, למשל) קשות מדי לילד ולחשוב שאולי לא צריך לחשוף אותו אליהן כדי שלא יתבלבל. אם המילה תהיה לו שימושית, אין סיבה שלא ילמד אותה, בדיוק כמו בשפת האם.

* לימדו יחד שיר באנגלית. יוטיוב מלא בשירים לילדים. אפשר להמציא יחד תנועות מתאימות. ילדים שבטבעם הם מאוד תחושתיים ותנועתיים יתחברו לכך מאוד. לגדולים יותר אפשר לקחת שיר אמתי, אולי מסרט שהם אוהבים, לתרגם אותו יחד ולשיר. ושוב, לא להיבהל ממילים "גדולות". למידה טבעית של השפה לא מסננת מילים רק כי יש בהן יותר משלוש הברות.

* הילדים צופים בסרטים באנגלית? עודדו אותם לצפות בסרט ללא הכתוביות. אפשר גם לצפות בו בפעם הראשונה עם הכתוביות, על מנת שההבנה תהיה מלאה ופעם נוספת ללא הכתוביות, כך שהילד ינסה לקלוט מילים מתוך ההקשר. התהליך הקוגניטיבי של פענוח השפה הנלמדת והבנה של מילה פה, מילה שם מתוך רצף של דיבור, הוא תהליך חשוב מאוד בלמידת שפה. 

* אם הילד נמצא בשלב למידת ה- ABC, צרו יחד משחקים ללימוד האותיות, ואחר כך מילים פשוטות (גם מילות תפל). כרטיסיות למשחק זיכרון, למשל, יכולות להפוך בשלב מאוחר יותר לכרטיסיות שמתחברות יחד ויוצרות מילים פשוטות שניתן לקרוא.

* קיימות המון אפליקציות חינמיות ללימוד אנגלית. הילדים גם ככה יושבים שעות מול מסכים, אז הכניסו גם את לימוד האנגלית ללו"ז הצפייה.

* קחו ספר ספריה פשוט באנגלית, אבל אל תקראו אותו סתם. הפכו את זמן הקריאה באנגלית לזמן מיוחד ומפנק. שבו, למשל, במקום מיוחד בבית עם צלחת עוגיות וכוסות מיץ. חשוב להגביל מראש את הקריאה לזמן קצר או למספר מוגבל של עמודים. כך הקריאה המשותפת לא תהפוך למעיקה אלא תשאיר טעם של עוד.

*הפעילו את הילדים הגדולים ללמד אנגלית את הקטנים! אפילו ילדים בכיתה ד' יכולים ללמד את אחיהם הקטנים מילים ואותיות שהם כבר יודעים. הגדולים יצטרכו להשתמש ביצירתיות שלהם כדי ליצור הפעלות ובאמצעות כך גם יחזרו על מה שלמדו, הקטנים ילמדו דברים חדשים ויקבלו זמן איכות עם אחיהם הגדולים, אתם תתמוגגו וכולם ירוויחו.


והנה עוד כמה טיפים שפחות קשורים להכנסת האנגלית לשגרת היומיום, אבל מתאימים לחופשת הקיץ:
- חזרו עם הילדים על אוצר המילים שלמדו במהלך השנה שחלפה. בסוף ספרי הלימוד קיימת בדרך כלל רשימה של כל המילים שנלמדו בחוברת. 
- קנו מוקדם את ספרי הלימוד של השנה הבאה ועברו עם הילד על יחידות הלימוד הראשונות. למדו את המילים, קראו את הטקסטים. הילד שלכם יגיע בתחילת השנה הבאה לשיעורי האנגלית בתחושת ביטחון ויכולת שתשפר את הביצועים שלו ובוודאי תשפיע עליו גם בהמשך השנה.
- רובנו אנשים עסוקים מאוד ולא תמיד יכולים להשקיע שעות בתגבור הילדים שלנו. אם הילד שלכם זקוק לשיעורים פרטיים, זה הזמן. כעת הוא פנוי מלימודים אחרים ויכול להשקיע את כל מרצו באנגלית. סביר להניח שגם המורים הפרטיים יהיו יותר פנויים בזמן החופשה. כדאי לקחת יותר משיעור אחד בשבוע, כדי ליצור רצף בלמידה. כאשר הלמידה נעשית באופן יותר אינטנסיבי הלומד רואה שיפור והתקדמות ממש מיום ליום, מה שמאוד מתמרץ ומעלה את המוטיבציה.

כל אלה הם, כמובן, רק הצעות. יש אינסוף דרכים ללמוד אנגלית בכיף עם הילדים שלנו. הדבר החשוב ביותר בעיני הוא שנהיה במודעות לכך שאנגלית זה לא מקצוע. לא מספיק ללמוד אנגלית במשך ארבע או חמש שעות שבועיות בכיתה. אנגלית היא כלי מורכב לתקשורת, ואם אנחנו רוצים שהילדים שלנו (וגם אנחנו בעצם, לא...?) יהיו מסוגלים להשתמש בה, היא צריכה להיות שימושית עבורם, היא צריכה להיות חלק מהחיים שלהם. ללמוד אנגלית על מנת לקבל ציון טוב במבחן זה לא שימושי. ללמוד אנגלית כדי לבקש מאמא גלידה לעומת זאת...נו, הבנתם את הרעיון.


ד"ר בת שבע קרן היא ראש המסלול ללימודי אנגלית במכללת אורות ישראל באלקנה